Gå til innhold

Med fare for å banne i kirka,mercedes med høy km.


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke nok med det, hva er liksom problemet med en bil som har gått langt? det er jo mye bedre å kjøpe en bil som har gått 400-500k som har bytta de fleste slitedelene til nye, eller en som har gått 250 000 som er i sin fase hvor delene ryker..

Jeg har aldri kjøpt biler som har gått under 300 000km, nå har jeg så og si aldri vedlikeholdt, kjørt pent eller noe slikt, ikke har jeg byttet noe spesielt heller, et motorfeste, en manifoil-pakning, lyspærer og en dynamo.. det er ikke verst på 6-7 år syns jeg, men nå skal det sies at jeg har bytta biler en del... men trives best med biler som har gått langt, mens andre skrur, kjører jeg, de har biler som har gått 150-250 000km og skrur seg skeive..

km er det jeg bryr meg minst om..

Vi er nok langt på vei enige... så feilinformasjon kommer jeg ikke med. Saken krever imidlertid at man er litt nyansert. Under forutsetning av at vitale deler er skiftet/byttet og at bilen ellers er fornuftig er jeg enig i at en bil som har kjørt relativt langt kan være et godt kjøp (du har med andre ord ikke selv kjørt langt med bilen). I et slikt tilfelle vil bruksverdien/nytteverdien være mange ganger høyere enn restverdien/innkjøpsprisen. Har bilen derimot ikke hatt et kontinuerlig vedlikehold vil den ganske sikkert bli et pengesluk... uansett om du har hatt bilen hele tiden eller ikke.

Jeg er imidlertid ikke enig i at antall kilometer er uvesentlig hvis man selv har kjørt bilen langt. Følgende eksempel forklarer hvorfor.

La oss tenke oss følgende situasjon. Du kjøper en helt ny BMW, kjører denne i et år... 10000 Km... og selger med et reelt tap på 40000 kroner. Dette gir en kilometerkostnad på 4 kroner eksl. rente og driftskostnader.

Som et alternativ har du en eldre BMW som du selger etter 10 år... og selv har kjørt 250000 Km med... og selger med et tap på 250000 kroner. I tillegg har du hatt reparasjonskostnader i perioden på 100000 kroner. Dette gir en kilometerkostnad på litt under 1,5 kroner eksl. rente og driftskostnader.

Man kan med andre ord øke reparasjonskostnadene til det dobbelte uten at kilometerkostnaden påvirkes i vesentlig grad... altså under forutsetning av at bilen kan kjøres. Hvis reparasjonskostnadene i perioden hadde vært 200000 kroner og bilen kjørt 300000 Km... ville kilometerkostnaden stadig ha vært ca. 1,5 kroner. Som regel er det mye billigere å holde en gammel bil kjørende enn å kjøpe en ny... altså hvis vitale deler er ok, bilen ikke er helt kjeks og den kan kjøres som den skal.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=125353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...