Gå til innhold

Til dere som har tikking og rasling- ikke ventil. E46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har irritert meg over en tikkelyd og raslelyd fra motoren en liten periode nå, og fikk BMW til å sjekke det for meg.

Tikkelyden kom mest ved kald motor og ble nesten borte ved varm. Regulerte seg med pådrag.

Raslelyden var der konstant egentlig. Skikkelig slurelyd som gikk opp og ned.

Tikkelyden viste seg å være et disaspjeld i innsuget. Der kan det være en løs del som lager tikkinga. Kom på 2.000,- totalt ferdig bytta.

Raslelyden viste seg å være vannpumpelageret som var veldig løst! Vannpumpa hadde jeg skifta på et annet verksted for ikke lenge siden. Reklamasjon heldigvis, fikk ny :)

Så til dere som tror det er ventiltikking eller dårlig olje, sjekk dette eller få BMW til å sjekke det. En sjekk hos dem kostet meg 1.500,-, men da fikk jeg svar med en gang :)

God sommer!

Skrevet

tilfelle på M42 motorer også kansje? min tikkelyd kommer og går når den er kald, og totalt fraværende når den er varm. og min raslelyd høres ut til å kommer fra oppe i toppen :?

Skrevet

mener fast bestemt på at tikkingen kommer fra topplokket! også den raslelyden, føler den kommer fra ca det øverste hjulet til registerkjedet..

Skrevet

Så dette kan være problemet hos meg og altså?

Hva skjer hvis jeg tar meg en lengre tur med dette? Ødelagt vannpumpe og kjemperas?

Mekanikeren min er på ferie nå.... :roll:

Skrevet

Tror ikke M42 har elektrisk justert DISA spjeld/ventil, men mulig den har en form for vakum styrt ventil/spjeld.

DISA står for "Differential air intake control" og er en ventil/spjeld som står i innsuget og åpner og lukker etter gitte turtall for å forandre "lengden" på innsuget ved å forandre resonansen i innsuget.

F.eks vil et langt innsug gi bedre bunndrag.

Nettopp svart en annen kar her inne på forumet ang. en M44 motor der membranet i hans DISA ventil var hull i:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=121708&highlight=

Skrevet
tilfelle på M42 motorer også kansje? min tikkelyd kommer og går når den er kald, og totalt fraværende når den er varm. og min raslelyd høres ut til å kommer fra oppe i toppen :?

kjedestrammeren som bynner å bli slakk kanskje?

• 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...