S.Nilsen Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Syns hele saken er latterlig! kan jo ikke bli noe av dette..men alt er mulig med det Norske rettvesenet da...
Lars89 Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Vanskelig å tolke folk ut ifra en avisartikkel, men kjenner jeg mennesketypen rett er han typen som gir faen i om han lappen eller ikke og bare kjører... Har flere bekjente som har gjort det når de har mista lappen. Men de kjører ihvertfall roligere for å minske faren for å bli tatt så hjelper jo litt...
ESveen Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Hehe, vi får håpe denne ikke henger ved like lenge som Orderudsokken. Tror politiet mener at det er reell fare for at han vil komme til å sette seg bak rattet i beruset tilstand. Så blir det vel opp til rettssystemet å bestemme om de har gjemmel for å gjøre den vurderingen. OT: Kompisen min kjøpte gammelbilen til Per Orderud, en grønn Opel Vectra. Da de ryddet i den fant de jammen en sokk. Det er faktisk sant!
MrElg Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Heldiggris, nå kan han jo feste hver dag uten å tenke på lappen
Kjell Z3 Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Politiet mener altså at å feste mye men kjøre edru er verre enn fyllekjøring? Han får 3 år mens fyllekjøreren får 2år. Her må det være noe vi ikke vet.
BreitBau Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Virker som om advokaten er "nervøs" for utfallet av en rettssak, og derfor går ut i media for å "svartmale" hele saken.. Hadde han vært så skråsikker på å vinne hadde han ikke trengt å gå til media.. De mest selvsikre advokatene uttaler seg jo sjelden eller aldri til media annet enn i korte kommentarer.. Lukter snusk lang vei..
Hyggmaister Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Breitbau: Bilstad er en lur rev ja hehe Det dere må være klar over er at Egersund er den ultimate pietistby. "Okka by" er ikke som andre byer. Der er ingen utenfra velkomne. Og man skal jammen ikke prøve seg på noe sprell!Har blant annet opplevd å bli nærmest kjeppjaget ut av Vinmonopolet der uten å få kjøpe en dritt, selv om vi hadde ID og var gamle nok og edru. På byen en kveld fikk vi den legendariske kommentaren "E dokk uttanbys fra?? Ja, lykke te!". Ja, og derfor har man fra politikkens side prøvd å prente inn vennlighetsutrykk som "okka by e dokka by", men egersundere er vel egentlig så håpløse som man kan bli, i mange tilfeller... Tror nok det har noe med å gjøre at når "vi" reiser til f. eks østlandet, så tømmes alt av selvtillit, pga dialekt, kulturforskjeller og væremåte...Da stenger vi oss heller inne i Egersund og duster oss sammen der Uff, nå høres jo Egersund verre ut en Feda (kvinesdal)..hehe..poenget mitt var vel ikke å overdrive, men å illusterere et poeng om at Gunnar absolutt er inne på noe, hehe Tilbake til saken: Faktum blir jo avgjørende for saken..Vi kan ikke komme frem til en riktig konklusjon basert på det vi vet her, fordi det hele ender opp i en diskusjon om det bare var snakk om konstant helgefyll, eller om det er faktisk talt er snakk om mer alkoholisme. På samme måte er undersøkelsen på aftenbladet.no helt misforstått og ræva fremstilt av journalistene. Selvsagt vil "alle" svare "nei" på dette, hadde spørsmålet derimot vært: "Bør man fratas førekort om man ikke kan regnes som edruelig?", så hadde vel resultatet blitt ett helt annet, og kanskje også intresant. (spm. stilt: "Bør folk miste lappen om de fester for mye?) edit: Tror jeg må finne ut hvem denne karen er hehe
Tom K Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 hehe, har jobbet både i Egersund og Feda, merkelige plasser begge to
Gunnar Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Tror nok det har noe med å gjøre at når "vi" reiser til f. eks østlandet, så tømmes alt av selvtillit, pga dialekt, kulturforskjeller og væremåte...Da stenger vi oss heller inne i Egersund og duster oss sammen der Hvorfor tømmes alt av selvtillit av den grunn? Jeg er jærgutt (Bryne), og bor på østlandet på 5. året. Snakker selvfølgelig jærsk allikevel, og er stolt av det. Noen ord må man gjerne endre litt på for å gjøre de forståelige, men det dummeste jeg vet er folk som legger om til østlandsk fordi de flytter til østlandet. Har flere naboer her som opprinnelig er nord-norske, og en på jobb fra Møre, som snakker kav østlandsk. Det er mye bedre å være stolt av hvor man er fra, og ta det som en positiv ting at man skiller seg ut fra alle andre.
