Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når du skal bytte endeleddet burde du ha bilen på forstillingskontroll for å få riktig spissing ihvertfall. selve byttet tar ikke så lang tid. hjullager er jeg usikker på, har ikke gjort det på denne bilen.

Skrevet

Hvet ikke hvordan det er bak på E39 men foran er det gjort på ca 10-30min på en side, tar av hjulet først, skrur av bremsekalipter, tar av bremseskiven, deretter er det 4 bolter bakom navet som du skrur løs, da er det bare til å dra ut navet, kan være du må dunke litt på det.

Skrevet
endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=)

Er du gal.. Blir aldri rett uansett hvor godt du merker og surrer. Det blir godt nok for å kjøre med ned til verkstedet for å ta en 4 hjuls kontroll. Og justere spissingen etter endeledd bytte er påkrevet!!

Når man først er i gang med å bytte endeledd på en side, så er det mange som vurderer det dertil at det er like greit å bytte å den andre siden også, siden dette er en relativ rimelig del. Og 4 hjulskontollen koster rundtom 1500,-. Sjeldent man har slakk på indre kule av styrestaget, så ytre del er kun hva man pleier å bytte. Men sjekk selvfølgelig om det er slakk på indre også..

Skrevet
endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=)

Blir ikke godt nok. Er ørsmå marginer ute å går når det gjelder hjulstilling...

Skrevet

merkelig att alle bilene jeg har skiftet endeledd på har vert 100% likt før skifte som etter. jobber på verksted og har tatt kontroll etterpå, ingen forskjell...

Skrevet

Må på temmelig gammelt verksted om apparatet ikke krever fullt hjulspekter (altså alle 4 hjula) . Ikke så mange som står med gammel mekanisk verktøy lenger.

Men at man bare stiller forran, det er jo rett. : ) Kan kalle det forhjulskontroll, om du vil. Realiteten er dog en annen.

Skrevet

Kommer jo veldig an på da. En del biler man kan stille på bak også, men blir vanligvis bare å justere spissinga foran. Gjort på 20 min inkludert liten prøvetur hvis alt går greit og man har utstyret i orden. :wink:

Hadde nytt 4-hjulsapparat med speil der jeg jobba før. Utrolig lett å jobbe med :D

Skrevet
endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=)

Jeg har også gjort dette på flere biler. Det funker helt fint. Hvis bilen er høy nok så kan man faktisk måle toe-in med måleband foran og bak på felgen og sammenligne.

Det er jo ikke akkurat rakettforskning. Hvor mange har hatt bilen på 4hjulskontroll og funnet at det har vært langt utenfor spesifikasjonene. Det er sikkert en god del. Bilen har funket fint også med feil spec, bortsett fra skevslitte dekk. Poenget er at dersom spissinga er et par tidels grader unna spec så er ikke det avgjørende om du havne i grøfta eller ikke.

Torfinn

Skrevet
Kommer jo veldig an på da. En del biler man kan stille på bak også, men blir vanligvis bare å justere spissinga foran. Gjort på 20 min inkludert liten prøvetur hvis alt går greit og man har utstyret i orden. :wink:

Hadde nytt 4-hjulsapparat med speil der jeg jobba før. Utrolig lett å jobbe med :D

Hehe, tenkte på i dette tilfelle, så justerer man kun forran. Fult klar over at et er muligheter bak og, på mange biler : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...