Fredrik Skrevet Mai 3, 2009 Skrevet Mai 3, 2009 Det er en sprø opplevelse, og ting skjer fort! Vert med på det et par ganger (begge gangene i gamle BMW) og den ene kjørte ingen steder etterpå.. Er nok normalt elektrisk feil som er årsaken og min egen erfaring etter å ha tømt både et 2kg og ett 5kg apparat uten å klare å slukke brannen pga. det bare begynte igjen så lenge vi ikke klarte å koble fra batteriet, er at det egentlig er ganske lite man kan gjøre annet enn å redde folk og løsøre. Brannvesenet brukte også et par forsøk med slangen før de fikk slukket Var ganske gøy og sitte på legevakten og bli høy på oksygen etterpå da! Står at det var en helt ny X5 og det kan godt stemme det, skal ikke mer enn en dårlig kontakt til! 12V anlegg er tross alt mye mer brannfarligt enn 230V som vi har hjemme. Ja... ting skjer veldig fort når det gjelder brann i motorrommet. Det begynte plutselig å brenne i motorrommet i en Porsche 924 jeg hadde for over 20 år siden og da fikk ilden godt tak før jeg fikk åpnet panseret. Jeg burde nok ikke ha åpnet panseret for når dette ble åpnet fikk ilden mer luft og dermed flammet det opp skikkelig. I mitt tilfelle var det en overspenning i pluggledningene som var årsaken og det gjorde at plasten rundt pluggledningene begynte å smelte. Smeltet plastikk dryppet så ned på eksosmanifolden og brannen var et faktum. Heldigvis slukket brannen av seg selv når det ikke var mer plastikk rundt ledningene igjen... og skadene begrenset seg heldigvis kun til en ødelagt lakk på panseret (varmen fra brannen smeltet lakken) samt at vitale deler av det elektriske høyspenningssystemet ble ødelagt. Hvorfor det plutselig ble overspenning i dette systemet vet jeg imidlertid ikke.
Snusfenrik Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Satte selv fyr på en Mercedes S-klasse W220 her for to uker siden.. elektrisk her og, startmotoren tok fyr. Fikk koblet av strømmen fort og slapp vann ned ved varmeskjold, som laget mye damp rundt brannstedet og brannen slukket før den fikk tatt skikkelig tak. Er ikke mer enn ca 50-60k på telleren, strøken bil. Rare greier. Har riktignok lest at det har vært mye feil på elektrisk med disse bilene, men plutselig el-brann i motorom er litt drøyt, mener nå jeg.
Hansh Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Det er en sprø opplevelse, og ting skjer fort! Vert med på det et par ganger (begge gangene i gamle BMW) og den ene kjørte ingen steder etterpå.. Er nok normalt elektrisk feil som er årsaken og min egen erfaring etter å ha tømt både et 2kg og ett 5kg apparat uten å klare å slukke brannen pga. det bare begynte igjen så lenge vi ikke klarte å koble fra batteriet, er at det egentlig er ganske lite man kan gjøre annet enn å redde folk og løsøre. Brannvesenet brukte også et par forsøk med slangen før de fikk slukket Var ganske gøy og sitte på legevakten og bli høy på oksygen etterpå da! Står at det var en helt ny X5 og det kan godt stemme det, skal ikke mer enn en dårlig kontakt til! 12V anlegg er tross alt mye mer brannfarligt enn 230V som vi har hjemme. Ja... ting skjer veldig fort når det gjelder brann i motorrommet. Det begynte plutselig å brenne i motorrommet i en Porsche 924 jeg hadde for over 20 år siden og da fikk ilden godt tak før jeg fikk åpnet panseret. Jeg burde nok ikke ha åpnet panseret for når dette ble åpnet fikk ilden mer luft og dermed flammet det opp skikkelig. I mitt tilfelle var det en overspenning i pluggledningene som var årsaken og det gjorde at plasten rundt pluggledningene begynte å smelte. Smeltet plastikk dryppet så ned på eksosmanifolden og brannen var et faktum. Heldigvis slukket brannen av seg selv når det ikke var mer plastikk rundt ledningene igjen... og skadene begrenset seg heldigvis kun til en ødelagt lakk på panseret (varmen fra brannen smeltet lakken) samt at vitale deler av det elektriske høyspenningssystemet ble ødelagt. Hvorfor det plutselig ble overspenning i dette systemet vet jeg imidlertid ikke. Broren til en kamerat av meg sin Porsche gikk og opp i røyk for en del år siden utenfor huset. Var visst ikke mye igjen av den.. I E30'en som begynte å brenne mens vi kjørte startet det bak CD-spilleren, trolig pga. kortslutning i ledningene til denne, eller i varmeapparatet. Hvorfor ingen sikringer stoppet dette er et godt spørsmål.. Etter hvert mens vi prøvde å koble fra batteriet var det egentlig ganske fasinerende å se hvordan det spredde seg rundt i elektronikken i motorrommet med det resultat at reléer osv. poppet i tur og orden, lengre og lengre vekk fra der brannen startet. Ble etter hvert så varmt under dashbordet at det smeltet hull i frontruten..
DanielMK Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Har to brannslukkings-apperater i bilen. Eit framme og eit bak. Så slike problem skal eg unngå ! (denne ulykka skjedde forresten like ved her eg bur ..)
oddis Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Elektriske branner får man ofte ikke stoppet før man kutter kretsen nei. Det beste er å ha et CO2 apparat til å begynne med, å et større 6kg pulverapparat i bagasjen. Hovedstrømsbryter er gode greier
Lars89 Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Skummelt mye elektronikk i nye biler... Snart kommer de vel med eget automatisk brannslokkingssystem også
oddis Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Neppe. Tror du bilprodusentene vil redde bilene? De vil bare selge fler..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå