Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ifølge BMW sine offisielle tall nei. Men det står det som sagt en grunn til. Men den er jaggu ikke mye tregere, tatt i betraktning effektforskjell, vekt og autolat. Så nå betyr altså effekten noe? Egentlig skjønner jeg ikke hva du prøver få frem... Se på WRC, de har lite turtall, gjerne bare 6000rpm, MYE moment, men begrenset med effekt, og det er vel ingen tvil om at de bilene går noe innforjævlig? TOPPEFFEKTEN er begrenset, men de har fortsatt svært mye effekt tilgjengelig igjennom registeret. Hvis racing-serien tillater f.eks 300hk, så vil det jo være en fordel å ligge så nærme 300hk som mulig hele tiden - og da ender man jo opp med mye moment.. Effekten betyr egentlig ingenting. Den indikerer kun nm på xxxx turtall. Dere har hele tiden dratt frem effekt, og her er det da en med mindre effekt, og mer vekt, som ikke er så langt bak. Derfor tok jeg den sammenligningen med "effekt"... Mye moment som flytter bilen ja. Så da betyr register noe allikevel da for akselerasjon, siden man sammenligner med dieselbiler som har svært kort register? CrZyWiZ: Prøv med G-måler før du uttaler deg. Nå har det vært mange unnskyldninger her, både med at man skal gire ned for å få best akselerasjon, flere som har sagt at de KJENNER at bilen akser hardest på effekttoppen, og så unnskylder man seg med at den gjerne har mest G-krefter på momenttoppen, pga luft/rullemotstand, selv om de KJENNER at den akser hardest på maks effekt. Hvordan går det an? Og om du hadde fått med deg litt, så var det nettopp diskutert at en WRC bil har mye "effekt" over et langt register, noe som får bilen til å gå noe jævlig. Dieselbiler har kort register, derfor sliter de litt med aksen, selv om de har mye moment. Kan du forklare meg hvorfor? Gjelder kun registeret når det gjelder effekt, og til "effektgutta`s" fordel? Det ble jo nettopp motbevist. Ifølge Carfolio har en 2006 335i twinturbo 5.6sek 0-100, og en 2008 335D har 5.4s 0-100, selv om den er 45kg tyngre, og har "20hk" mindre. Hvordan kan du forklare det, du som er så "opplyst"?
MrElg Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekten betyr egentlig ingenting. Vedder en femmer på at du troller
Azeton Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvis du legger bilen på momenttoppen på 3.gir så ligger jeg i andre rett oppunder makseffekt så gir vi gass og akser, hvem tror du da vinner egentlig?
CrZyWiz Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Carfolio sine opplysninger stemmer ikke, skal man bruke tekniske detaljer skal man bruke offisielle tall fra produsent. Ikke noe fra en side som har masse merkelige tall som skjelden stemmer. Å de viser at Den bilen med bare 20hk og nesten 200nm mindre er over ett halvt sekund kjappere 0-100. Hva vet du om hva jeg har testet av G-Målere? Ang dine fjasete rare teorier har jeg meldt meg ut, siden dere bare er ett fåtall som faktisk tror på det der, Og klarer ikke skjønne annet. Har bedre ting å gjøre en å diskutere med noen som ikke skjønner hvordan ting henger sammen. Vitenskaper sier sitt, Arbeid utført=Effekt trenger ikke si mer. MrElg: Ja jeg har tenkt det samme, men man vet jo aldri. Finnes mye rart.
gregus Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst.
CrZyWiz Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Enkel og greit forklart!
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvis du legger bilen på momenttoppen på 3.gir så ligger jeg i andre rett oppunder makseffekt så gir vi gass og akser, hvem tror du da vinner egentlig? Detter er kommenter mange ganger, og her er det snakk om utveksling i girkassa! Skal du sammenligne må du sammenligne med lik utveksling... Og når det gjelder at den akselrerer best på momenttop står jeg på det til noen klarer å motbevise det med annet enn "det føles sånn", "prøv selv" osv. Klarer noen det er jeg mer enn villig til å "innrømme at jeg tok feil", sitter ikke her å prøver å vinne no diskusjon... Men alle steder jeg har lest om temaet, og ift. det jeg kan skjønne (uten at jeg har dr. i fysikk) er det sånn...
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvis du legger bilen på momenttoppen på 3.gir så ligger jeg i andre rett oppunder makseffekt så gir vi gass og akser, hvem tror du da vinner egentlig? Man KAN ikke sammenligne 2 gir på samme bil, fordi man multipliserer momentet og skyvkraften ut på hjulene. Derfor vil, den på 2.gir og sugemotor, ha mer skyvkraft på hjulene pga utveksling.
CrZyWiz Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Les innlegget til gregus igjen, så ser dere at dere har feil. Forklaringen hans er også bekreftet i regneformelen. Så nå foreslår jeg at dere tar kveld, og slutter og bombardere mailboksen min med Varsler om svar her
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Carfolio sine opplysninger stemmer ikke, skal man bruke tekniske detaljer skal man bruke offisielle tall fra produsent. Ikke noe fra en side som har masse merkelige tall som skjelden stemmer. Å de viser at Den bilen med bare 20hk og nesten 200nm mindre er over ett halvt sekund kjappere 0-100.Hva vet du om hva jeg har testet av G-Målere? Ang dine fjasete rare teorier har jeg meldt meg ut, siden dere bare er ett fåtall som faktisk tror på det der, Og klarer ikke skjønne annet. Har bedre ting å gjøre en å diskutere med noen som ikke skjønner hvordan ting henger sammen. Vitenskaper sier sitt, Arbeid utført=Effekt trenger ikke si mer. MrElg: Ja jeg har tenkt det samme, men man vet jo aldri. Finnes mye rart. Basert på din holding, er jeg ganske sikker på at du aldri har testet G-måler på en bil med fallende momentkurve. Frem til du har prøvd en G-måler på en bil med fallende momentkurve, så ser jeg ikke poenget i dine kommentarer. Skjønner fint hvordan ting henger sammen.
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. CrZyWiz: det er akkurat har jeg ikke her helt 100% sikker på det jeg selv sier. Jeg skjønner at motoren vil levere mer effekt ved 3000o/min enn ved 2000o/min. Men vil den ikke også trenge mer effekt fordi hjulene roterer flere ganger på samme tid?
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Og hvordan oppfører den seg etter 3200rpm? Avtar akselerasjonen litt da?
JE34 Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Det mest korrekte og mest forklarane innlegget i tråden til no trur eg! Trur enkelte bør lese dette nåken ganga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå