Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hensikten med en bremsebenk er ganske enkelt å avdekke farlige og ulovlige kjøretøy som ruller på veiene.

Du blandet tre forskjellige instanser nå, politi, tollvesen og vegvesenet.

Jeg kan ikke svare for hva din kontakt i politiet sier og gjør, men vet sikkert at vegvesenets tekniske kontroller langtfra er noen positiv geskjeft økonomisk sett. Det drives ikke for å skaffe penger til staten. Kontrollaparatet i seg selv koster formidable summer å drifte med personell, biler og utstyr, kontrollhaller, vektstasjoner etc.

De er der for DIN sikkerhet, men den dagen du forstår det så ligger du vel i graven.

Husk også at samtlige avgifter og skatter relatert til kjøretøy unntatt omreg betales til tollvesenet, ikke vegvesenet. Bare rør fra ende til annen i det innlegget dit.

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvis det hadde vært sånn at dem har kjøpt den inn for å ta folk med for mye hester , som ikke er registrert osv osv..

Tror dere man da ville fått med bremsepapirene for å ha noe å skryte av mon`tro ? : D

Skrevet
Hensikten med en bremsebenk er ganske enkelt å avdekke farlige og ulovlige kjøretøy som ruller på veiene.

Jeg kan ikke svare for hva din kontakt i politiet sier og gjør, men vet sikkert at vegvesenets tekniske kontroller langtfra er noen positiv geskjeft økonomisk sett. Det drives ikke for å skaffe penger til staten. Kontrollaparatet i seg selv koster formidable summer å drifte med personell, biler og utstyr, kontrollhaller, vektstasjoner etc.

De er der for DIN sikkerhet, men den dagen du forstår det så ligger du vel i graven.

Husk også at samtlige avgifter og skatter relatert til kjøretøy unntatt omreg betales til tollvesenet, ikke vegvesenet. Bare rør fra ende til annen i det innlegget dit.

Naivt å tro at dett er for å avdekke stor trimmerne,siden disse stor sett avdekkes ved å ta en titt i motorrommet og se etter en turbo,et grenrør,dobble gassere eller lignende.

Dette er i hovedsak for å få inn avgifter på biler nyere enn 10år som er chippet,eller er levert med høyere effekt(som nye) enn oppgitt.

Du kan jo i din fjerneste fantasi innbille deg at de tilbakebetaler avgift hvis bilen har mndre effekt enn oppgitt :roll:

Skrevet

Så du tror ikke det står i BT sin arbeids instruks at de skal suge til seg penger til tollvesenet?

Da har jeg et godt forslag:336mik`s støttefond trenger kroner til bilprosjekt,ressursene vil brukes til å betale eiers telefon regning.

Og Odd-M,du må virkelig prøve på litt bedre svar enn kun sånne trampe-på svar som politikkere ofte bruker.

Jeg for min del er IKKE spesielt redd for BT`s bremsebenk,siden jeg allerede vet hvor mye power jeg har å rutte med \:D/

Skrevet

En slik arbeidsinstruks finnes ikke. Mer gidder jeg ikke si om denne saken. Det blir bare for dumt.

Skrevet

nå har BT i trondheim tatt en ekstrem bil før, de fikk inn en kræsja 200sx, denne hadde som 336mik sier, litt stor turbo,fine blanke trykk røre og et stort fint alu innsug :wink:

BT tittet under panseret og ante ugler i mosen så denne ble sendt inn til benking.

400hk senere så var den tilbake til BT :shock:

trondheim har jo som jeg vet 3-4 bremsebenker, Es tuning har jo 4x4 rulle som ligger 500meter lengre ned i gata, dette hadde de lett tilgjengelig tidligere også desverre :?