Galro Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Er nok rimelig sikker på at alle har forstått det for lenge siden. Men hvordan skal det hjelpe på problemet å ta ifra han lappen? Om han har lappen eller ikke er jo likegyld for det problemet naboene har med han... Tankegangen bak det å inndra lappen for noe slik, er ganske lik som tankegangen bak en bot eller andre former for straff som ikke har direkte tilknytning til "forbrytelsen"; Ved å risikere noe du er avhengig av (det være seg lappen, penger eller lignende), skal du få et incentiv tl å holde deg på riktig side av loven. Så kan man jo alltids diskutere hvor godt det fungerer i praksis. Én ting er sikkert: Skal det gi ønsket preventiv effekt, må folk være klar over hva de faktisk risikerer. Etter å ha lest litt i tråden her, er det tydelig at en del ikke vet det ...
Hansh Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Så om dette på nyhetene på TV i går og han fremstod ikke akkurat som skarpeste kniven i skuffen, MEN hvorfor kan ingen i Egersund kjøre i rundkjøring? Basert på egne opplevelser når jeg er innom pga. jobben og den nyhetssaken der de viste et klipp fra en rundkjøring så er de tingen i Egersund som uansett fortjener å ha lappen basert på kunnskapene om rundkjøringer. Hvis det stemmer at Egersundere er så lite gjestfrie forklarer det hvorfor jeg bare har klart å finne et hotell i byen!
BreitBau Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Tror nok det har noe med å gjøre at når "vi" reiser til f. eks østlandet, så tømmes alt av selvtillit, pga dialekt, kulturforskjeller og væremåte...Da stenger vi oss heller inne i Egersund og duster oss sammen der Hvorfor tømmes alt av selvtillit av den grunn? Jeg er jærgutt (Bryne), og bor på østlandet på 5. året. Snakker selvfølgelig jærsk allikevel, og er stolt av det. Noen ord må man gjerne endre litt på for å gjøre de forståelige, men det dummeste jeg vet er folk som legger om til østlandsk fordi de flytter til østlandet. Har flere naboer her som opprinnelig er nord-norske, og en på jobb fra Møre, som snakker kav østlandsk. Det er mye bedre å være stolt av hvor man er fra, og ta det som en positiv ting at man skiller seg ut fra alle andre. Når jeg jobbet i Bodø, tok jeg megselv i å snakke Nordlending.. Kult språk.. Blanda meg liksom mer inn da.. Ble jo litt halvt om halvt, men snakka nesten mer nordlending ennøstlandsk, og definitivt mer enn halling..
Hyggmaister Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Hehe nei Gunnar, det er ikke godt å si...Hvorfor det skal være en god grunn til å stenge seg inne vet jeg ikke, men det virker som noen problemer kan ligger der, spesielt i det som kan virke som visse kulturforskjeller... Som BreitBau har jeg også plukket opp ett ord her og der, og det popper ubevisst inn flere æ-er når jeg snakker med jærbuer (3 år på skole på Bryne), i forhold til når jeg snakker hjemme, eller for den slags med østlendinger som (noen) ikke forstår en dritt av hva jeg sier
oddis Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Synd det der at dialekt viskes ut. Vet mange hadde problemer med å blitt tatt seriøst over tlf hvis man uttrykkte seg via dialekta si. Selv har jeg omgått så mye trøndere, guldbransdøler og totninger at jeg snart er dialektløs. Trøgubtot- dialekt ellerno..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå