Gå til innhold

Saab+BMW = sant?


knut_olestad
 Share

Anbefalte innlegg

Lexus har kun bakhjulstrekk og firehjulstrekk! (Noe Mercedes ikke har).

Lexus har ikke kun bakhjuls- eller firehjulstrekk, nei. Se på Es for eksempel.

Infiniti er ganske like Lexus på dette området. Det samme gjelder også for Jaguar og Cadillac. Dessuten har både Alfa Romeo, Lancia, Fiat (som alle deler på de samme platformene) sagt de har planer om å gå over til bakhjulstrekk igjen. En del av Hyundais fremtidige modeller samt nåverende Genisis-modeller (jeg er usikker på om disse blir solgt i Europa) skal være/er bakhjulstrekk. Vw på sin sidevurderer flere biler med det - blant annet Up! og BlueSport.

Så kan vi i tillegg regne med alle småprodusentene (som Fredrik nevnte over meg, selv om jeg har lyst til å legge til Bristol) ...

Må ærlig innrømme at den Lexusen ble glemt(fortrengt?), noe jeg har en tendens til med alt som blir for amerikansk i bilverden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk til alle for gode og informative tilbakemeldinger ang. bakhjulsdrevne biler!

Håper på å kunne se / prøvekjøre en Saab med bahjulsdrift i nærmere fremtid. Vært artig å kunne se hvordan kjøreegenskapene vil være på de kontra slik de er per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var 9-5 jeg tenkte på. fikk den mai 1999 mener jeg å huske. Hvis det hadde vært den eldre typen Fredrik snakka om- hadde jeg ikke klagd på feilene vi hadde med den. De fleste andre merker som er kjent for å være bra (merce, toyota++) er jo ofte motor+girkasse det siste som ryker.. Girkassen jeg hadde i e34en holdt til 280 000km, problemet var at jeg ikke visste at oljen levret seg, da bilen hadde stått i ro i 1år før jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Saab basert på E90 bunnplate hadde vært tingen, men det er vel for mye å håpe på, eller hva tror dere?

Det kunne vært kult det! Men blir den for spenstig, så tror jeg nok desverre markedet uteblir de første årene hvertfall- da bilen ikke vil kvalifisere til ønskene de klassiske ny-saab-eierne har hatt siste 10-15årene++. Blir den sporty skal det vel også noe til for at noen sportslige mennesker vil ha den- jeg hadde heller kjøpt bmw..

Men nytenkning, hvor de nye modellene sine utviklingskostnader blir holdt på et minimum, er virkelig noe saab trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var 9-5 jeg tenkte på. fikk den mai 1999 mener jeg å huske. Hvis det hadde vært den eldre typen Fredrik snakka om- hadde jeg ikke klagd på feilene vi hadde med den. De fleste andre merker som er kjent for å være bra (merce, toyota++) er jo ofte motor+girkasse det siste som ryker.. Girkassen jeg hadde i e34en holdt til 280 000km, problemet var at jeg ikke visste at oljen levret seg, da bilen hadde stått i ro i 1år før jeg kjøpte den.

OK... og jeg har forøvrig alltid likt 9-5 (altså den moderne utgaven). Det er egentlig en temmelig fin bil, men den burde ha vært skiftet ut for 5-6 år siden. Dette var imidlertid ikke mulig pga. SAAB´s dårlige økonomi... eller var det dårlig oppmerksomhet hos General Motors. Jeg mener at GM´s eierskap har vært en ulykke for SAAB. Porsche solgte heller ikke flere biler enn SAAB på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, men se hva litt entusiasme og godt lederskap har ført til. Ingen tjener mer penger pr. solgte bil enn Porsche... og dette har ingen relasjoner til dagens forviklinger med VAG.

SAAB´s merkenavn var minst like sterkt som Porsches på 80-tallet... om ikke sterkere. Det var med andre ord ikke bilmodellene som var problemet i utgangspunktet, men derimot de begrensninger Sveriges relativt lille hjemmemarked påførte SAAB... og Volvo. Svenskene har alltid sett på USA som den store forløsningen, men se på PSA (Peugeot og Citroën). De er ikke representert på det amerikanske markedet og klarer seg helt fint allikevel. Tilsvarende også med Fiat etter at de fikk ryddet opp i økonomien... og hevet amerikanerne på døren.

For ikke å snakke om Mercedes-Benz. De var jo viklet inn i en fusjon med Chrysler og produktene de kom med i den perioden var elendige (les: W210 og delvis W140). Det ble ikke skikk på tingene før amerikanerne var hevet på døren der heller... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt poeng.

Noe man lett ser på amerikanske biler er at de gjerne holdes i markedet altfor lenge, noe som tydligvis er en grei amerikansk tankegang.

På det europeiske markedet er vi endel mer kravstore, vi vil ha nyheter ofte, om så bare gjennomførte facelifts.

Men det nytter ikke sitte med en design som stort sett har vært lik siden 70 tallet, selv Volvo har oppdaget det, så da burde Saab ha tatt hintet også.

Senest i dag tidlig så jeg en tidlig 80 talls 900 stå ved siden av en 2-3 år gammel 9-3, og de var skremmende like.

Det holder ikke å være nyskapende under skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Saab basert på E90 bunnplate hadde vært tingen, men det er vel for mye å håpe på, eller hva tror dere?

Rent teknisk burde det ikke være en stor utfordring å konvertere et E90 chassis til å ha forhjulsdrift... det ble jo gjort med E39 chassiset i forbindelse med Rover 75. Jeg tviler imidlertid på om BMW ønsker å opprettholde produksjonslinjen for E90 chassiset etter at den nye 3-serien kommer på markedet om et par år, men man kan aldri vite. For SAAB vil imidlertid et E90 chassis være en stor gevinst... noe så bra har aldri vært fundamentet i en SAAB modell tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at jeg mangler en del kunnskap om saab's tidligere markedsposisjon i forhold til andre merker (bmw har jo også hatt en enorm vekst siste 20årene) Men her må jeg nok skylde på at jeg er relativt ung.

At 9-5 er en god bil er det ingen tvil om. At vi hadde en mandagsbil kan nok godt hende, men det skal sies at min far som pleier å skifte bil ca hvert 3år, hadde sin 9-5 i 6-7år. Fra han var 45 til litt over 50. Er vel omtrent dette markedet saab satset på også. Intrykket av 9-5 er jo av høy klasse, fin lyd når en lukker igjen dørene(!) gode seter, god plass, bra nivå på støydemping, kjørecomputer var standardutstyr (tror jeg) på 9-5 i 1999. Til tross for døde pixler med tiden, var den ganske ok. Alt i alt en meget bra og sikker bil, tiltross for svake girkasser, og mangel på sportslighet i de vanlige utgavene for oss som liker å kjøre aktivt.

Men når jeg har sagt noen fine ting om 9-5, så er jeg ikke videre imponert over 90'en jeg har i garasjen. Uten servo, ikke abs osv. Jeg snakket litt med naboen, og han importerte selv en e12, eller e28, han husket ikke årstall, eller helt hvordan bilen var da han hadde begge deler i løpet av et relativt kort tidsrom. Den hadde hvertfall servo, og abs hadde han fått ettermontert. Han hevdet også at det var 140hk innsprøytningsmotor i den, mot 90'en (som er en del år nyere) sin forgasser.. Eneste som har imponert meg litt med 90'en min, er også her- støydemping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg har sagt noen fine ting om 9-5, så er jeg ikke videre imponert over 90'en jeg har i garasjen. Uten servo, ikke abs osv. Jeg snakket litt med naboen, og han importerte selv en e12, eller e28, han husket ikke årstall, eller helt hvordan bilen var da han hadde begge deler i løpet av et relativt kort tidsrom. Den hadde hvertfall servo, og abs hadde han fått ettermontert. Han hevdet også at det var 140hk innsprøytningsmotor i den, mot 90'en (som er en del år nyere) sin forgasser.. Eneste som har imponert meg litt med 90'en min, er også her- støydemping.

Det er egentlig vanskelig å sammenligne disse bilene. Saab 90 var ment som den billigste Saab-en, markedsført under Saab 900. 900 i seg selv var en konkurrent til for eksempel e12 som du nevner. Altså er 90 kun en konkurrent til de aller billigste e12-modellene. Disse kom med forgassere med unntak av bilene som hadde "i" etter navnet. Selv e28 som var etterkommeren, kunne bli levert med forgasser om du valgte den riktige modellen. Hvordan det stod til med servo-assistert styring på Bmw skal jeg derimot ikke uttale meg om. Abs var ikke å finne før e34 i 5-serien.

Sammenligner du Saab-en din med for eksempel en Alfa Romeo fra samme tidsperiode, vil du se at det ikke var uvanlig med forgassere på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du er sikker på at det ikke er saab 99 du mener var direkte konkurrent til e12? saab 900 er mye mer moderne (men sene 80tallsmodeller har framdeles forgasser)

forresten, sjekka saab på wikipedia.. Det ser ut som de har historie som en flyprodusent de også..:)

en litt kul video:

Ettersom unge meg ikke husker italiensk bilhistorie fra tidlig av slik enkelt andre her inne gjør, kommer jeg med en påstand om at italienske biler aldri har vært kjent for noe særlig mer enn disign og kjøreegenskaper.

Saab var da de første til å sette en del sikkerhetsutstyr som standard i bilene sine på 70 og 80tallet, og skulle trodd at de ville være såpass nytenkede som tyskerne (bmw) når det kom til innsprutning. Husker jeg rett hadde e28 aldri noen motor med forgasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du er sikker på at det ikke er saab 99 du mener var direkte konkurrent til e12? saab 900 er mye mer moderne (men sene 80tallsmodeller har framdeles forgasser)

Nå har de forskjellige fabrikantene modelløp som overlapper hverandre (Saab hadde faktisk enkelte modeller som overlappet sine egne), derfor er det vanskelig å sammenligne de helt korrekt med hverandre. Saab 99 var en relativt gammel konstruksjon når e12 ble lansert (fra 1968 kontra 1974), mens når 900 ble lansert var e12 gammel igjen. Jeg vil egentlig si at begge var konkurrenter til e12 i viss en period. Poenget var uansett at 90-modellen var markedsført under 900 som "billig"-modellen til Saab. Sammenligner man de med Bmws egne billigmodeller (slik som de minste e12- og e28-ene) så virker plutselig ikke utstyrsnivået så lavt.

forresten, sjekka saab på wikipedia.. Det ser ut som de har historie som en flyprodusent de også..:)

Neste gang du ser en eldre Saab, gå bort å se på frontpartiet. Jeg tror du vil få den overraskelse over hva som befinner seg i logoen, rett under "Saab".

k2gqvffbgy88vj2dop6m.jpg

Ettersom unge meg ikke husker italiensk bilhistorie fra tidlig av slik enkelt andre her inne gjør, kommer jeg med en påstand om at italienske biler aldri har vært kjent for noe særlig mer enn disign og kjøreegenskaper.

Italienske bilmodeller legger ofte mer vekt på kjøreegenskaper og design fremfor for eksempel driftsikkerhet. I svært mange tilfeller valgte de løsninger som var gode til å ta ut hestekrefter eller forbedre kjøregenskapene, selv om dette kanskje gjorde at driftsikkerheten gikk ned. Alfa Romeo var erke-italiensk i så måte. Lancia var motpælen med sin gode byggekvalitet (fram til da Fiat overtok dem).

Innsprøytning medførte som regel mulighet for flere hestekrefter. Alfa Romeo som jeg nevnte, var ikke fremmed for dette de heller: De aller fleste flagskipmodellen ble utstyrt med innsprøytning allerede fra 105-seriens dager. Til tross for dette, fantes det svært mange Alfa-modeller med forgassere frem til starten av 90-tallet. Selv luksusbilen Alfa 6 hadde enkelte modeller med det. Så selv om Alfa Romeo ofte ofret "alt" til fordel for kjøre- og motor-egenskaper, tok de ikke seg råd til å innsprøytning ... Og Alfa Romeo var generelt litt dyrere enn både Saab og Bmw.

Derfor synes jeg ikke det er så merkelig at din ikke er utstyrt med det heller.

Husker jeg rett hadde e28 aldri noen motor med forgasser?

118 ble levert med. Den kan på mange måter sammenlignes med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, sjekka saab på wikipedia.. Det ser ut som de har historie som en flyprodusent de også..:)

Vel... navnet SAAB er jo til og begynne med en forkortelse på Svenska Aeroplan Aktiebolaget. BMW... eller Bayerische Motoren Werke har aldri vært en flyprodusent (kun indirekte), men de har vært i flybransjen som produsenter av flymotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...