Gå til innhold

automatkasse e39


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

er det så at de første modellene av e39 har dåligere automatkasser en de fra senere år? i så fall korsn årstall ble de bedre? noen årsmodeller som man kan stole fult og helt på kassene? eventuelt noen man må styre unna.. har bare lest mye her om revers som har sluttet å virke og ellers ras på kasser, kanskje sælig på diselbiler men uansett kjækt å vite om bmw kom med noen forbedrede/feilfrie kasser på e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kan jo være greit å kjøpe en som det har vært bytta olje på værtfall...det sies vel fra tyskland at det holder ut bilens levetid...men i tyskland er vel normal levetid på de fleste biler 10 år.

har ikke hatt noe trøbbel med min tiptronik værtfall. har kjørt 167000 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være greit å finne en med steptronic-kasse, denne kom vel på '97 modellene. Har tidligere hatt en '97 520 med denne automatkassen. Solgte den når den hadde gått ca 170.000 km, og vet at den gikk problemfritt godt over 250.000 km også. Dette uten oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det er flere som IKKE har hatt problemer og :) har ikke hatt problem med min heller som er gått 195000 nå,bytta olje og filter i vår så får håpe dn holder en stund til :D ja vet at ik bmw lager kassene sjøl (zf kasse på min iaffal) men har bare lest mye om havarert revers og greier :? så får håpe at det er unntaket og ikke regelen at det skjer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et litt vel generelt spørsmål... Hvilken kasse som sitter på bilen kommer jo ann på hvilken motor du har.

530da med GM a5s360 kassa har f.eks. et dårlig rykte, samme med zf kassa i tds'en. Men som flere her er inne på, holdbarheten kommer kanskje like mye ann på bruken og vedlikeholdet av den enkelte kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja spurte litt generelt for sitter og leker med tanken på diselbil.. vil det si at alle 530d'er har den kassa med dårlig rykte og alle tds'er? ikke no for skjell på feks 99mod. eller 02mod. føler at manuell på sånne diselbiler blir feil men samtidig sykt kipt hvis man aldri skal kunne ha tillit til automatkassa :? kjører 97 520ia nå uten automatproblemer men finnes jo ikke dreiemoment i den heller samenlignet med diselutgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tds'er har samme kasse ja. Det kommer jo ann på bruken, jeg kjører stortsett tds'en min rolig, men er ikke redd for å bruke kickdown'en. Problemet med den kassa er at den er lagd for maks 310 Nm, så når du chiper bilen blir det litt formye dreiemoment. Men igjen, bruker du hodet når du kjører tviler jeg på at det er noe problem...

Den har også en svakhet med reversen, men er man nøye med å stoppe helt før man girer fra d til r er det ikke noe å tenke på(det er vel generelt for automat...)

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med kassa, med litt tilvending får du den til å oppføre seg som du vil og jeg savner ikke tiptronic... Men vær klar over at det ikke er no raserbil :P

530'en har jeg mindre erfaring med. a5s360 kassa blei ettervert bytta ut med a5s390. Dvs. den gikk fra å "tåle" 360NM til 390Nm (tåle i hermetegn fordi det er produsenten sine tall etter de har trukket fra sikkerhetsmatgin). Jeg tror likevel ikke det er noe problem så lenge man bruker hodet.

Problemet er uansett at du ikke vet hvordan tidligere eiere har brukt bilen... Men sånn vil det jo alltid være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

hvor finner man hvilken olje som passer til hvilken kasse? har prøvd og google litt uten og finnenoe...

GM 96022205 står det på mi kasse (530DAT 09/2000) finner heller ikke ut om det er A5S390 eller A5S360...

Sikker på at ZF-kassen er levert på diesel-utgavene? har lest meg til at det er på ZF kassa reversen ryker og har uten og lete meg ihjel bare funnet ut at den leveres på alle bensinmodellene etter 97...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.flg. realoem fikk 530DAT A5S390 i 09/2000 så da har du nok den. Utifra hva jeg kan finne skal du ha TEXACO ETL 8072 B bmw part.nr. 83 22 0 024 359. Sikker på at det ikke står mer info på merkeskiltet på kassa? Siden bilen er produsert akkurat i overgangen mellom 2 kassert ville jeg ha dobbeltsjekka. A5S360 skal nemlig ikke ha samme olje...

Ja på tds'en sitter det ZF-kasse, men "d-modellene" er levert med GM (såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min kasse ble overhalt på 230k.km. for en sum av 32k

på en e38 det da men sikkert samme kassa/leverandør som e39.

mener å ha hørt at kassene uten steptronic er sterkere/mer holdbar enn de med jeg... noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...