Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

så da kan vi konkludere med at det er om å bygge en motor som klarer å mest mulig moment på mest mulig turtall?

altså med andre ord vil det å si hvor mye effekt motoren har være ganske representativt for akselerasjonspotensialet, med enkelte unntak (som f.eks bilen til Tommy?)

Ja. Over et lengst mulig register.

Det er ofte enklest for den vanlige mann i gaten å følge den kurven ja,når man skal finne ut når man skal gire.Men det er ikke uten unntak :wink:

Det er dog ikke vanskelig å finne ut når man faktisk bør gire, om man har momentkurven. Det er to utvekslinger det, girkassen og diffen, så kan man finne ut nøyaktig moment på hjul, og om man da vet om det er 2000rpm drop på girene, så kan man finne moment på det turtallet,og se om det svarer seg å dra den videre :wink:

Det er dette de gjør i WRC og F1 når de speccer girkassen for akselerasjon eller toppfart, og etter banens utseende.

I motorsport så teller hundredeler, og man kan ikke koste på seg å gire bilen slik at man detter under maks moment, mister akselerasjon, og dermed taper verdifull tid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som du ser av min bil, så vil min ha mer akselerasjon på momenttoppen i et høyere gir, enn på 7000rpm på et lavere gir :wink:

Og hvordan står det til med effekten på 7000 kontra 4400 da?

Effekten er 280/290hk på 7000rpm, og på 4400rpm er effekten 330hk ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vi jo enige da?

Og for å koble det til den andre diskusjonen, så hørte dette heller ikke ut som en sportslig motor. Sterk som fy, men kjedelig karakteristikk.

Sportslig? nei.

Gøy? åfyttihelvete 8)

Den river løs 235 dekk med velfungerende LSD på tørr asfalt når,ladetrykket og dermed momentet, kommer på 2.gir :D

Er jo ikke en rask bil egentlig, men den trykker deg godt bak i setet, og spinner lett, uten å bruke clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt min lille tenkepause og føler at jeg har noe fornuftig å komme med :P

Vi ser på formelene til chiller: F=m*a (F=kraft(N) m=masse(kg) og a=akselrasjon) Effekt=v*F (v=fart(m/s) F=kraft(N)=m*a)altså, Effekt=v*m*a. Siden effekt også =t*w(t=dreiemoment(nm) w=turtall(rpm) så kan det skrives sånn: t*w=v*m*a. Og med tanke på a: a=(t*w)/(v*m)

Alle enig så langt?

Tar vi mitt gode gamle eksempel likt moment (400) på 2 og 3000o/min, og legger til at vi setter ett "hjul rett på veiva" med omkrets på 1 m og alt veier 100kgforå gjøre ting enkelt så kan vi sette det opp sånn:

Ved 2000o/min: a=(2000rpm*400nm)/((2000m/60s)*100kg=240

Ved 3000o/min: a=(3000rpm*400nm)/((4000m/60s)*100kg=240

Akselrasjonen er lik!

Det er den ikke, bilen utvikler mer effekt på 3000rpm, og bilen aksellererer bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt min lille tenkepause og føler at jeg har noe fornuftig å komme med :P

Vi ser på formelene til chiller: F=m*a (F=kraft(N) m=masse(kg) og a=akselrasjon) Effekt=v*F (v=fart(m/s) F=kraft(N)=m*a)altså, Effekt=v*m*a. Siden effekt også =t*w(t=dreiemoment(nm) w=turtall(rpm) så kan det skrives sånn: t*w=v*m*a. Og med tanke på a: a=(t*w)/(v*m)

Alle enig så langt?

Tar vi mitt gode gamle eksempel likt moment (400) på 2 og 3000o/min, og legger til at vi setter ett "hjul rett på veiva" med omkrets på 1 m og alt veier 100kgforå gjøre ting enkelt så kan vi sette det opp sånn:

Ved 2000o/min: a=(2000rpm*400nm)/((2000m/60s)*100kg=240

Ved 3000o/min: a=(3000rpm*400nm)/((4000m/60s)*100kg=240

Akselrasjonen er lik!

Det er den ikke, bilen utvikler mer effekt på 3000rpm, og bilen aksellererer bedre der.

Du kan jo ikke fortsette å komme med sånne utsagn uten å legge noe teori bak! Du kan i det minste peke på hva jeg har gjort feil i utregningen. For sånn som det står der så er det ingen tvil, akselrasjonen er lik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt min lille tenkepause og føler at jeg har noe fornuftig å komme med :P

Vi ser på formelene til chiller: F=m*a (F=kraft(N) m=masse(kg) og a=akselrasjon) Effekt=v*F (v=fart(m/s) F=kraft(N)=m*a)altså, Effekt=v*m*a. Siden effekt også =t*w(t=dreiemoment(nm) w=turtall(rpm) så kan det skrives sånn: t*w=v*m*a. Og med tanke på a: a=(t*w)/(v*m)

Alle enig så langt?