Så det jeg prøver å si er at de alltid har hatt tilgang til bremsebenk om de store gutta skulle bli tatt! men det er jo ikke vær dag de får kloa i en 500hk værsting....

tidligere har det kostet mer enn det smaker OM de skulle tatt alle bilene med chip og import biler osv, men nå som de har rulle som kansje er ment for ekstrem gutta så ble det plutselig ikke noe problem å ta den vanlige mannen i gata også..... :roll:

Skrevet

Om politiet får beskjed om å bringe inn så og så mye penger på trafikk-kontroller, kan det liksågodt være at det blir brukt som en målestokk for hvor mange kontroller det er greit å ha, og ikke som et mål om at de må bringe inn så mye penger som mulig for at sjefene skal få fet lønning.

Dvs. at de som bestemmer har sagt at hver måned skal dere ha kontroller som bringer inn 250 000,- i stedet for å si "dere skal ha 100 arbeidstimer med kontroller hver måned", fordi de har funnet ut at det er en bedre målestokk å bruke antall kroner enn timer.

For eksempel, om de bruker timetall som instruks, kan jo da 90 av de 100 arbeidstimene brukes om natta, som medfører at 3 stk blir tatt den måneden. Det er jo ikke særlig hensiktsmessig. Derimot, om det er et økonomisk mål, så kan politiet fritt disponere tiden sin, og gjerne faktisk få mer tid til overs å ta de som stjeler og gjør hærverk, som det stort sett i alle andre tråder blir mast om at politiet ikke tar nok av.

Tror i grunn ikke alt er så svart/hvitt som alle skal ha det til. Er tross alt Norge vi bor i. Om alt handlet om penger, hvorfor har vi gratis (tilnærmet) helsevesen?

Skrevet

Du fornekter deg ikke iallefall. Når skal vi få en begrunnelse for noe av det du sier? Hittil har jeg ikke sett en døyt.

Du kan altså stå inne for at bremsebenken er for å avdekke ulovlige og farlige biler, fordi dette er noe du med sikkerhet vet? På tross av at en tidligere taler har uttalt at de er til å beregne effekten til importerte biler.

Tilbake til de fine papirene jeg snakket om tidligere.. Ja, de er tre forskjellige enheter, og jeg dro bevisst den settingen for å prøve å få underbevisstheten din til å tenke litt, men det slo tydligvis ikke til. Felles for dem er at de er OFFENTLIGE.

Tollvesen er issolert sett en ting, men de samarbeider med BT som en enhet. Hele samfunnsnorge overlapper hverandre i offentlig sektor (Dette skal du vel sikkert også nekte på). BT rapporterer til Tollvesenet, og ditto motsatt. For de som skal registere bil må de forholde seg til Biltilsynet (Eller Statens Vegvesen om du vil) hele veien. Neste gang jeg går på Biltema skal jeg spørre om pengene jeg betaler går til hu bak kassa, eller til den svenske lastebilsjåføren som kommer med varene.. :roll: (....)

Jeg bor selv i et ganske intressant område 45min nærme svenskegrensa og generelt i et distrikt som har vært åsted for mange stygge ulykker. Her ser man ofte kontrollaktivitet, der tollvesen, biltilsyn og ofte også politi i en og samme kontroll. Jeg har faktisk til gode å se biltilsynet alene i en kontroll, uten tollvesenet.

Dette er jo nettopp som å høre en politiker snakke. "vi vet best, og du er dum". Forstår du at slik det offentlige framtrer ovenfor oss trafikkanter gjør oss ekstra forbannet da vi ser hvordan BT og Politiet opererer? Som billist sponser man mye av samfunnet, og det er skammelig at Norge legger opp til at man skal skamme seg for å kjøre bil. Egentlig burde vi alle hatt diplom og et brev signert fra statsministeren som gode bidragsytere.

Jeg stopper her, siden jeg er på god vei til 5 siders avhandling.... mulig jeg tar de 5 sidene senere, for det er så mye jeg vil at du skal forstå en annen vinkling av (og sikkert ditto hos deg). Norge som samfunn råtner, og de fleste ser bare vekk og sier alt er ok.. :-&

Begynn å argumentere så skal jeg innrømme de feil jeg eventuelt har tatt. At du ikke gidder, beviser for meg bare en ting.

