Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har tygd masse på effekt, det er ikke problemet. Men effekt akselerer ikke bilen, ellers så skulle en bil med 150hk@4000rpm, og en bil med 300hk@7000rpm, akselerert HELT forskjellig, noe det ikke gjør.

data hentet hos carfolio.com:

'06 325d, 194 hester ved 3750rpm, 400Nm ved 1300-3250

'95 m3, 317 hester ved 7400, 350Nm ved 3250

Burde vert lett match for 325'en dette:

0-100:

325d - 7.80s

m3 - 5.50s

0-160:

325d - 19.40s

m3 - 12.20 s

Merkelig, samsvarer ikke helt med virkeligheten..

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fordi større VE gir bedre fylling av sylinder,beste homogene blanding av AFR og dertil beste forbrenning,og dertil igjen best grunnlag for videre ekspandering av turtall,som igjen betyr utført arbeid pr.tids-enhet.

Som dere ser av min forklaring så henger jo nettopp dette ugjenkalleligt ihop med hverandre,og det er VE på de ulike plasseringene i registeret som er drivkraften til moment,og momentet er drivkraften til effekten,og tilslutt effekten er det arbeidet som blir utført over en gitt tid.

Er enig med Fredrik,og som du(Turbo-Tommy) ser har eg prøvd å forklare dette tidligere så enkelt som mulig.

Du er som sagt inne på rette ideen Tommy,men er litt for opphengt i kun det ene elementet som utgjør hele resultatet syns eg hehe..

No harm intended ;)

Skrevet

E36Cab1: Du sa jo at motoren ville være sterkere med 400nm på 3000rpm enn på 2000rpm. Men dette er jo feil, for motoren vil akselere like fort opp fra 2-3000rpm med 400nm, som fra 3-4000rpm. Mer om dette lengre ned i posten.

Og en G-måler vil ha mest G der den har mest moment, uansett hvor i registeret dette er. Og forutsatt at den akselererer med samme raten,så vil den ha like mye G-krefter.

Fredrik: Har aldri sagt at effekt ikke betyr noe. Dreiemoment drar bilen, men en stigende effektkurve vil være meget gunstig. Det er bare ikke rett å si at effekt flytter bilen mest,fordi 800nm på 3000rpm, er meget forskjellig fra 300hk på 7000rpm. Selv om effekten er noenlunde lik. Og det er mange her som KUN fokuserer på effekt, og det er mer feil enn å fokusere på momentet;)

Og for å ta problemstillingen fra en litt annen vinkel, som jeg tror hvertfall E36Cab1 og de fleste andre vil forstå.

Om man antar en linjalflat momentkurve, og en da stigende linjalflat effektkurve. Siden effekt er et ferdig produkt,som blir "brukt" der og da, og er arbeid per tidsenhet. Akkurat som "effekt" som blir omsatt i varme på direkten i en varmeovn o.l. Det kan ikke lagres eller multipliserer.

Så kan man si at man bruker lik effekt, på å akselerere bilen ifra 2000-3000rpm, ifra 3000-4000rpm, 4000-5000rpm osv, så vil det tilsi en JEVN akselerasjon. Fordi den effekten som ble brukt, altså eksempelvis 150hk på 3000rpm, er allerede oppbrukt, derfor må motoren utvikle nye "50hk" til å akselere bilen videre.

Mens momentet, som motoren produserer på direkten, er med å "utvikle" effekt, over hele registeret.

To eksempel.

800nm på 3000rpm = 335hk

800nm på 4000rpm = 447hk

500nm på 3000rpm = 209hk

500nm på 4000rpm = 280hk

Dvs, at bilen som har 800nm har brukt 112hk på å akselerere bilen ifra 3-4000rpm, mens bilen med 500nm, kun har brukt 71hk for å gjøre det samme. Ergo har bilen med 800nm, akselerert MYE fortere opp og brukt mye mer "effekt" for å gjøre det,enn bilen med 500nm, tross samme turtall.

Noen som henger med?

