Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare gode erfaringer med bremsedeler (skiver og klosser) fra EBC, ellers har jeg kjøpt understellsdeler fra diverse levrandører nå på E38'n, men har egentlig kjørt lite med den etter jeg byttet jobb, nesten blitt garasjebil.

Er spent på feks kvaliteten på hjullager hvor jeg ble advart mot å kjøpe noe annet enn orginalt, men har nå prøvd alikevel.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Litt ot, men jeg kjøpte pollenfilter-bremseklosser-luftfilter og oljefilter til en vw hos møller. Senere dro jeg for å hamstre lyspærer bla. hos bilexstra. Tanken min var at det var dumt å kjøpe disse delene hos møller da jeg alikevel skulle handle hos bxra. Jeg kjøpte da de samme delene hos bxra for så å returnere delene til møller. Da sluttsummen ble summert reagerte jeg litt for å si det mildt :evil:

Pollenfilteret var 300%dyrere resten av delene var 10-20% dyrere.

De originale delene var også definitivt mere forsegjort med tanke på tilpassing og generell kvalitet. :angry:

Skrevet

Nja, det finnes sikkert mye rart av såkalte piratdeler, men jeg blir litt skeptisk når folk klager på f.eks Brembo bremseskiver. Jeg jobbet tidligere med reservedeler i 6 år og solgte Brembo bremseskiver, kan ikke si noe annet enn at det er meget gode skiver. De ytterst få gangene noen klaget på Brembo skiver så viste det seg at kanskje andre ting i forstillinga burde vært byttet samtidig, eller at folk rett og slett ikke "kjørte de inn" slik som anbefalt.

Men det er vanskelig å bevise hverken fram eller tilbake så lenge privat personer selv kjøper og monterer, så det aller meste gikk på reklamasjon i fordel kunden så lenge det kunne påvises feil ved produktet uten å spørre og grave om de var montert på verksted osv.

En annen ting er at haugevis med såkalte "piratdeler" er laget på samme fabrikk som orginaldeler, bare merket annerledes og pakket i annen emballasje. Ta Tenneco Inc. f.eks og sjekk alle kjente merkevarene de har og hvilke OEM kunder de har (bl.a BMW).

Skrevet

Jeg har grei erfaring med uoriginale deler. Kan ikke komme på at jeg har vært misfornøyd med noe annet enn ett sett tennplugger for 10 år siden. Når det også koster langt under halvparten av originalt så synes jeg det er greit.

Husk f.eks at bilen skal stå med belastning før man drar til boltene på bærearmer og casterstag. Hvis ikke vil foringen stå i spenn og rives i stykker. Jeg mistenker at det er tilfelle for mange som opplever tidlig slitasje.

Brembo skiver er det beste jeg noen gang montert på en bil. Tålte fantastisk mye juling og hardkjør uten antydning til skjevheter.

Jeg tror problemet er det motsatte, nemlig at bremsene aldri får skikkelig tyn og varme. Ved kun forsiktig bruk virker det som om det legger seg igjen belegg på skivene som medfører skjelving. Det kjennes ut som kast men fjernes enkelt med et par skikkelig heftige nedbremsinger.

Skrevet

Jeg er faktisk fornøyd med alle de uoriginale delene jeg har montert, de eneste delene som ikke har fungert har jeg forårsaket havari på selv. I og med at dette er pirat deler bør de være vesentlig billigere enn originaldeler :santa:

Skrevet

Må nesten få lov til å fortelle en opplevelse jeg hadde i Skien. Dro innom Motortechnik/Schmiedmann for å kjøpe 2 stk tennplugghylser. De hadde bare 1 stk på lager, kjøpte og ga 110,- for den. Kjørte så til Bilsalongen/BMW for å kjøpe 1 stk tennplugghylse der. De hadde det på lager så jeg kjøpte 1 stk og ga 120,- for den. Til min store overraskelse var tennplugghylsene 99,9% identiske, bortsett fra det originale OEM.nr og BMW logo som var på tennplugghylsa fra Bilsalongen/BMW, det hadde også stått på tennplugghylsa fra Motortechnik/Schmiedmann, men her var det filt bort. Dvs noen har tatt seg bryet/jobben med å file bort original oem.nr og BMW logo for å kunne selge tennplugghylsa som en rimeligere uoriginal del? Skjønn det dem som vil...

w6btqunlo1ngphxaq2j3.jpg

Skrevet
  bas skrev:
Nja, det finnes sikkert mye rart av såkalte piratdeler, men jeg blir litt skeptisk når folk klager på f.eks Brembo bremseskiver. Jeg jobbet tidligere med reservedeler i 6 år og solgte Brembo bremseskiver, kan ikke si noe annet enn at det er meget gode skiver. De ytterst få gangene noen klaget på Brembo skiver så viste det seg at kanskje andre ting i forstillinga burde vært byttet samtidig, eller at folk rett og slett ikke "kjørte de inn" slik som anbefalt.

