Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri trodd at uoriginale deler skulle være spesielt mye dårligere enn de med BMW-logo på, faktisk ville jeg trodd at de i de aller fleste tilfeller var produsert akkurat samme sted.

Nå begynner jeg å bli seriøst FED UP med ettermarkedsdeler. Ofte har man ikke bilene lenge nok til at man får erfart slike ting over tid, men her er NOEN eksempler på det jeg har opplevd og kommer på i farta...

- FEBI Bilstein veivsensor til M52B28 - så helt identisk ut som originalsensoren, men gikk igjen etter kun 7 måneder!

- FEBI Bilstein bakre nedre bærekule til E38 - må byttes etter kun et lite år, ca. 18.000km.

- Brembo bremseskiver på E38 - skjeve etter en måned.

- Brembo bremseskiver bak på E34 M5 - skjeve før det var slitekant.

- Mintex bremseklosser bak på E38 - piper og piper, fortsatt etter over et år i bruk. Kobberfett og you name it, like ille uansett.

- AP understell E34 - fjærene sank sammen og alle vindingene lå nedpå hverandre etter kun noen få måneder i bruk.

Jeg vurderte å gå til innkjøp av en komplett understellspakke til E38en min fra Ebay, med alt av foringer og stag foran og bak, men jeg må bare innse at jeg er FED UP med uoriginale deler, og at om jeg begynner å putte de på bilen min nå, så må jeg bytte alt igjen om et år. Billig nå - JA, billig i lengden, NEI. :( Jeg skal gladelig innrømme at det finnes ettermarkedsprodusenter som er bra, men jeg har elendig inntrykk av FEBI Bilstein, billig-Brembo og spesielt produsenter av billige understell (fjærer/dempere).

Andre som har lignende erfaringer etter å ha hatt en bil lenger tid og brukt uoriginale deler?

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har dårlig erfraring med FEBI lambdasonder, skikkelig dritt.

Skrevet

Jeg har i den siste tiden hatt litt den samme problemstillingen. Da til flere ulike biler og forskjellige deler.. Orginalt er nok det beste når det kommer til det meste... fint ordspill? 8)

Skal man ha uorginale deler så kan det like gjerne være fra biltema som febibilstein-mintex-steinhof-romnes..

Skrevet

Kjøpte uorginale bremseskiver (Brembo) til frambremsene på E39'en min og hadde samme erfaring. Var kast i de etter et par mnd.

Men jeg har hatt gode erfaringer med uorginale deler til begge Nissan'ene jeg har hatt.

Nå har jeg blitt så gammel og lat (og fått litt bedre råd kanskje) at jeg ikke skrur selv i nevneverdig grad, og heller overlater denslags til (merke)verkstedet.

Skrevet

Enig med Gunnar, ettermarkedsdelene holder med få unntak ikke samme standard.

Har eksempelvis byttet to casterstag på nåværende E39 med 20.000km mellomrom, mens min forrige E39 med samme tyngde gikk over 100.000km på skiftet originaldel, - og var fortsatt tight ved salg.

Eneste originaldelen foreløpig som jeg absolutt ikke er fornøyd med motstanden til kupêviften.

hauken; Jeg krevde reklamasjon på mine casterstag, og endte med nye stag såkalt "gratis" og delt arbeidsutgift. Jeg fremmet kravet om nye stag ferdig montert på bilen og henviste til 2 års garanti, men siden det er en litt kjedelig vei å gå hvis man fortsatt vil ha et ålreit forhold til den lokale mekanikeren godtok jeg å dele på timene.

Skrevet
Enig med Gunnar, ettermarkedsdelene holder med få unntak ikke samme standard.

Har eksempelvis byttet to casterstag på nåværende E39 med 20.000km mellomrom, mens min forrige E39 med samme tyngde gikk over 100.000km på skiftet originaldel, - og var fortsatt tight ved salg.

Eneste originaldelen foreløpig som jeg absolutt ikke er fornøyd med motstanden til kupêviften.

hauken; Jeg krevde reklamasjon på mine casterstag, og endte med nye stag såkalt "gratis" og delt arbeidsutgift. Jeg fremmet kravet om nye stag ferdig montert på bilen og henviste til 2 års garanti, men siden det er en litt kjedelig vei å gå hvis man fortsatt vil ha et ålreit forhold til den lokale mekanikeren godtok jeg å dele på timene.

Er de ikke bmw norge som må dekke de kostnadene?lurer litt på dette siden eg har en multireimstrammer som begynner å streike etter 1.år og kun ca 10000km
Skrevet

Har dårlig erfaring med lenkearmene fra Koed til ix'en min. De første røk etter 6 mnd og nå begynner jeg å mistenke at de har begynt å lage lyder igjen. De ble montert i april...

Skrevet

Joda, mye kan reklameres på, men det hjelper så lite når man må gjøre hele jobben om igjen, og dessuten får bryet og irritasjonen med feil på bilen nok en gang - ofte kan det jo også komme ubeleilig siden de fleste av oss er ganske avhengige av bilene våre. Da er det pokker meg bedre å betale 30% mer for delene og slippe alt bryet et år senere.

Det er kanskje litt banning i kirka, for jeg kommer helt sikkert til å kjøpe uoriginale deler igjen, men vil nok forsøke å holde det til deler jeg vet er veldig dyre hos BMW, som dynamo, radiator og lignende.

Ellers må jeg jo også si at jeg ikke syns det er noe særlig hyggelig å måtte drive å reklamere på halvparten av alt man kjøper. Man blir liksom "den vanskelige kunden". Og ofte blir det litt tvilstilfeller når det gjelder bildeler. Har de blitt behandlet riktig? Montert riktig? Hvor langt kjører man? Kjører man på grusvei? Kjører man på bane? Etc...

Skrevet

Kjenner meg smertelig godt igjen i den siste problemstillingen der Gunnar.. :S

Men blir også for dumt å ikke gjøre det - det vil i det store også føre til at leverandørene faktisk talt ikke vet hvor ræva produktene deres er, og da er det vel strengt tatt mye mindre sjanse for at de faktisk evalurerer og retter på de tingene som får ting til å gå i stykker!

Forhandlere burde i grunn være glad for kunder som reklamerer, og det er også noe jeg faktisk prissetter, ettersom jeg nå jobber som butikkselger selv - jeg liker faktisk tilbakemeldinger på det jeg selger, får det være at de gode tilbakemeldingene er de kjekkeste ;)

...

Det store problemet med bildeler blir vel likevel det med tvilstilfellet..Har kunden montert dette selv, i tilfelle riktig? Er einseren brukt som om den var en Land Rover?

Skrevet

Har montert, mye uoriginale deler på forskjellige biler. Veldig mye BMW. Og delene holder de. Så om delene er så dårlige, det er jeg skeptisk til. Men at jeg tror alle her lyver, det gjør jeg ei.

Men selvfølgelig skuffende når man finner ut at deler som er ødelagte, er kopi. Så skjønner godt at tankene rundt kopi deler, blir litt mer i den tvilsomme gaten. Skal nå innrømme at, tja, det meste jeg har montert, er kopi. : )

Skrevet

Er dere sikker på at det er ikke BMW sine konstruksjoner i seg selv som et lite holdbart? Eller at det er blodsenking og modifikasjon av hjul etc som sliter ekstra? Sier ikke at dette gjelder alt, selvfølgelig.

Skrevet

Ser det står Febi Bilstein bremseklosser på E39en og de støver noe helt forferdelig. Ble overrasket av å finne et "kvalitetsmerke" når jeg kikket på de.

Kjøpte brilleforinger bak til E34en på Mekonomen for halvannet år siden og de begynte å knirke etter et lite år. Husker ikke navnet på de men det var noe med Euro.. et eller annet. Når jeg byttet de nå nylig hadde de ikke slark men kulene sto mer eller mindre fast slik at de knirket kraftig ved bevegelse. Jeg kjøpte nye på Mekonomen igjen men nå var de av et annet merke. Mekonomen er forresten overlegne på pris på disse brillene, men det hjelper kanskje ikke så mye når holdbarheten er deretter.. :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...