Skrevet

Skjønner at jeg må ha truffet spikeren midt på hodet... Hehe!

Hva er det egentlig politiet, tollvesenet og/eller vegvesenet (begrepet "biltilsynet" forsvant ut av systemet en gang på 90-tallet) har gjort deg??

Skrevet
Skjønner at jeg må ha truffet spikeren midt på hodet... Hehe!

Hva er det egentlig politiet, tollvesenet og/eller vegvesenet (begrepet "biltilsynet" forsvant ut av systemet en gang på 90-tallet) har gjort deg??

Sikekrt det samme som de har gjort mot alle oss andre bil interreserte i Norge også. De gjore jo det de kunne for å kvele denne interressen, helt til de fant ut at de bygge norges økonomi ved hjelp av den ;)

Skrevet

Husk at det er politikere på Stortinget som bestemmer. Det er DE som vedtar lover og regelverk. Det er DE som har vedtatt bøte- og gebyrnivåer. Det er DE som vedtar satsingsområder for etatene. Etatene jobber etter det regelverk de folkevalgte politikerene har vedtatt. Vil dere har det annerledes så må dere overtale befolkningen om å slutte å stemme på kommunister. Det tror jeg imidlertid blir vanskelig da det store flertallet bryr seg langt mer om sosialistiske idèologier enn individualisme som mange her på forumet forfekter.

Skrevet

Kommer bare med ett kort innskudd..

Kontroller måles verken i timer eller økonomi..

De måles i antall kontrollerte..

Det har forsåvidt ingenting med økonomi å gjøre.. Tenk om alle begynte å kjøre lovlig? Da skal de fortsatt kontrollere samme antall sjåfører/kjøretøy.. Men det er absolutt ikke økonomisk lengre..

Antall ulovlige kjøretøy/overtredelser har en sammenheng med antall kontroll, men det er ikke proposjonalt.. Om alle kjører lovlig, så forsvinner verken up fra veiene, eller kontrollene for det om..

Ser sikkerhet kommer inn i bildet her.. Kjøretøyforskriften er jo til for å sikre at bilen, både min og din, er i forskriftsmessig stand i forhold til de forholdsregler man bør ta når man kjører bil. At lys fungerer og er plassert slik at de som skal se de, ser de. At rutene dine fungerer, er enkle å komme ut av og at du har den sikten som kreves under diverse værforhold. At bilen er i den tekniske stand som skal til for å holde sjåfør og andre traffikanter sikre osv osv.. Nå skal jeg nok innrømme at denne forskriften både er gammeldags og ofte "trangsynt", men det er jo de regler vi skal følge, så saken er jo grei..

Forøvrig en interessant diskusjon.. Kan vi vinkle det anderledes også? Kanskje trafikkstasjonen tar inn benken fordi de ønsker å bidra til at flere kan få hjelp mtp ombygginger o.l.? At du har riktige bremser i forhold til motoreffekt o.l?

Ikke det at jeg tror på det engang selv.. :roll:

Skrevet
Husk at det er politikere på Stortinget som bestemmer. Det er DE som vedtar lover og regelverk. Det er DE som har vedtatt bøte- og gebyrnivåer. Det er DE som vedtar satsingsområder for etatene. Etatene jobber etter det regelverk de folkevalgte politikerene har vedtatt. Vil dere har det annerledes så må dere overtale befolkningen om å slutte å stemme på kommunister. Det tror jeg imidlertid blir vanskelig da det store flertallet bryr seg langt mer om sosialistiske idèologier enn individualisme som mange her på forumet forfekter.

Spørs om oddis traff spiker`n på hodet her,siden din roing ikke holder lenger,og du egentlig burde hatt en motorbåt snart.

Skrevet

Syns Odd-M hadde ganske fornufte innlegg her jeg.

Tror forøvrig ikke at Statens Vegvesen gjør alt i sin makt for å personlig gjøre livet deres vanskelig. De har en instruks/regelverk, og det følger de. Og stort sett er det til det felles beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...