Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Vel, man ønsker jo å øke effekten når man "chiptuner" bilen tross at de tallene er vel ofte "litt" høyere enn hva man får høre. Jeg ønsket derimot å fjerne farts sperren siden jeg skulle til tyskland i sommer og kontaktet et annerkjent BMW tuning i USA. De kunne også legge inn en litt mer "aggresive" response på throttle bodiene og justere tenningen for å få litt "bredere register" men lovet ikke mer en ca 5hk på topp. Jeg slo til. jeg fortalte om de oppgraderingene jeg skulle sette på å de tok høyde for det. Dette gjode jeg for 3 månder siden å har etter den tid oppgradert det meste for å få mer sugehester. Det rare var at jeg følte aldri at bilen ble noe raskere selv om jeg satte på komponenter som jeg viste ga resultat. SS manifolder SS X-pipe Evosport underdriven pulley kit CNS Racing Power cluthc /m letta duel mass flywheel (7kg vs 14kg) aFe Stage CAI AA RAM air "chip tuning" Så, hadde M'n på en Dynopack igår å fikk følgende resultat. (20 pulles) Den svake linjen er effekten med "software oppgradrigen" Etter rundt 6-7 pulles og en oversikt på air/fuel forholdet så var det noe galt. Bladningsforholdet var nedi 10,5:1 på 6000-7000rpm. Jeg valgte å prøve å sette inn orginal software tro jeg fikk meg en overaskelse! 75hk og en mye bedre torque kurve! Blandingsforholdet var 12,5:1 5500-7000rpm noe som stemmer mye bedre. Kan også nevnes at det var 35 grader i lokalet så kan vel si meg fornøyd med resultatet. Orginalt skal det være ca 330-340 på hjulene (394 i motoren) Neste som står på lista er 3:62 Diff (10-15% mer torque) Software oppgradering som funker! (5-10hk) schrick kamaklsinger (20hk) borra throttle bodier (30hk) porta intak og eksos (25hk)
Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Tror jeg trenger hjelp til å sette inn bildet.
Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Takker, forstår ikke hva jeg gjør feil. Eneste problemet jeg har nå er at torque kurven min er meget lav før 2500/3000rpm. Kurven skal være på mot topp ifra 1500-2000rpm pga trinnnløs vanos oppsett så jeg har kanskje noe vanos relaterte problemet. Har byttet alle 4 kamaksling sensorer og o-ringene på solenoidene uten noe nytte. Ingen vanosrelaterte feilmeldinger i ECU'n så jeg må vel ut med 1300kr for å få folka på bavaria til å stikke pluggen inn for så å si at ingenting er galt. Pluss røyk hardy disken på vei hjem ifra benk...
Fredrik Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Jeg sitter med en følelse av at du gjør dette mye mer komplisert enn det bør være. Du prøver en rekke forskjellige 3-parts produkter som du "vet" virker... og så virker de ikke allikevel. Hvorfor ikke ha bilen original ?... 400 HK ved 6600 rpm og 500 Nm ved 3800 rpm burde holde til de fleste forhold. Det er iallefall mye mer effekt og moment enn 99,8 % av resten av befolkningen har. I tillegg begynner E39 M5 å trekke på årene og dette betyr faktisk at bilens verdi øker jo mer original den er...
Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Tror ikke jeg forsto hva du mente. Vel, var bare softwaren som ikke funka. Nå har jeg jo ca 40-50hk mer enn hva som er i orginalt i en E39 M5 pga 3-parts deler. Kanskje du ikke forsto meg helt, det var først når jeg gikk tilbake til orginal software at jeg fikk nesten 100 mer hest i motoren. Altså, omvendt chiptuning. Men kanskje du har rett at det ikke var noe vits å lage en tråd om det. Uansett så er ønsket for mer kraft større enn lysten på å holde bilen orginal. Hadde jeg ville hatt en orginal bil så kunne jeg nesten bare kjøpt meg 2 liter TDI familie bil.
hagenisse Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 3:62 Diff (10-15% mer torque) Du vet hva som skjer når du bytter diff...?
Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Ja, du øker turtallet med 300rpm i sjette gir på 100km/t "The shorter 3.62 gearing takes advantage of torque multiplication lowering the stock 3.15 ratio for a 14.9% increase in torque delivered to the road. The improved acceleration comes with only a minor increase in engine speeds at cruise and no effective reduction in top speed potential. The CNS 3.62 Limited Slip Differential delivers the greatest ''bang for the buck'' in terms of improved and more immediate acceleration from the E39 M5"
Lars89 Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Skal du ha en chip som funker må du ha en tilpassa DIN motor og ikke en bestilt på nettet... Gratulerer med fine tall da
Fredrik Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Men kanskje du har rett at det ikke var noe vits å lage en tråd om det. Uansett så er ønsket for mer kraft større enn lysten på å holde bilen orginal. Hadde jeg ville hatt en orginal bil så kunne jeg nesten bare kjøpt meg 2 liter TDI familie bil. Det er jo forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet også da... en toliter TDI rekkefirer er noe helt annet enn en relativt potent femliter bensin V8. Jeg tror ikke at du helt har skjønt hva slags bil du faktisk har...
Arotished Skrevet Juni 29, 2009 Forfatter Skrevet Juni 29, 2009 Der satte jeg det litt på spissen da men jeg forstår hva du mener å du forstår hva jeg mener. Jeg har en tendens til å skru de bilene jeg har i en opp i effekt/ned i verdi Jeg vet at jeg må tilpasse softwaren den til min motor men hvor mange chiptunere der ute er det som faktisk tar bilen på benk når de leverer software oppgradring til din diesel bil f.eks? uansett, det var derfor jeg skulle ha den på benk slik at de kunne se grafene og blandingen for så å finjustere den men et tap på 100hk er vel litt i drøyeste laget. Uansett, jeg er hvertfall glad nå pga at jeg plutselig har 100hk mer i bilen, uansett hva andre her inne måtte mene.
LianLi Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Gromt med mere sugehester selvom det koster skjorta. Enda så er jo motoren under 100hk/L så vil tro det er enda mer og hente ja. Blir det å øke turtallsperren på kvasskammene for så å kompansere med diffen, eller blir det stock rpm?
hagenisse Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Ja, du øker turtallet med 300rpm i sjette gir på 100km/t I alle gir, i alle hastigheter. Lavere toppfart får du jo da også, men siden det neppe er turtallssperra i 6. gir som stopper M5'en så har akkurat det ingenting å si. Dette blir nok uansett en småkjapp M5!
NiklasJa Skrevet Juni 29, 2009 Skrevet Juni 29, 2009 Må si jeg kjenner meg igjen med Arotished. De kaller det hk sykdom. Når man først har startet klarer mann ikke å stoppe. Men Arotished har du vurdert kompressor? Hvis du liker sugemutorer, kan jeg ikke si at man mister noe av gleden med en kompressor. Samme respons, samme myke kurve (bare mye høyere)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå