Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men 7,5 mm sporviddeendring er jo ingenting når dekkene med leverte standardfelger er langt under bilen :( Jeg har satt på 2,5 cm spacer, og det er fremdeles langt igjen til hjulbuen...

Da har du for smale felger og dekk :)

Hehe, yep, smertelig klar over det :D Spacer er en billig forbedrer til jeg har råd til nye felger:) Men det hjelper jo egentlig ikke på sporvidde-problemet det? Det er jo disse original-felgene som er ført i vognkortet mener jeg.

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Felgene kan ha en maks endring i ET på 7,5mm pr. felg for å bli godkjent, har jeg hørt :)

Så lenge du har papirer på det, kan du ha så mye avvik du vil. ;)

Det er noe spesielt derdom det er innenfor 7.5mm på hver side, noen som har peiling på hva? Har ET28 på mine alpina, tenkte litt på å få dem godkjent..

Har ikke du forskjellig bredde forran og bak? Det kan du se langt etter å få godkjent uten papirer på det.

Send en mail til Alpina, så har de nok Tüv-dokumentasjon for alpinafelger på e30. ;)

Stemmer det, 8" bak og 7" fremme, men mener det er ET28 både forran og bak..

Har snakka med alpina angående Tüv ja, dette var ingen problem og de skulle få sendt det omgående så fort pengene var overført.. (150 norske tror jeg det var)

Men om jeg da får papira, er det da bare å kjøre ned på BT å slenge dem på bordet å si at jeg vil ha de inni vognkortet? (må vell bestille time naturligvis)

Må vell nappe ut xenon og div om jeg skal ned dit..

Skrevet
Felgene kan ha en maks endring i ET på 7,5mm pr. felg for å bli godkjent, har jeg hørt :)

Så lenge du har papirer på det, kan du ha så mye avvik du vil. ;)

Det er noe spesielt derdom det er innenfor 7.5mm på hver side, noen som har peiling på hva? Har ET28 på mine alpina, tenkte litt på å få dem godkjent..

Har ikke du forskjellig bredde forran og bak? Det kan du se langt etter å få godkjent uten papirer på det.

Send en mail til Alpina, så har de nok Tüv-dokumentasjon for alpinafelger på e30. ;)

Stemmer det, 8" bak og 7" fremme, men mener det er ET28 både forran og bak..

Har snakka med alpina angående Tüv ja, dette var ingen problem og de skulle få sendt det omgående så fort pengene var overført.. (150 norske tror jeg det var)

Men om jeg da får papira, er det da bare å kjøre ned på BT å slenge dem på bordet å si at jeg vil ha de inni vognkortet? (må vell bestille time naturligvis)

Må vell nappe ut xenon og div om jeg skal ned dit..

Jepp, bare å bestille visningstime.

Jeg viste min med xenon sist. Kjørte inn med tåke og park på, og lot parklysest stå på hele tiden.

Da var det bare det lille flashet når motoren startes som kunne avsløre meg. ;)

Hadde også sota grøftelys.

Skrevet

Mye dritt å få godkjent ting å Norge...

Alt må være med TUV!!!

Er det noen som har kanskje TUV for Black Hella (sorte DE lykter, som noen kaller det også)?

Eller trenger jeg ikke det? Er det kanskje lov å kjøre med slike, siden Hella produserte slike?

Skrevet
Mye dritt å få godkjent ting å Norge...

Alt må være med TUV!!!

Er det noen som har kanskje TUV for Black Hella (sorte DE lykter, som noen kaller det også)?

Eller trenger jeg ikke det? Er det kanskje lov å kjøre med slike, siden Hella produserte slike?

De sorte de-lyktene har de merkene de trenger på lykteglasset, så det er ingen grunn til å godkjenne dem.

Men jeg tor også det følger med et skriv når man kjøper dem.

Skrevet
De sorte de-lyktene har de merkene de trenger på lykteglasset, så det er ingen grunn til å godkjenne dem.

Men jeg tor også det følger med et skriv når man kjøper dem.

Hørte noe sånt før, ja :P

Faen, gidder ikke å stresse med det, kjøre slik som det er xd

Prøver bare å skaffe noen papirer til felgene og få dem godkjent.

