Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dette forslaget kom Høyre med for over ett år siden. Om det blir blått flertall er det MEGET sannsynlig at dette blir innført, jeg går ut fra at FRP også støtter dette.

Ja, men det som er synd er at uansett hva som skjer av endringer så vil ikke vi merke så mye til nedgangen i pris. Greit nok at bilen vil få 40.000 mindre i HK-avgift, men jeg tør vedde på at CO2 avgiften vil gå opp, evnt andre avgifter. Dermed sitter ikke vi igjen med det vi egentlig hadde fortjent å spare. Synd, men slik har det alltid vært.

Nei det tror jeg ikke fordi det kun er ytterst få biler som blir billigere, det er bare de aller beste i klassen og ingen er så gode som BMW.

Jeg tror de gjør det sånn at en miljøvennlig liten bil får prisen den har i dag, da kan de regne ut hva CO2 prisen skal bli, deretter blir det lett å regne ut hva hver bil koster. Da bør en som har dobbelt utslipp ha dobble avgifter og ikke femdoble avgifter.

Skrevet
Hehe, "sportsbilen BMW 320"...

Er jo endel som bør bli smigra her inne nå!

Noen sportsbil er det ikke, men vær klar over at; En ny 320d med 163hk kjører fra din 2000-modell 530dAT, både 0-100 og i toppfart.

Den går også jevnt med en e36 325i, 0-100 på 7.9 sek og toppfart 230km/t. Vil påstå at dette er "sportsbil-performance", og intet annet enn imponerende (drikker jo ingenting suppe har utslipp på 128g/km). Det er nok MANGE "gamle helter" som må finne seg i å bli frakjørt av en "ussel" 320d for tiden. Jeg fikk se det i praksis på søndag hjem fra Rogaland, var i ferd med å passere en del biler med en campingbil i spissen oppover krabbefelt på E39, så la en svær boggi campingvogn seg ut et stykke foran oss og skulle forbi campingbilen som allerede hadde 80ish. Jeg ble litt irritert, men så dro den bare avgårde og hindret meg ikke i det hele tatt. Da vi passerte de registrerte jeg en liten 320dAT foran den svære vogna i godt driv oppover... ;)

Skrevet

Ja vi får håpe det er slik det vil bli Kjell. Ikke misforstå meg, det er jo det jeg håper på, men det er umulig å finne fornuft i det vår kjære regjering gjør...

Skrevet

Akkurat hva jeg har irritert meg over siden miljøhysteriet begynte. Janteloven regerer så sterk i Norge. Man skal ikke ha penere bil enn naboen.

Jaja, da har Bruksbilen blitt til sportsbil :D . 163hk 2.2d til bmw er en genial konstruksjon, skikkelig sportslig diesel. Automat kassa er heller ikke ge'ern.

Skrevet

Lurer på hvordan 330d med 245 hk og CO2 utslipp på 152g og 0,57 l/mil hadde gjorde det prismessig hos Bellona? Det må vel være miljøvennlig "sportsbil". :wink:

Skrevet

Hvis de innfører nytt system blir det noen få heldige biler (de under 130g/km med "høy" effekt) som blir billigere mens sportslige biler ala GTI og Z4 blir BETYDELIG dyrere for å veie opp for "tapet".

Ja jeg er skeptisk, men det skjer gang på gang...

Skrevet
Dette forslaget kom Høyre med for over ett år siden. Om det blir blått flertall er det MEGET sannsynlig at dette blir innført, jeg går ut fra at FRP også støtter dette.

Ja, men det som er synd er at uansett hva som skjer av endringer så vil ikke vi merke så mye til nedgangen i pris. Greit nok at bilen vil få 40.000 mindre i HK-avgift, men jeg tør vedde på at CO2 avgiften vil gå opp, evnt andre avgifter. Dermed sitter ikke vi igjen med det vi egentlig hadde fortjent å spare. Synd, men slik har det alltid vært.

det er klart, hva skal ellers dekke inn de inntektene staten håver inn på hk avgift. Men systemet blir da ihvertfall miljøpolitisk korrekt.

Lars89, z4's motorer er ikke så gale på utslipp hk tatt i betrakting. nye sDrive23 har 199g co2 pr km mens sdrive35 har 219g co2 pr km.

e85 z4 er enda snillere pga mindre motorer (2,0 har 180g pr km mens 2,5 har 197g pr km.)

Skrevet

Noe av poenget med at Bellona vil fjerne "muskel-avgiften" er for å overføre denne avgiften til drivstoffet. De ønsker deretter, -slik også noen politiske partier ønsker, og etterhvert fjerne fossilt brennstoff i sin rene form og erstatte dette med alternativ energi (elbiler, hybrid-varianter etc).

Kort fortalt; Billigere å kjøre miljøriktig og dyrere med fossilt brennstoff.

Skrevet

Men det er jo ikke nødvendigvis så dumt Andreas. Selv om jeg er av de som kjører ganske mye, så ville jeg foretrukket å ha avgiftene på drivstoffet kontra bilene. Da kunne jeg hatt "sommerbil" med god samvittighet, og kjørt en drivstoffgjerrig miljøvennlig bil til vanlig.

Skrevet

Sikkert en eller annen tass i Bellona som har kjørt bakom en middelsstor stasjonsvogn med en 1.4L motor i oppoverbakke ... Eller så har Bellona tenkt å fornye bilparken sin.

Skrevet

Hvis de karakteriserer 320d som sportsbil, hva går 330 og 335i under da, supercars?

Skal lure på hva min 325 med M20B25 slipper ut i forhold til de helt nye bilene... Staten er redd for at hvis avgiftene blir lavere, vil vi kjøre mer og kjøpe biler med større motorer. I Norge kjører Ola Normann mye allerede og nye, relativt motorsterke biler er mye mer miljøvennlige enn 10-15 år gamle biler som vi ikke har råd til å bytte ut pga alle avgiftene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...