Gå til innhold

Kjøp av E38 735iL og videre utvikling..MASSE NYE BILDER S. 6


 Share

Anbefalte innlegg

Edit: Må trekke tilbake det om at det ikke funker me lokket over uorginal spiller og det ser heller ikke sååå ille ut. Fant bilder nå, og det funker myye bedre enn på e39, men det er fortsatt best med orginal for å beholde alle funksjonene :P

Edit2: Du har gjort hjemmelesa di ser jeg nå! Spilleren du vil ha funker jo seff med rattbetjening også... Så da faller alle argumentene mine bort, hehe.

:D Flott, da får jeg det som jeg vil! hehe...

Takk for olje-råd forresten!

Jeg har nok 100 liters tank som det ble nevnt over, fylte over 90 liter forrige gang og da var ikke tanken helt tom.

Ville ikke prøve meg på en "Kramer" og risikere å stoppe helt opp midt i veien pga tom tank :D

Og jeg sa feil angående skipose for bilen HAR skipose. Jeg var bare dum nok til ikke å se skikkelig etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alle L versjoner har 95 liters tank. Alt står i instruksjonsboken selvfølgelig.

Snakket med BMW verksted i går angående serivce på bilen og de sa som følger:

Inspeksjon 1 + Skift av bremsevæske

Bytte av bremsevæske: 939 kr

I-DIS (vet ikke hva dette er, regner med det er selve bremsevæsken): 300 kr

BMW-Inspection (en god del tullesjekk som eks at alle lys fungerer): 3 546 kr

Tennplugger (8stk): 728 kr

Pollenfilter: 1 140kr

Oljefilter: 210 kr

Castrol SLX LL (0w-30, 7,5 liter): 1 665kr

Castrol Bremsevæske: 95 kr

+ MVA!!!

Sum = en milliard kroner

Konklusjon:

Ta service på bilen selv! Kjøp alt du trenger hos GS-Bildeler eller andre.

Eks:

BMW sin Castrol SLX pris inkl mva - 2 081 kr

GS-Bildeler, akkurat samme olje inkl mva - 1 267 kr

BMW sin pris på pollenfilter inkl mva - 1 425 kr

GS sin pris på orginal BMW pollenfilter inkl mva - 389 kr

GS-Bildeler link:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup.php3?strInnoWebRef=Direct

Her står det litt om å ta service selv på E38:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=93825&highlight=service+e38

For å vite hvilken service du skal ha kan du se i serviceheftet ditt. Her står også hva som skal gjøres på de forskjellige servicene! Her står også hva slags tennplugger du skal ha, hvilket batteri osv....

Informasjon om BMW Inspection1 og 2:

http://bergen.jaeger.bmw.no/no/bergen-jaeger/no/owners/service/maintenance_inspection/inspectionII_cover.html

Her er en annen kjempenyttig link angående egen vedlikehold/reperasjoner på din E38:

http://www.meeknet.co.uk/E38/

Svært informativt nettsted fra en tydelig entusiast :-)

Ellers så har jeg kommet over en svært lei sak!

Bensintanken lekker!! :-(

Det er ikke mye, men man kan se at noen har prøvd å fikse problemet før ved å pusse tanken blank for så å smøre på kjemisk metall eller noe lignende. Hørt at et stoff man bruker på båter skal være veldig effektivt: Epoxi tror jeg det het.

Jeg har tørket vekk den lille våte flekken som var under på tanken og smurt på såpe for å gi meg litt mer tid til å skaffe ny tank. Dette koster selvfølgelig flesk, BMW-verksted skal ha ca 11 000kr for tanken (95 liter) og ca 7-8000 kr for jobben med å bytte den. Right!

Her kan man spare mye på å finne en brukt en som er ok. Pusse på den og eventuelt sveise den osv så er det nesten som ny, tenker jeg. Er litt vanskelig å få tak i da, men....

Nå er det dette med tanken som absolutt er første prioritet!

Så har litt nedsig...Har trøstet meg med å polere bilen da :-)

Den er så flott, hehe. Beauty on wheels.

Har desverre ingen gode bilder enda, men har disse jeg tok en mørk natt:

735iL008.jpg

735iL005.jpg

735iL002.jpg

735iL001.jpg

Ellers har jeg tenkt å prøve å gjøre denne tråden så grei og informativ som mulig for folk som eventuelt vurderer å kjøpe en E38 og har like lite peiling som meg på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NICE! Vannvittig god plass i baksetet på den der ja :P

Siden du skal gjøre denne tråden informativ legger jeg til http://www.e38.com. Masse DIY angående vedlikehold og mods!