Skrevet
Eike_Oak: Nei. jeg har ikke sagt at en 220v pære lyser kraftigere enn en 12v pære, men den bruker mye mindre strøm for å lyse like sterkt. Mindre "turtall",mer "strøm" og lik effekt :roll:

Du sa følgende

strøm = turtallet på motoren

spenning = dreimomentet på motoren

effekt = effekten på motoren

Då går jeg utifra at avgitt lys blir det tilsvarende som akselerasjon.

Og det er faktisk helt riktig.

En ordinær glødepære (ikke halogen) som avgir 60watt ved 12volt vil avgi like mye lys som en ordinær glødepære som avgir 60watt ved 230volt

Det blir det tilsvarende på en motor.

Selvom de har forskjellig spenning (les: moment) er avgitt lys (les: akseleraksjon) lik fordi økningen i strøm (les: turtallet) kompenserer for tapet i spenning (les: moment)

Da går du utifra feil. Grunnen til det står over.Man kan "egentlig" ikke sammenligne en lyspære og en bilmotor. Dette fordi man snakker om bevegelsesenergi og varmeenergi om hverandre.

Skrevet

'06 325d, 194 hester ved 3750rpm, 400Nm ved 1300-3250

'95 m3, 317 hester ved 7400, 350Nm ved 3250

E36 M3 hadde da aldri 317hk? :lol:

Flonoen blander PS (Pferdestärke) og BHP (Brake Horsepower)... 321 PS og 317 BHP.

Skrevet
Det er uten tvil momentet som fører en bil fremover i fysisk forstand, men når det gjelder en motors maksimale ytelser er det vanlig praksis at den uttales i effekt... være seg hestekrefter eller Kilowatt. Motorens maksimale moment er der naturligvis i kraft av effekten, men det er ikke vanlig praksis at det er momentet man viser til når motorens maksimale ytelse skal uttrykkes.

Stemmer det, men at det er fordi den aksellererer mest på effekttoppen er jo ikke riktig, og det er vel det som har vært kjernen i tråden her?

Makseffekt blir en enklere måte å definere hvor sprek en bilmotor er enn moment. En bilmotor kan ha veldig høyt moment og ikke gå spesielt godt, fordi den f.eks. har veldig kort register, mens oppgir du makseffekt, så vil det bli mye mer riktig i forhold til hvordan den faktisk går. Men det er jo ene og alene fordi det bare er et resultat av moment og turtall, derfor vil det på mange måter fortelle mye mer enn bare et momenttall.

Men at det er riktig at clutcher oppgis i maksmoment, og ikke minst girkasser, er det liten tvil om. Hadde motoren vært sterkere på effekttoppen, så hadde det utvilsomt vært bedre å oppgi makseffekt.

Kan vi begynne å konkludere?

F.eks.:

1. Det vil nesten alltid lønne seg å dra girene på en bil helt ut, fordi momentet ut på hjula i de aller fleste tilfeller er høyere selv på høyt turtall i ett gir enn på motorens maksmoment i neste gir. Dette er det giringen som er årsaken til, og det gjelder også for F1-biler, MC og lignende.

2. Effekt er en grei måte å fortelle hvor sprek en motor er, selv om det på ingen måte er en absolutt sannhet.

3. Størst aksellerasjon uavhengig av luftmotstand, hastighet og giring foregår... når? Jeg føler ihvertfall det er dette punktet som gjenstår, og dette har ikke egentlig noe med hvordan en bil bør kjøres å gjøre, siden man i bilen har gir med i bildet.

Skrevet

Fredrik, står vitterlig 317 bhp, og 321 ps på kilden min, så jeg har da ikke blandet noe. Er vel bhp som er mest brukt her er det ikke?

Skrevet
Fredrik, står vitterlig 317 bhp, og 321 ps på kilden min, så jeg har da ikke blandet noe. Er vel bhp som er mest brukt her er det ikke?

Nei... det norske uttrykket hestekrefter er avledet av det tyske Pferdestärke (PS)... så derfor har E36 M3 fom. 1995 321 HK (hestekrefter).

Skrevet

Fredrik: Har aldri sagt at effekt ikke betyr noe. Dreiemoment drar bilen, men en stigende effektkurve vil være meget gunstig. Det er bare ikke rett å si at effekt flytter bilen mest,fordi 800nm på 8000rpm, er meget forskjellig fra 300hk på 7000rpm. Selv om effekten er noenlunde lik. Og det er mange her som KUN fokuserer på effekt, og det er mer feil enn å fokusere på momentet;)

gir 800nm på 8000rpm nogenlunde lik effekt som 300hk på 7000rpm?

800nm på 8000rpm gir vel ca. 900hk?

Skrevet
Da går du utifra feil. Grunnen til det står over.Man kan "egentlig" ikke sammenligne en lyspære og en bilmotor. Dette fordi man snakker om bevegelsesenergi og varmeenergi om hverandre.

Jo, siden du bruker samme formel.

P = U * I (lyspære)

Effekt = (Turtall * Moment) / (tall avhengig av hva moment er oppgitt i) (motor)

Skrevet

Fredrik: Har aldri sagt at effekt ikke betyr noe. Dreiemoment drar bilen, men en stigende effektkurve vil være meget gunstig. Det er bare ikke rett å si at effekt flytter bilen mest,fordi 800nm på 8000rpm, er meget forskjellig fra 300hk på 7000rpm. Selv om effekten er noenlunde lik. Og det er mange her som KUN fokuserer på effekt, og det er mer feil enn å fokusere på momentet;)

gir 800nm på 8000rpm nogenlunde lik effekt som 300hk på 7000rpm?

800nm på 8000rpm gir vel ca. 900hk?

Trykkleif :oops:

Skrevet
E36Cab1: Du sa jo at motoren ville være sterkere med 400nm på 3000rpm enn på 2000rpm. Men dette er jo feil, for motoren vil akselere like fort opp fra 2-3000rpm med 400nm, som fra 3-4000rpm. Mer om dette lengre ned i posten.

Når og hvor har eg sagt dette? Eg har sagt den ville være mer effektiv,ikkje sterkere. Kan du henvise til mitt utsagn om dette?

Og en G-måler vil ha mest G der den har mest moment, uansett hvor i registeret dette er. Og forutsatt at den akselererer med samme raten,så vil den ha like mye G-krefter.

Og for å ta problemstillingen fra en litt annen vinkel, som jeg tror hvertfall E36Cab1 og de fleste andre vil forstå.

Om man antar en linjalflat momentkurve, og en da stigende linjalflat effektkurve. Siden effekt er et ferdig produkt,som blir "brukt" der og da, og er arbeid per tidsenhet. Akkurat som "effekt" som blir omsatt i varme på direkten i en varmeovn o.l. Det kan ikke lagres eller multipliserer.

Samme som at dreiemomentet blir "brukt" for å danne Hk etter hver arb.syklus,og starter på nytt ved neste.

Så kan man si at man bruker lik effekt, på å akselerere bilen ifra 2000-3000rpm, ifra 3000-4000rpm, 4000-5000rpm osv, så vil det tilsi en JEVN akselerasjon. Fordi den effekten som ble brukt, altså eksempelvis 150hk på 3000rpm, er allerede oppbrukt, derfor må motoren utvikle nye "50hk" til å akselere bilen videre.

Mens momentet, som motoren produserer på direkten, er med å "utvikle" effekt, over hele registeret.

To eksempel.

800nm på 3000rpm = 335hk

800nm på 4000rpm = 447hk

500nm på 3000rpm = 209hk

500nm på 4000rpm = 280hk

Dvs, at bilen som har 800nm har brukt 112hk på å akselerere bilen ifra 3-4000rpm, mens bilen med 500nm, kun har brukt 71hk for å gjøre det samme. Ergo har bilen med 800nm, akselerert MYE fortere opp og brukt mye mer "effekt" for å gjøre det,enn bilen med 500nm, tross samme turtall.

Noen som henger med?

Ja eg henger med,forutsett at du forandrer "å bruke" x antall HK på å akselerere bilen til "å utvikle" Hk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...