Gå til innhold

Saab+BMW = sant?


knut_olestad
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Angående forhjulstrekk diskusjonen. Mini har vel framhjulstrekk pr dags dato med bmw drivlinje?

Saab er til i dag kjent for å ha utmerkede egenskaper på glatt føre, sikkerhet i høysetet, samt god komfort. Altså et image som er totalt forsjellig fra BMW sitt.. (BMW er sikre biler også, men de markedsfører mer på den sportslige siden) Slik er hvertfall ting i gamlingen sitt hode- og det er trossalt hans aldersgruppe som kjøper de fleste 9-5 og e60 i dag?

Ellers leste jeg i et gammelt bilblad (samme nr hvor e60 ble lansert) for litt siden og der irriterete redaktøren seg over at nettopp ESP og annet elektronisk hjelpeutstyr som er standardutstyr på enkelte modeller- ikke gav dem flere stjerner i NCAP tester, slik varsling for manglende setebelte gjør. Husker jeg rett, nevnte han at bla Toyota avensis? som scorte ganske høyt i kollisjonstestene- ikke hadde dette (som std). Noe som faktisk kunne avverget hele situasjonen. Selv satt jeg på da en kompiss skulle kuke seg, og vi fikk sladd i 200kmt- da reddet antiskrensen 3liv, da jeg ikke regner med å overleve noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var/er ikke Mini motorisert med chrysler? eller er jeg helt på jordet?

Det er korrekt når det gjelder den første Mini versjonen fra BMW, men idag er motorene primært et samarbeide mellom PSA (Peugeot & Citroën) og BMW... og de bygges i England. Mini diesel har forøvrig en motor fra Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forhjulstrekk diskusjonen. Mini har vel framhjulstrekk pr dags dato med bmw drivlinje?

Saab er til i dag kjent for å ha utmerkede egenskaper på glatt føre, sikkerhet i høysetet, samt god komfort. Altså et image som er totalt forsjellig fra BMW sitt.. (BMW er sikre biler også, men de markedsfører mer på den sportslige siden) Slik er hvertfall ting i gamlingen sitt hode- og det er trossalt hans aldersgruppe som kjøper de fleste 9-5 og e60 i dag?

Ellers leste jeg i et gammelt bilblad (samme nr hvor e60 ble lansert) for litt siden og der irriterete redaktøren seg over at nettopp ESP og annet elektronisk hjelpeutstyr som er standardutstyr på enkelte modeller- ikke gav dem flere stjerner i NCAP tester, slik varsling for manglende setebelte gjør. Husker jeg rett, nevnte han at bla Toyota avensis? som scorte ganske høyt i kollisjonstestene- ikke hadde dette (som std). Noe som faktisk kunne avverget hele situasjonen. Selv satt jeg på da en kompiss skulle kuke seg, og vi fikk sladd i 200kmt- da reddet antiskrensen 3liv, da jeg ikke regner med å overleve noe sånt..

Jeg har vel nevnt det før, men da SAAB 900 Turbo kom på markedet i 1979 var SAAB´s merkenavn så sterkt at SAAB og Rolls-Royce f.eks i Spania ble solgt i de samme lokalene. Mye har gått galt for SAAB i de senere årene, men man kan ikke ta fra dem at de har en fantastisk historie. I Danmark og England har SAAB et betydelig bedre image enn BMW... det er kundene som kjøper/har kjøpt SAAB (primært universitets utdannete akademikere) alle de andre bilprodusentene vil ha tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forhjulstrekk diskusjonen. Mini har vel framhjulstrekk pr dags dato med bmw drivlinje?

Saab er til i dag kjent for å ha utmerkede egenskaper på glatt føre, sikkerhet i høysetet, samt god komfort. Altså et image som er totalt forsjellig fra BMW sitt.. (BMW er sikre biler også, men de markedsfører mer på den sportslige siden) Slik er hvertfall ting i gamlingen sitt hode- og det er trossalt hans aldersgruppe som kjøper de fleste 9-5 og e60 i dag?

Ellers leste jeg i et gammelt bilblad (samme nr hvor e60 ble lansert) for litt siden og der irriterete redaktøren seg over at nettopp ESP og annet elektronisk hjelpeutstyr som er standardutstyr på enkelte modeller- ikke gav dem flere stjerner i NCAP tester, slik varsling for manglende setebelte gjør. Husker jeg rett, nevnte han at bla Toyota avensis? som scorte ganske høyt i kollisjonstestene- ikke hadde dette (som std). Noe som faktisk kunne avverget hele situasjonen. Selv satt jeg på da en kompiss skulle kuke seg, og vi fikk sladd i 200kmt- da reddet antiskrensen 3liv, da jeg ikke regner med å overleve noe sånt..

