Gå til innhold

2008 520dat, 163hk + hartge: Konsekvenser og risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er fersk på forumet, så det er mulig dette har vært diskutert tidligere. Jeg har forsøkt å søke, men uten å finne gode svar på det jeg er ute etter.

Jeg har en 2008 modell 520dat med 163hk/350Nm, og har sett på et hartge oppgraderingssett som får motoren opp til 202hk/401Nm.

En slik oppgradering er mulig å gjøre uten å bryte garantien fra BMW, men det jeg lurer på er om motor, drivverk og eventuelt andre deler som påvirkes av oppgraderingen er dimensjonert for å tåle den ekstra belastningen?

Det er jo snakk om en 25% oppgradering av ytelse, risikerer jeg at jeg om noen år får store reperasjoner og vedlikeholdsutgifter på grunn av vesentlig økt slitasje og at bilen ikke var ment for denne type effektuttak og dreiemoment?

Setter pris på å høre om noen har tanker eller erfaringer knyttet til dette :wink:

Skrevet
Vil da anta at siden BMW sier at garantien gjelder, så er det bare å kjøre på.

Det er jo vel og bra, men siden BMW bare har to års garanti er den tryggheten borte om et års tid for min del. Derfor lurer jeg på risiko og konsekvenser dersom noe blir slitt eller ødelagt etter at garantiperioden er over.

Skrevet

Det er ikke snakk om noen brutal effektøkning, men det er klart at slitasje på slitedeler har en sammenheng med kjørestil så det kommer jo an på hvordan du bruker bilen. Det er nok ingen automatikk i at du vil få problemer med det eller det. Jeg hadde ihvertfall ikke latt den bekymringen hindra meg..

Rent teknisk må jeg bare si at jeg ikke har peiling på den bilen.

Skrevet
Vil da anta at siden BMW sier at garantien gjelder, så er det bare å kjøre på.

Det er jo vel og bra, men siden BMW bare har to års garanti er den tryggheten borte om et års tid for min del. Derfor lurer jeg på risiko og konsekvenser dersom noe blir slitt eller ødelagt etter at garantiperioden er over.

BMW gir deg to års garanti på bilen, med 5 års reklamasjonsrett.

Hartge:

Delene som blir "rammet" av en chiptrimming bortfaller fra BMW's garantiprogram, mens Hartge gir deg to års garanti fra innmonteringsdato jmf. deres garantisertifikat. Altså du har en ekstern leverandør å forholde deg til ved garantireperasjoner, i tillegg til "vanlige" garantiforhold.

AC Schnitzer:

Delene som blir "rammet" av en chiptrimming bortfaller IKKE fra BMW's garantiprogram, men alt går gjennom BMW. Her videreføres reklamasjonsretten også, men (er ikke helt sikker!) tror garantiperioden kun er 2 år fra 1. gangs registrering.

Skrevet

Tror heller ikke det er forskjellig turbo på 130 / 120 kw's utgavene av denne motoren, da de nye norske bilene blir tatt inn på belgisk spekk i stedet for tysk, da det er nedchippede versjoner for å spare avgift i Belgia også.

Skrevet

Takk for innspill til dere som har hatt tanker rundt dette. Det virker som jeg ikke burde være noe særlig bekymret for økt risiko for slitasje og problemer, men heller oppleve den moroa det er å øke effekten :wink:

Det bringer meg over til et annet spørsmål: Hvor mye vil jeg merke en effektøkning fra 163hk til 201hk, og dreiemoment fra 350Nm til 401Nm?

Det er vel litt vanskelig å svare på på en god måte, men tror dere det vil være slik at jeg kanskje merker at det er litt bedre drag, eller vil jeg merke det godt at nå begynner det virkelig å gå skikkelig unna? Hvor mye betyr det f.eks. ifm akselerasjon fra 0-100km/t? Et sekund? To sekund? Noen tanker om dette? :roll:

Skrevet

Far min har en 2005mod 530d med Hartge oppgradering og det merkes godt i forhold til orginalt;) og du kommer også til å få et helt annet drivstoff forbruk så det vil "lønne" seg på en måte uansett :P

Skrevet

Hartge er serdeles grundig når de utvikler et produkt som dette. Produktene er testet og justert over lengre tid (motoroppgraderingen for 177' 520d ble faktisk godt og vel 7-8mnd forsinket da Hartge ikke var fornøyd). Istede for å ta ut flest mulig hk som alle andre jalla-tunere er ute etter er Hartge ute etter kvalitet og et produkt som er holdbart. Med den nye motoren leveres det nå også en tilleggsstyreenhet (om dette gjelder 163' 520d vet jeg ikke). Det er hvertfall en helt ny generasjon styreenheter som kobles inn på alle dysene, gasspedalen, en sensor bak turbo og +/- tilkobling. Prisene for komplett sett med tilleggsstyreenhet er 22.900kr ferdig montert hos BMW. Tilbakemeldingene på Hartge's motoroppgraderinger er som før, lavere forbruk, hurtigere gassrespons, smidigere ved lavt turtall og noen helt andre opplevelser. 2-års garanti gjelder fra innstalasjonsdato og at det er montert av aut. BMW forhandler/verksted.. :)

• 1 month later...
Skrevet
Gjelder dette det samme for ac schnitzer?

Hva da? Ved AC-Schntizer opprettholder man også garantien og produktene er godt testet og utviklet, men hvordan de er i forhold til Hartge vet jeg ikke. Det koster også omtrent det samme!

Skrevet

Heisann. Jeg har en 120d med 163hk som jeg har chippet. Det er samme motor som din. Merket veldig forskjell og kan anbefale dette på det varmeste. Drivverk er konstruert for å tåle hardere påkjenning enn det motoren leverer orginalt. Dette gjelder alle nyere biler.

Når det gjelder ytelser så blir bilen "ny". Du får et mye bedre skyv og samtidig ingen daupunkter i akselerasjonen. Tidligere "buttet" det litt imot når man passerte 4000 rpm men nå går den like bra til rødgrensa kommer. Dessuten blir motoren mer smidig som gjør at du klarer lavere turtall mye enklere enn før. Personlig gikk jeg ned rett over 1 sekund 0-100 sånn ca. Dette er vanskelig å måle, men du kommer til å merke at bilen blir mer "spretten" og virker mye mer sportslig.

Håper dette var til hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...