Gå til innhold

Godkjenning av felger i vognkortet


pawel_nopl
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Felgene kan ha en maks endring i ET på 7,5mm pr. felg for å bli godkjent, har jeg hørt :)

Så lenge du har papirer på det, kan du ha så mye avvik du vil. ;)

Det er noe spesielt derdom det er innenfor 7.5mm på hver side, noen som har peiling på hva? Har ET28 på mine alpina, tenkte litt på å få dem godkjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene kan ha en maks endring i ET på 7,5mm pr. felg for å bli godkjent, har jeg hørt :)

Så lenge du har papirer på det, kan du ha så mye avvik du vil. ;)

Det er noe spesielt derdom det er innenfor 7.5mm på hver side, noen som har peiling på hva? Har ET28 på mine alpina, tenkte litt på å få dem godkjent..

Har ikke du forskjellig bredde forran og bak? Det kan du se langt etter å få godkjent uten papirer på det.

Send en mail til Alpina, så har de nok Tüv-dokumentasjon for alpinafelger på e30. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Kjøretøysforskriften så finner dere svar istedenfor å anta ting:

"6. Bytte av dekk/felg

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har forskjellig dimensjon foran og bak, er innenfor +/- 7.5mm sporviddeendring per side og innenfor rulleomkrets +/- 5%, så er det tut og kjør!

Jeg ringte BT om dette ifm. 20" på 7eren min, og de ville ikke se meg der oppe, for det var ingen som helst grunn til å få de inn i vognkortet så lenge de forholdene jeg nevner over var til stede, for så lenge de er det, så er kjøretøyet 100% iht. kjøretøyforskriften. Hvorfor skal man da få noe som er lovlig og godkjent inn i vognkortet? En skikkelig fornuftig kar syntes jeg.

(Med forskjellig dimensjon foran og bak er det ikke lenger iht. til kjøretøyforskriften, med unntak av biler hvor dette er spesifisert fra fabrikk, f.eks. diverse M-modeller. Her må jeg også si at dette gir logikk, etter som man faktisk kan endre kjøreegenskapene ganske drastisk med forskjellige dimensjoner foran og bak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke alle som har den oppfattningen Gunnar..

Kamerat ble stoppet med et oppsett godt innenfor reglene, men fikk likevel pålegg om å dra til BT. Når han kom dit gadd de ikke engang å se på bilen, men bare skrev dimensjonen inn i vognkortet. En ting er jo at det kostet 400,- og i tillegg måtte fyren ta fri fra jobb.. Fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 7,5 mm sporviddeendring er jo ingenting når dekkene med leverte standardfelger er langt under bilen :( Jeg har satt på 2,5 cm spacer, og det er fremdeles langt igjen til hjulbuen...

Dette er det egentlig masse pes å få godkjent? Jeg må skaffe meg dokumentasjon på at sporvidde eller innpresning er tillatt?

Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...