-Roger- Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Jeg er litt enig med trådstarter. Hvis man ringer tollvesenet for å få svar på hvordan man skal gjøre det da man skal hente bil i utlandet, så er det vel ikke uvanlig å stole på forklaringen man får? Dessverre er det som folk sier at det er ditt eget ansvar at du kan regelene så ma bør jo finne det skriftlig selv ja. Men er det noe jeg ikke forstår så er det hvorfor så mange som er ansatt i statlige firma som tollvesenet/biltilsynet osv skal være så forbanna sure og eplekjekke???? Og ja jeg vet at ikke alle er sånn, men veldig mange!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Det kan ha noe med det og gjøre at de treffer mye rare folk som krangler og prøver å lure de hver dag hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Det kan ha noe med det og gjøre at de treffer mye rare folk som krangler og prøver å lure de hver dag hehe Som "Tom k" sier, disse tollerene møter på folk flere ganger om dagen som prøver å sno seg unna på det ene og det andre. klart de ikke er interreserte i å se igjennom fingrene på slike saker. Tenk så mange saker de da måtte ha latt gå uten noen handling. De er der for å opprettholde lover og regler, ikke for å tolke dem eller velge når de gjelder eller ikke. Dessverre er det slik at man er 100% ansvarlig for å selv vite hva man har lov til og hva man ikke har lov til når det kommer til slike tilfeller.. Man sier jo det at "en muntlig avtale er verdt like mye som det papiret den er skrevet på", det samme gjelder i dette tilfellet tør jeg påstå. Er man usikker så må man finne/tå ting skriftelig, slik at man har noe å hennvise til om det skulle oppstå problemer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Nå har det også i den senere tid blitt tatt noen tollere og biltilsynsgubber, de er tatt både for ulovlig innførsel og svindel med avgift, jeg hadde i hvertfall IKKE tatt sjansen på og slippe en villt fremmed avgårde med en bil det skulle vært betalt avgift på, for alt jeg vet så kunne det jo vært en kontrollant som ville sjekke om jeg gjorde det jeg var satt til og gjøre, men det er klart det er surt og miste både bil og penger + at staten flår deg for en bot i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Var det ikke en svenske som nevnte noe om at Norge var den siste sovjetstat?? Korrekt. Daværende svensk næringsminister Björn Rosengren høsten 1999, etter tumultene omkring en planlagt sammenslåing av Telia og Telenor. Sier meg egentlig mest om endel svenskers grunnholdning til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Nå har det også i den senere tid blitt tatt noen tollere og biltilsynsgubber, de er tatt både for ulovlig innførsel og svindel med avgift, jeg hadde i hvertfall IKKE tatt sjansen på og slippe en villt fremmed avgårde med en bil det skulle vært betalt avgift på, for alt jeg vet så kunne det jo vært en kontrollant som ville sjekke om jeg gjorde det jeg var satt til og gjøre, men det er klart det er surt og miste både bil og penger + at staten flår deg for en bot i tillegg Nei, jeg hadde heller ikke sluppet han gjennom... Men det hadde jo ikke kostet meg noe ekstra og latt han gjøre opp for seg! Hvis han betaler avgiftene og fremstår som en som er interresert i å ordne opp så hvorfor være idiot og ta fra han bilen uansett så han taper masse penger plus bilen? Kan jo ikke vite hvem som lyver, men det vil selvfølgelig også si det samme som at man vet ikke hvem som snakker sant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Nå er jo loven slik at det er for sent å be om og få betale ETTER at man er tatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Sier meg egentlig mest om endel svenskers grunnholdning til Norge. Den sammenligningen kunne vel ha kommet fra flere nordmenn også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerchris Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Bimmerchris, det der var rett og slett å stemple deg selv som en uvitende snørrunge. Trådstarter får dessverre ingen sympati fra meg heller. Folk må da kunne gjøre seg kjent med tollreglene selv. Det er bare latskap å ikke gidde å lese teksten i slike tilfeller. Jeg er en uvitende snørrunge fordi jeg mener at det skal være det samme om man ringer en tollbetjent eller leser på nett? Utsagnet ditt støtter desverre manges tolkning av div bilforum. Man kan ikke komme med meningene sine uten at man blir kalt uvitende osv dersom folk ikke er enig. Utsagnet ditt sier mer om deg enn om meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Jeg er en uvitende snørrunge fordi jeg mener at det skal være det samme om man ringer en tollbetjent eller leser på nett? Utsagnet ditt støtter desverre manges tolkning av div bilforum. Du har selv ansvaret for å forsikre deg om at informasjonen er riktig. Hvordan du gjør det er ikke av betydning, så lenge det faktisk er riktig. Dessverre kan det tyde på at informasjonen var feil i dette tilfellet. Man kan ikke komme med meningene sine uten at man blir kalt uvitende osv dersom folk ikke er enig. Utsagnet ditt sier mer om deg enn om meg. Tidligere i tråden skrev du dette: Merker at du ha jobbet litt sammen med tollen. Den nazi-måten å være på er jammen smittsom. Er det greit å stemple noen som nazister, men ikke som uvitende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
doffen90 Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Dette virker jo dårlig av de du ringte da, man skal jo kunne ringe i steden for å leite igjennom en hel verden full av lover og dritt for å finne ut svar på spørsmålene sine.. Og skal man ikke kunne få velge og ordne opp for seg på stedet/snu og kjøre tilbake dit man kom fra? Virker ulogisk av den tolleren! Lykke til "handsome" føler med deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Utsagnet ditt sier mer om deg enn om meg. Dette har med å gjøre at folk skyver ansvaret for sine egne feil over på andre. Og med å bruke den typen språk som du brukte i innlegget ditt, mister du all troverdighet hva dette emnet gjelder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Å ringe tollvesenet er vel ikke like greit heller, prater du med 3 personer får du som oftest 3 forskjellige variasjoner på deres tolkning av reglene. Finn dem heller på nett og print ut, eller prat med noen som driver med bilimport og som kjenner systemet fra kundens side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonass Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Men som jeg skjønner det her så var du på tur inn i landet med svenske skilter på? Kjørende, ikke på henger? Det trodde jeg var forbudt... Da jeg henta en bil i sverige hadde jeg med prøveskilt for å kjøre den fra grensa og hjem. Svenske skilt leverer du på tollstasjonen når du passerer grensa eller når du er kommet hjem og skal tolle den inn. Men som sagt fikk jeg forståelse for at jeg ikke kunne kjøre på de svenske skiltene hjem visst tollstasjonen hadde vært stengt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paaab Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Selv om det i ettertid kan være enkelt å si at trådstarter burde forsikret seg om hvilke regler som gjelder på et annet vis siden det nå gikk gale, så burde det jo være nok å ringe Tollvesenet. Og dersom det stemmer det som trådstarter forteller om måten han betjenten oppførte seg på så er det uprofft av han, og det bør ikke skje. Jeg hentet en gang en bil i Oslo og skulle til vestlandet. Strandet på en bensinstajon kl2400 og hadde ikke prøveskilt for neste dag. Da kom UP rullende inn på stasjonen, og tilbydde meg å kjøre bak ham til en vegstasjon biltilsynet hadde kontroll. Der startet de opp prøveskiltproduksjonen for meg klokken 2 om natten slik at jeg kom meg videre. På samme måten kunne han tolleren oppført seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå