Gå til innhold

Dere med Supersport senkesett på E36, Kom her!

Superbeetle
 Share

Anbefalte innlegg

Monterte i ettermiddag Supersport fjærer og dempere(40/30mm) på Springsteen sin bil idag.

Etterpå såg vi at støtdemperskålen tok borti dekket. Felgene er 8*17 ET46 Alpina felger. Disse har relativt høyt innpress, men selv med 10mm spacer så var det egentlig for liten klaring. Så org felger med ET42 vil jeg tro at tar borti også..

Skal det virkelig være slik? Litt av grunnen til at vi ikke kjøpte coilovere var nettopp dette, at ikke vi ville bruke spacere..

Skal undersøke med Gs imorgen, syntes det virket veldig rart.. Men kanskje det er slik at man får hva man betaler for.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supersport sine coilovere er jo tynnere fjør på enn org fjørbein/demper. men fjøren går også lenger ned på coiloverene, monterte dette på en kamerat sin e36 og justerte helt ned, org 17" bmw felger med sikkert et42, ingen subbing og tok ikke i fjørbein/demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Supersport-dempere montert på min bil. Dette var i utgangspunktet et 60/30-sett. Har i ettertid montert FK sine 75/40-fjærer og har ikke hatt problemer med klaring verken med originale 15"-felger (ET 47) på vinter eller 17"-sommerfelger (ET 35 foran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ET`et var jo ganske mye da :P

Vært på stillingsjustering? Kan hjelpe MYE;)

Ja er ganske høy ET, men har prøvd med en spacer også. Uansett så er jo ikke demperen noe tykkere enn org samt at det tar borti fjærskålen i underkant, som om den er for lavt nede el at dekkene er for store.

Tar også mye mindre borti på høyreside enn venstre(hvor dekket såvidt går rundt)..

Når man vanligvis har problemer med innpress og f.eks coilovers, pleier ikke da dekket/felgen å ta borti selve fjærbeinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vanligvis har problemer med innpress og f.eks coilovers, pleier ikke da dekket/felgen å ta borti selve fjærbeinet?

Jo, somoftest er det felgkanten på innsiden som tar i.. så man bør ikke ha bredere felg enn max 8,5.. ivertfall etter min erfaring. Har det på e46 Coupe`en min nå, og jeg må ha 5mm spacer frem..

Du kan jo sjekke lengden på demperen kontra den gamle da, fra skrufester til skål f.eks.. de bør jo være de samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vært en festlig dag med 5 besøk hos Gs bildeler... :roll:

Begynte med å diskutere i en liten time om hva problemet skyldtes, endte opp med at jeg ble sendt ut døren med 10mm spacere(noe jeg mente ikke var godt nok) Etter å ha montert disse så var problemet så og si akkurat det samme. Reiste så og hentet to nye dempere for å utelukke evt produksjonsfeil. De nye demperne var faktisk ikke helt lik de første(tiltross samme delenr og produksjonsdato). Det ble bedre klaring men tiltross for 10mm spacere så var det ikke godt nok.

Gav så litt opp dette fjærskålproblemet og hentet ut coilovere fra supersport(eneste på lager).. Med disse så var fjærskål-klaringen eliminert men krevde minst en 15mm spacer for å kunne brukes. Det var igrunn uaktuelt å senke bilen mer enn 40mm, og om vi alikevel måtte ha 15mm spacere så ble konklusjonen å igjen montere løse dempere og fjærer, i kombinasjon med 15mm spacer. Endte da opp med ET31, men ingen subbing og bilen både såg bra ut og var fin på veien.

Mitt oppi kaoset så prøvde vi en av Alpina felgene på mine Bilstein dempere. Der gikk felgen rett på og hadde 3-4cm klaring til fjærskålen, samt nok klaring inn til fjærbeinet. :shock: (noe som er 3cm bedre klaring enn på supersportfjærene selv med 15mm spacer)

Konklusjonen er vel at bilstein er veien å gå ved en senere anledning;) (såfremt Gs har det på lager da :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har samme problem på sin bil..

Vet ikke hva han gjorde for å løse problemet, men han fikset det hvertfall på en eller annen måte.

Problemet hans nå er at 3 av demperene som er ca 1.5 år gamle er HELT gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...