Tar vi mitt gode gamle eksempel likt moment (400) på 2 og 3000o/min, og legger til at vi setter ett "hjul rett på veiva" med omkrets på 1 m og alt veier 100kgforå gjøre ting enkelt så kan vi sette det opp sånn:

Ved 2000o/min: a=(2000rpm*400nm)/((2000m/60s)*100kg=240

Ved 3000o/min: a=(3000rpm*400nm)/((4000m/60s)*100kg=240

Akselrasjonen er lik!

Det er den ikke, bilen utvikler mer effekt på 3000rpm, og bilen aksellererer bedre der.

Du er virkelig på jordet du. Det har vært bevist side opp og side ned at det er MOMENTET som akselererer bilen.

Kom med noe bevis før du uttaler deg, og ikke bare "sånn er det,fordi det har jeg sagt".

Du aner jo ikke hva du snakker om, og du kan jo faktisk ikke komme med et ENESTE bevis som sier det motsatte :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bekrefter bare utsagnet mitt. Du troller på forumet til folk ikke gidder å diskutere mer med deg. for deretter tro du "vinner".

Heldigvis vet folk flest bedre.

Vi har lagt fram flere eksempler på tider og artikler, men de klarer du ikke lese eller bare overser de. Deretter hevder du noe helt annet, og preiker masse rundt det ! Derfor gidder jeg ikke diskutere mer.

Dere lager egne teorier å trykker inn tall i formler til dere får det slik dere vil i deres forklaring. Det er side opp og ned med egne tolkninger av de artiklene dere kaller beviser. Derfor er denne tråden verdiløs nå. De Fysiske lover gjelder uansett. Og de sier at det er effekten som sier noe om hvor mye arbeid som utføres. Ikke moment, eller turtall. Men kombinasjonen av disse.

Prøv det samme preiket ditt på BMWCCN forumet, der flere høyt utdannete folk vanker, så skal du se at du kommer ikke langt med den lille verdenen din.

EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt min lille tenkepause og føler at jeg har noe fornuftig å komme med :P

Vi ser på formelene til chiller: F=m*a (F=kraft(N) m=masse(kg) og a=akselrasjon) Effekt=v*F (v=fart(m/s) F=kraft(N)=m*a)altså, Effekt=v*m*a. Siden effekt også =t*w(t=dreiemoment(nm) w=turtall(rpm) så kan det skrives sånn: t*w=v*m*a. Og med tanke på a: a=(t*w)/(v*m)

Alle enig så langt?

Tar vi mitt gode gamle eksempel likt moment (400) på 2 og 3000o/min, og legger til at vi setter ett "hjul rett på veiva" med omkrets på 1 m og alt veier 100kgforå gjøre ting enkelt så kan vi sette det opp sånn:

Ved 2000o/min: a=(2000rpm*400nm)/((2000m/60s)*100kg=240

Ved 3000o/min: a=(3000rpm*400nm)/((4000m/60s)*100kg=240

Akselrasjonen er lik!

Det er den ikke, bilen utvikler mer effekt på 3000rpm, og bilen aksellererer bedre der.

Du kan jo ikke fortsette å komme med sånne utsagn uten å legge noe teori bak! Du kan i det minste peke på hva jeg har gjort feil i utregningen. For sånn som det står der så er det ingen tvil, akselrasjonen er lik....

Du er så opphengt i teori, men burde kansje tenke mer praksis. Men here goes. :)

P = 3,14 * M * T / 30000

P(Effekt) = 3,14 * 400 * 3000 / 30000 = 125,6kw

P(Effekt) = 3,14 * 400 * 2000 / 30000 =83,73kw

Altså, motoren utvikler MER effekt på 3000rpm, som igjen betyr at motoren utfører mer arbeid. Effekt = Arbeid utført over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den formelen benekter jeg ikke. Men den viser da ikke annet enn at motoren utvikler mer effekt på 3000 enn 2000 o/min. Kan du beskrive hva som er feil med utregningen min? Eller hvis det ikke er noe feil med den, hvorfor akselrerer den ikke like kraftig i begge tilfellene når formelen viser at akselrasjonen er lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva den formelen din utregner engang? Annet en noen tall som til slutt gir samme tall. En formel du lagde selv?

Regnestykket over viser at motoren utfører mer arbeid ved 3000 rpm. Som igjen tilsier at motoren mater mer krefter igjennom drivverket til hjulene. Derfor akser den bedre på 3000 en 2000, til tross for at dreiemomentet er likt. Bilen klarer å akselerere hjulene\drivverket fortere ved 3000 en 2000 rpm, pga motoren kan utføre mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...