Blir vanskelig, tror jeg. men må prøve

Skrevet

Er ikke noe stress å godkjenne felgene så lenge du har papirer. Vet at de ikke må godkjenne selv med TUV. Godkjente selv 8x17 215/40 og 9x17 245/35 hos BT med papirer på at kombinasjon med dekk og felger var ok. De sjekk om noe tok borti når de kjørte, sjekka bakpå felgen at alt stemte med innpress dim osv, dekkdim og at hjulene ikke stikker utforbi hjulbuen. Måten de gjorde sistnevnte på var at de la en flat "stang" fra bunn av felg og til topp av felg, og stangen skal ta borti hjulbuen før topp av felgen for at det skal være OK.

Det var iallefall det de sjekka for min del, og det ble godkjent :)

Skrevet
Er ikke noe stress å godkjenne felgene så lenge du har papirer. Vet at de ikke må godkjenne selv med TUV. Godkjente selv 8x17 215/40 og 9x17 245/35 hos BT med papirer på at kombinasjon med dekk og felger var ok. De sjekk om noe tok borti når de kjørte, sjekka bakpå felgen at alt stemte med innpress dim osv, dekkdim og at hjulene ikke stikker utforbi hjulbuen. Måten de gjorde sistnevnte på var at de la en flat "stang" fra bunn av felg og til topp av felg, og stangen skal ta borti hjulbuen før topp av felgen for at det skal være OK.

Det var iallefall det de sjekka for min del, og det ble godkjent :)

Det med den stangen praktiserer de ikke i Kristiansund lengre.

Nå er det skjerming av hjul bak mot fanger de henger seg opp i.

På E91`n min gikk det akkurat ikke pga sprutvinkelen som de kaldte det på fint. Jævlig irriterende. for de fleste orginalfangere skrår jo innover på det punktet de sjekker..

Kan jo legge til at han kontrolløren syntes felgene var perfekte til bilen men kunne fortsatt ikke godkjenne de.

Skrevet

Hmm, merkelig.. Det var det iallefall ikke snakk om når jeg godkjente i Bergen i Mai i år..

Edit: Går det ikke an å lage til noen skvettlapper akkuratt når du skal inn å godkjenne da viss de henger seg opp i det?

Skrevet

Tenkte på dette jeg også, men kom til å stå på merknadene i vognkortet.

Vet det er maange her inne som har fått godkjent felger som ikke skulle vært godkjent med tanke på regelverket.

Men slik gikk det ikke ann i Kristiansund. :evil:

Vurderte å prøve en annen trafikkstasjon, men vi får se :)

Skrevet
Tenkte på dette jeg også, men kom til å stå på merknadene i vognkortet.

Vet det er maange her inne som har fått godkjent felger som ikke skulle vært godkjent med tanke på regelverket.

Men slik gikk det ikke ann i Kristiansund. :evil:

Vurderte å prøve en annen trafikkstasjon, men vi får se :)

Det er litt forskjellig praksis fra sted til sted og gang til gang.

Jeg var inne å fikk godkjent mine felger hos Statens Vegvesen i Haugesund.

Neste gang jeg var innom for å godkjenne motoren, prøvde de å trekke tilbake godkjenningen fordi de mente at dekkene bak var for smale (215 på 9" felg). Heldigvis hadde de ikke lov å trekke tilbake godkjenningen, men jeg ble anbefalt å bytte felger. :lol:

Skrevet

Nå er det skjerming av hjul bak mot fanger de henger seg opp i.

På E91`n min gikk det akkurat ikke pga sprutvinkelen som de kaldte det på fint. Jævlig irriterende. for de fleste orginalfangere skrår jo innover på det punktet de sjekker..

Vil ikke det i praksis si at det egentlig er umulig å få godkjent E36 med noen felger? I og med at fangeren skråner slik som den gjør? Bare å håpe at de ikke praktiserer denne regelen over alt...

Skrevet

Jeg har nettop kjøpt meg 8J x 17 ET 25 med 215/40-17 dekk

Det er ingen som har noen papier på slike felgene?

Kjøpte hos GS-bildeler, men de har ikke noen papirer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...