Jeg har til gode å høre et kvekk om at man skal kjøre inn bremsedeler fra de som selger de - og det er heller ingen bruksanvisning i pakkene som forteller dette, så å påstå at man gjør feil om man ikke kjører de "riktig" inn er bare tull. Dette er i så fall forhandler/produsent sitt ansvar.

Har det slått deg at kanskje bare 10% av de som opplever feil på Brembo-skivene faktisk klager? Jeg gidder som regel ikke og drar og kjøper originalt i stedet. Det måtte jeg på både 7eren og M5en, og da opplevde jeg aldri noe skjevhet igjen.

fish skrev:
Må nesten få lov til å fortelle en opplevelse jeg hadde i Skien. Dro innom Motortechnik/Schmiedmann for å kjøpe 2 stk tennplugghylser. De hadde bare 1 stk på lager, kjøpte og ga 110,- for den. Kjørte så til Bilsalongen/BMW for å kjøpe 1 stk tennplugghylse der. De hadde det på lager så jeg kjøpte 1 stk og ga 120,- for den. Til min store overraskelse var tennplugghylsene 99,9% identiske, bortsett fra det originale OEM.nr og BMW logo som var på tennplugghylsa fra Bilsalongen/BMW, det hadde også stått på tennplugghylsa fra Motortechnik/Schmiedmann, men her var det filt bort. Dvs noen har tatt seg bryet/jobben med å file bort original oem.nr og BMW logo for å kunne selge tennplugghylsa som en rimeligere uoriginal del? Skjønn det dem som vil...

Vanlig problem spesielt på Kina-produserte varer, uansett produkttype. De får gjerne former/verktøy til å lage det de skal, så lager/støper de noen tusen ekstra og selger det som pirat. Vanlig også på f.eks. golfkøller...

Og til de som sier feil bruk, store hjul, senking etc., så kan man jo spørre seg hva som gjør at en veivsensor fra FEBI Bilstein ryker etter 7 måneder når de fra BMW varer 12 år. For alt jeg vet kan det være varene som har gått til 2. sortering jeg får når jeg kjøper FEBI.

Skrevet

Eg har forsåvidt god erfaring med "uorginale" deler. Nå kjenner eg ikkje til folk sin kjørestil - men uorginale deler har funket for meg over lang tid, samt min far.

Samtidig kan det vel tenkes at visse deler trenger å "slite" seg til før dei blir kjørt "idiot" med.

• 2 months later...
Skrevet

Noen som har vært borti Febi sil (filter) til automatkasse 4HP22? Er dette BMW sin leverandør av dette, eller et merke som heter Mann, eller produserte BMW egne siler til kassene?

Jeg har funnet ok pris på Febi sil hos eBay og selgeren hevder dette er BMW originaldel. Jeg handler den like gjerne der hvis det er samme del som BMW/GS/Koed leverer her hjemme :?

Gambler ikke med kvaliteten på sånne deler, til det er prisforskjellen for liten.

Skrevet

som bmw mekaniker så må jeg si meg enig i masse her...

spesielt uorginale bremseskiver.de får veldig ofte kast etter kort tid.

vi anbefaler å montere orginalt, men kunden foretrekker å sette på uorginale pga pris. noe som vi selvfølgelig må respektere.

de kommer som regel tilbake med halen mellom beina og sier de trenger nye bremser igjen etter kort tid.

samme med lambda/o2-sensorer og faktisk startmotorer.

har opplevd å bytte startmotor 3 ganger for å få en som til slutt virket som den skulle (innslag), ikke bmw denne gangen.

sjekka relè +kabler og jording, og alt var i orden..

Skrevet

gunnar, det stemmer det som blir sagt, jeg har jobbet på bilverksted som kun dreiv med bremser og clutch, og de sier att bremser skal kjøres inn, MEN jeg aner ikke hvordan..

Skrevet
  RoaldJ skrev:

har opplevd å bytte startmotor 3 ganger for å få en som til slutt virket som den skulle (innslag), ikke bmw denne gangen.

sjekka relè +kabler og jording, og alt var i orden..

Gjort det samme på en 316 compact en gang. Første var død, andre slo ikke inn og tredje hadde ulyd. Var en såkalt "byttedel" som ofte funker DÅRLIG! Altfor mange timer rett i dass...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...