Gå til innhold

Ny herinne, trenger råd til kjøp av 330CI/328CI...


100%
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny herinne og har ikke BMW...enda :D

Har kjørt Audi i noen år nå men har "altid" drømt om M3 og spesielt E46 M3. Jeg er newbie når det kommer til tekniske aspekter rundt BMW så jeg beklager på forhånd hvis noen av spørsmålene virker dumme eller åpenlyse...

Økonomisk er jeg ikke helt der hvor jeg kan betale 600K++ for en M3, derfor har jeg tenkt meg å handle en 330CI for å se om det gir mersmak. Jeg regner med at måtte importere da jeg er rett kresen... markedet for 330CI er jo nærmest ikke eksisterende i Norge.

Tenkte at dere kunne hjelpe meg med å finne ut litt rundt disse bilene?!

Hva er forskjellen på 328CI og 330CI, (utenom det åpenlyse som HK osv). Hva slags understell, utstyr osv. skiller de to.

Hva er det med det VANOS problemet (ustødig tomgang, motoren dør, rykkete gange osv) som disse motorer har, blei det utbedret på garanti?

Hva er det mest essensielle utstyr man MÅ ha med...Jeg skal ha M styling, Xenon, Skinn og luke...men hva sier dere...

Hva er forskjellen på M-Sport og M-Tech? For ikke snakke om SPORT II eller Tech II...

SMG eller manuell? Jeg har planer om å montere ESS presse på bilen men tåler kassen det? Er det samme kasse i 330/328 som det sitter i M3.

Er det forskjellige sport modus som i M3?

Takker på forhånd. Hvis noen gidder å svare så er jeg meget takknemlig...

mvh,

100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330 ble produsert fra 2001 mener jeg. Tok over for 328. 330 har nyere motor m54b30 og 328 m52b28.

Ville gått for manuell. Har ikke 330 smg1 ? ikke den som står i m3?

Viss du handler 330 må du være obs på oljeforbruk. m54b30 kan bruke litt olje.

Med m-styling, xenon, skinn og luke er du på god vei. Multifunskjonsratt er også et "must" for min del iallefall. Deilig me cruicecontroll:)

Det med vanosen er disse o-ringene som blir dårlig. La ikke noe merke til dette på min forrige. Gått ca 90' km. Tror ikke dette var noe som ble tatt på garanti.

Med vanlig manuell er det ikke noe sport modus som jeg har fått med meg. Aner ikke hvordan det er viss du kjøper med smg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bad_ip sier tok 330 over for 328. Det kan hende disse ble produsert parallellt en liten stund, men det har ikke så mye å si. På samme måte tok 325 over for 323. 328 er kanskje mer ytelsesmessig på nivå med 325 enn 330. 330 er på en måte "hakket over".

Når de nye "motor-modellene" kom, kom det også andre forandinger, som sterkere fester til bakakslingen (viktig!), et nytt (penere) ratt, samt man fikk M-tech II-pakken. Noen av tingene var på de seneste modellene av 328 også, men det er sjeldent.

Bilene fikk en facelift i mars 2003, men disse ligger somregel høyere i pris, logisk nok.

Ang. utstyr mener jeg man må ha det aller meste, noe disse bilene også ofte her. Standardutstyret er også høyere enn på modellene med lavere motor. Alikevel finnes det biler med manuelt klimaanlegg (eller uten klima i det hele tatt), ingen knapper på rattet osv. Disse hadde jeg styrt bort fra, da de bilene med mer utstyr somregel ikke er så veldig mye dyrere.

Alle bilene som ble solgt nye i Norge har xenon og sportsunderstell som standard. 323Ci og oppover har elektriske seter som standard.

M-tech er en utstyrspakke som inkluderer endel ting, som andre felger, styling, annet understell, sportsseter osv. M-sport er mest sannsynlig en tilsvarende utstyrspakke, men jeg er ikke helt sikker. Man fikk kun M-tech II til coupé, til sedan fikk man også M-tech I på de første utgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de nye "motor-modellene" kom, kom det også andre forandinger, som sterkere fester til bakakslingen (viktig!), et nytt (penere) ratt, samt man fikk M-tech II-pakken. Noen av tingene var på de seneste modellene av 328 også, men det er sjeldent.

m-tech 2 har vel vært tilgjengelig før facelift også? Forterkningene i bakakselen kom vel ikke før i 2003 eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene så langt. Meget bra og informativt!

Hva med de feil med subframen som dere omtaler og som jeg har lest litt om på US foraer...er det dyrt at få reparert? Noen som har hatt problemer med det? Noen som har hatt problemer med VANOS spøkelset eller er det bare I USA der de bruker lavere oktan på bensin?

Glemte også å spørre om rust, er det noe å kikke etter?

Jeg har en 330Ci jeg kan selge deg med mye utstyr og clubsportpakke

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=124174 :D

Ikke dum den bilen din. Er jo noe sånt jeg er ute etter men hadde tenkt meg en 2001 for å få prisen ned rundt 260-270K (importert)

Har litt spørsmål til deg, greit om vi tar det på PM evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er ny herinne og har ikke BMW...enda :D

Har kjørt Audi i noen år nå men har "altid" drømt om M3 og spesielt E46 M3. Jeg er newbie når det kommer til tekniske aspekter rundt BMW så jeg beklager på forhånd hvis noen av spørsmålene virker dumme eller åpenlyse...

Økonomisk er jeg ikke helt der hvor jeg kan betale 600K++ for en M3, derfor har jeg tenkt meg å handle en 330CI for å se om det gir mersmak. Jeg regner med at måtte importere da jeg er rett kresen... markedet for 330CI er jo nærmest ikke eksisterende i Norge.

Tenkte at dere kunne hjelpe meg med å finne ut litt rundt disse bilene?!

Hva er forskjellen på 328CI og 330CI, (utenom det åpenlyse som HK osv). Hva slags understell, utstyr osv. skiller de to.

Hva er det med det VANOS problemet (ustødig tomgang, motoren dør, rykkete gange osv) som disse motorer har, blei det utbedret på garanti?

Hva er det mest essensielle utstyr man MÅ ha med...Jeg skal ha M styling, Xenon, Skinn og luke...men hva sier dere...

Hva er forskjellen på M-Sport og M-Tech? For ikke snakke om SPORT II eller Tech II...

SMG eller manuell? Jeg har planer om å montere ESS presse på bilen men tåler kassen det? Er det samme kasse i 330/328 som det sitter i M3.

Er det forskjellige sport modus som i M3?

Takker på forhånd. Hvis noen gidder å svare så er jeg meget takknemlig...

mvh,

100%

330ci er morro og en kjempefin bil - spesielt siste facelift er vakker i mine øyne. Men den kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med en M3. Har kjørt flere "vanlig" E46 og alle er etter min mening milevis unna M3en. Vil ikke tro at det er samme girkasse i disse bilene. SMG hadde jeg holdt meg unna hvis jeg var deg, dette er ikke den samme som i M3 så vidt jeg har forstått.

Hvis valget står mellom 328 og 330 ville jeg tatt meg tid til å finne et godt 330 eksemplar. Utstyret du nevner er essensielt (luke er ikke så farlig for min del men...) Ville også sett om jeg fant en med navipro.

Lykke til med leting! Tror ikke du blir misfornøyd hvis du ender opp med en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m-tech 2 har vel vært tilgjengelig før facelift også? Forterkningene i bakakselen kom vel ikke før i 2003 eller noe?

M-tech II kom på 2001-modellene (muligens også på de aller siste 2000-modellene) såvidt jeg vet. Facelift på coupé/cab kom i mars 2003, mens på sedan kom denne på 2002-modellene.

Såvidt jeg vet kom forsterkningene i 2001. Problemet har ihvertfall blitt betydelig redusert på modeller nyere enn dette.

Hva med de feil med subframen som dere omtaler og som jeg har lest litt om på US foraer...er det dyrt at få reparert? Noen som har hatt problemer med det?

Festene til bakakslingen løsner fra gulvet. Dette er en ganske dyr opplevelse, men BMW har 10-års garanti på dette, ihvertfall om bilen er kjøpt ny i Norge. Som jeg skrev, mener jeg på at dette ble forsterket fra og med 2001-modellene, altså så er ikke 330Ci like utsatt som sine tidligere søsken. Det er flere her på forumet som har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt repetisjon, men dog.

328 har M52TUB28 som er en dravillig motor fra bunnen av, det er også M54B30 men den har i tilleg litt mer sprut på toppen. Som nevnt har M54 blitt kjent for litt høyt oljeforbruk mens M52TU har nesten ikke forbruk i det hele tatt. Disse motorene er egentlig veldig like i konstruksjon begge har dobbel vanos, smidd veiv osv. Det som skiller er slaglengden og at M54 har et mer rettferdig innsug (M52TUB28 er strupet) og helelektroniskt gasspjeld, M52TU har stålforinger og M54 Alusil.

Noen har hatt litt problem med slitte vanosringer på både M52TU og M54, men det er vel langt fra normalen, det skal sies at disse Vanosringene er rimelig lett å skifte for en som skrur en del bil, det er ikke komplisert men tar litt tid.

Jeg har hatt E46 328 selv og var meget fornøyd, men har tenkt til å kjøpe 330 ved neste handel fordi det rett og slett er nyere og grommere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift på coupé/cab kom i mars 2003, mens på sedan kom denne på 2002-modellene.

Såvidt jeg vet kom forsterkningene i 2001. Problemet har ihvertfall blitt betydelig redusert på modeller nyere enn dette.

Ok, trodde du mente at de nye motorene kom med faceliften til e46. 330 har jo m54, og den kom 2 år før faceliften. m54 kom jo i 2001.

rimelig sikker på at forsterkningene kom i 2003, da jeg har skrudd på ett par 2001 og 2002 mod som ikke har hatt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...