Ja, se første siden igjen. Jeg har redigert min første post med nyttige ting!

Ser pent ut!

Så godt som alle deler er billigere på KOED.NO :wink: Tanken koster f.eks "bare" 8 777,- :wink:

Men på tide å flytte tråden/lage en ny. Ligger veldig feil :wink:

Ja, denne må flyttes!! (vil ikke lage ny)

Kan en moderator vennligst flytte denne tråden til et mer passende sted, kanskje "show off" ?

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stål eller plasttank på denne? Selv min gamle 520 fra 1991 hadde plasttank. Så til poenget mitt, er du sikker på at det er tanken som lekker og at det ikke er rustet hull i et rør? På tds-en min var det røret til luftinga som var rustet i stykker. Kostet ikke mer enn knappe 300,- for nytt, og var svært enkelt å bytte.

Det var e34 da, men bmw har vel ikke tatt i bruk ståltanker igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ja, her var det ikke mye til oppdateringer :-(

Skjedd mye siden sist:

Byttet tanken så nå er den helt ny :-)

Byttet knirkekuler bak, strammet håndbrekk fra begge bakhjul (v/nav)

Hatt full service, renset ac anlegg, fylt på gass.

Pusset og "forseglet" bremserør begge sider bak.

Bilen er tectylbehandlet og sandblåst under

Har fått på bakrutespoiler og skikkelig musikkanlegg!

Og ny face lift grill, samt kromlist på bagasjelokk.

Gjort litt selv, fått en del hjelp av dyktige venner og en del gjort på verksted. I Tyskland vel og merke!!

Hadde en kjøretur i sommer med kongebilen. Sverige, Danmark og Tyskland. Var helt utrolig digg å kjøre den bilen på de veiene. Synd å komme tilbake til Norge igjen.

Jeg anbefaler å dra på verksted i Tyskland, det var en liten opplevelse i seg selv. Verksmester tok meg med inn på verkstedet først og tok bilen opp på en bukk. Der gikk vi sammen igjennom hva som måtte gjøres. Priser og alt i detalj ble forklart.

Bilen ble lovet ferdig 16:00 og jeg fikk en telefon 15:59 med beskjed om at bilen var ferdig :-) Verksmester tok meg igjen med inn på verksted, bil opp på bukk og vi checklistet alt som var gjort sammen. Serviceheftet stemplet og alt i orden!

I tillegg var bilen vasket og ren og pen. En helt UTROLIG service!!!

Dette blir fast opplegg for meg :-)

(Kan nevne at tingene som ble gjort kostet ca 19 000 kr hos BMW her i Bergen, mens det i Tyskland kostet ca 6 000 kr).

Og så var jeg også en liten biltur over til østlandet igjen på sensommeren. Dro til Fredriktad og møtte en hyggelig kar, kjent som Sjøbuse her på forumet. Vi kjørte sammen til Strømstad (begge i E38) for å møte en like grei kar; Nautiluz. Han bygget en tilpasset subkasse til bilen min og gjorde hele lydopplevelsen mange hakk bedre!! Som mange vet et sub i E38 en liten utfordring. Med minde man har en gigantkasse slik som Sjøbuse :-) Da dunker det helt frem i bilen foran, hehe.

Så langt må jeg innrømme at bilen har kostet mye mer enn jeg hadde regnet med. Forbruket er helt greit, men har følt at det "alltid" er noe som må fikses på. Og så har jeg vært uheldig med at NAF ikke oppdaget at bensintanken lakk og bremserørene (de små innereste bak, de som er dyre å fikse) var rustne. Skikkelig dårlig av NAF synes jeg. Jeg tok NAF salgstest på bilen nettopp for å unngå slike store overraskelser. Uten disse to tingene hadde jeg vært strålende fornøyd (ca 30 000 kr tilsammen på merkeverksted inkl arbeid og mva, jeg fikk det vel gjort for ca 12-13 000).

Men alt jeg trenger å gjøre for å få frem smilet er å kjøre bilen! :-)

En drømmebil, absolutt!!

Det som bekymrer meg litt nå er vann som lekker inn der hvor 6 cd-skifteren står. Har uorginale baklykter og har tettet på nytt så godt jeg kan. Skal se fremover om vann fremdeles kommer inn.

Noen som har andre ideer om hvor vannet kan komme fra?

Kanskje dårlig tettning mellom bakfanger og karosseri?

Åja, polering gjennstår før vinteren. Litt seint ute kanskje.

Skal komme med en del bilder av oppdateringene snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...