Jeg har vel nevnt det før, men da SAAB 900 Turbo kom på markedet i 1979 var SAAB´s merkenavn så sterkt at SAAB og Rolls-Royce f.eks i Spania ble solgt i de samme lokalene. Mye har gått galt for SAAB i de senere årene, men man kan ikke ta fra dem at de har en fantastisk historie. I Danmark og England har SAAB et betydelig bedre image enn BMW... det er kundene som kjøper/har kjøpt SAAB (primært universitets utdannete akademikere) alle de andre bilprodusentene vil ha tak i.

Tror ikke det er utdannete akademikere... idag som har sitt første valg i Saab.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke Fredrik, men det er vel egentlig mer tilleggsinfo enn argumenter mot påstandene mine?

Selv har jeg forresten en strøken 90 fra 85 (2dørs coupe) med 2,0 forgasser motor. Vittig bil- da jeg aldri har kjørt noen annen bil som har så bra moment på så lavt turtall, og som ikke har noen form for effektøkning utover turtallsregisteret.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke akkurat at saab sine biler er noe spesielt pene, men de har kommet seg, blitt mye bedre enn det var. :)

Angående sammenligning av den nye saaben og den andre gamle rokken, så var ikke akkurat det å veldig likt inni, kanskje konsolen var ganske lik, men ikke resten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke Fredrik, men det er vel egentlig mer tilleggsinfo enn argumenter mot påstandene mine?

Selv har jeg forresten en strøken 90 fra 85 (2dørs coupe) med 2,0 forgasser motor. Vittig bil- da jeg aldri har kjørt noen annen bil som har så bra moment på så lavt turtall, og som ikke har noen form for effektøkning utover turtallsregisteret.. :P

Haha :) har en sånn i garasjen. Men 87 modell. Og ikke strøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er utdannete akademikere... idag som har sitt første valg i Saab.. :roll:

Jeg burde nok ha skrevet: ... det er den samme type kunder som kjøper/har kjøpt SAAB (primært universitets utdannete akademikere) alle de andre bilprodusentene vil ha tak i. Dette er faktisk korrekt og spesielt BMW sliter med et lett rufsete image på mange markeder pga. kundegruppen de har. Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW pga. dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som kjører SAAB i dag tror jeg ikke har noe særlig forhold til om det trekker foran eller bak, og tror nok at det vil være mulig å skaffe en del nye kunder hvis SAAB's litt sporty image krydres godt med BMW's.

Kanskje med unntak av her i Skandinavia, så tror jeg du tar feil. I store deler av verden er Saab-biler relativt sjeldne og litt uvanlige. Gm har ikke satset veldig mye på markedsføring av Saab, noe som har gjort at mange ikke vet om merket. Samtidig har Saab hatt problemer med forsvare prisene de har bedt om, med tilsvarende ekslusivitet som er forventet. Resultatet av dette har blitt få kjøper Saab, slik Saab smertelig har fått erfare i det siste.

De få som mot alt sannsynlighet trosser alle "hindre" vet nok hva de skal ha. Erfaringen min er at de som eier nyere Saab-biler i for eksempel Amerika, eier ofte også en eldre 900 eller lignende. Tradisjonelt har Saab-eiere vært en lojal gjeng; Problemet er at det er få av dem, mens merket sliter i den andre enden med å appellere til nye kunder.

:)

Angående sammenligning av den nye saaben og den andre gamle rokken, så var ikke akkurat det å veldig likt inni, kanskje konsolen var ganske lik, men ikke resten!

Med "den andre gamle rokken" referer du da til Thunderbirden jeg la ut?

s3lylsly0uyqts795aoj.jpg

Sammenlignet med ...

2ssrbqxr73rvnjgp86u0.jpg

wygsqplhqje5vnjp1kr8.jpg

Om du ser på måten konsolen kranser seg rundt rattet, hvordan konsolen forran passajersettet er ekskludert fra resten (se også på åpningen til lutekanalen forran passajeren), hvordan det er en stripe med lufteventiler som går langsmed klokkene i begge bilene, så tror jeg du også ser likheten. Intriørene preges selvsagt at de kommer fra vidt forskjellige perioder, men jeg synes likevel de bærer på det samme preget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene også... Kjede og/eller turbo ryker og ender i totalhavari... Innsuget lekker, slanger sprekker....

Håper de går vekk fra GM (Opel) motorer for de er f.... ikke mye å spare på...

(Ja jeg har jobba på Saab-verksted...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...