Gå til innhold

Vurderer import av M-bil, råd til kjøpe hva?


Torbjørn E39
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe en M-bil innen 2 år og spekulerer på hva jeg ev. skal anskaffe. Vil vel importere en fra Tyskland med full historikk, få eiere og pen km.stand.

Bruksområdet:

- Kun sommerbil, kjekt med 4 dører i forhold til å kjøre på treff med kone og 2 barn også.

- Noe "lett" banekjøring (idealspor, familiekjøring, slalom, kanskje frikjøring) Tenker da på "små" baner som Lånke, Frøya. (Men kanskje også Våler.)

Har tenkt på E36 M3 med 3,2L i 4 dørs sedan. Litt mere sjelden i forhold til 3,0L. E30 M3, E34 M5 3,6/3,8 er også et alternativ. Ønsker jo helst å skaffe noe som ikke alle andre har, ref. familiebørsa jeg har nå 8)

Frister veldig med en orginal E36 3,2 (321hk) 4 dørs sedan. Men finnes vel ikke mange av disse. Tror disse kun ble produsert fra 96-98 :?:

Noen som har tips i forhold til driftsikkerhet, egnethet på nevnte baner osv. Jeg er vel heller av typen som liker best å kjøre fort etter idealspor, men kanskje lekelysten på bane kommer mere etter hvert, men drifting blir ikke min greie. Ser heller ikke for meg noe prosjekt med turbo.

Link til annonser eller "kjøp min" osv kan dere spare meg for :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

4 dørs E36 M3, helt klart! E34 M5 er jo en hyggelig bil, men har ikke sjans mot M3 på bane. I tillegg er E36 M3 96-98 modell en adskillig bedre bil, teknisk sett, enn M5. Tror du vil finne alternativer på mobile.de. Mener å ha sett et par sedan der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dørs E36 M3, helt klart! E34 M5 er jo en hyggelig bil, men har ikke sjans mot M3 på bane. I tillegg er E36 M3 96-98 modell en adskillig bedre bil, teknisk sett, enn M5. Tror du vil finne alternativer på mobile.de. Mener å ha sett et par sedan der.

Har sett en del der ja, foreløpig så er det en av favorittene som står høyt oppe på lista.

selv om det er tungvint med coupe, er det 100 ganger finere en sedan. så når du først skal legge litt penger i det, velg nå coupe, så får det heller være litt tungvint å få inn ungen :P

Nja, finere ja, men langt over 100 flere til enhver tid også. Ungene blir jo større de å etterhvert. Litt derfor jeg heller mot 4dørs kontra coupe. Om det heller mot 2 dørs så tror jeg heller jeg ville gått for E30 M3..

Du kan jo kjøpe en av e36 m3 spesial versjonene

Hvilke e36 m3 spesial versjoner tenker du på? Individual?

Alpina kunna vel også gått an, tenker da på B3 osv men disse vokser ikke på trær de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 M5 er jo en hyggelig bil, men har ikke sjans mot M3 på bane. I tillegg er E36 M3 96-98 modell en adskillig bedre bil, teknisk sett, enn M5.

E34 M5 var ca 9sek tregere rundt Ringen enn E36 M3 3.2, som en kuriositet. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg gått for en 1995 E34 M5 individual, da får du mye M-historie på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 M5 var ca 9sek tregere rundt Ringen enn E36 M3 3.2, som en kuriositet.

De tidene tviler jeg egentlig på, men uansett; ringen har lite med bruksområdet han nevner.

Hvorfor tviler du? E36 er klokket inn på 8.36 av flere blader, mens E34 (riktignok 3.8 ) tok runden på 8.45. Står i flere nybilbrosjyrer fra BMW - tror det var Walter Röhrl som kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at E34 3.8'n er nesten like rask på M3 på ringen da det er en langbeint bane med mye høy fart med mye bakker..3.8litern er jo seig med litt ekstra NM og i høyere fart tror jeg bilene er nesten like raske :)

Men til det jeg ville valgt..Så er nok en strøken avusblå 95 M5 sedan forsatt en drømmebil, men de koster mye ser jeg og det er veldig sjeldne. Ellers er det jo mye av 3.2 sedan tilsalgs, både i Sverige og Tyskland så her har du mye å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at E34 3.8'n er nesten like rask på M3 på ringen da det er en langbeint bane med mye høy fart med mye bakker..3.8litern er jo seig med litt ekstra NM og i høyere fart tror jeg bilene er nesten like raske :)Men til det jeg ville valgt..Så er nok en strøken avusblå 95 M5 sedan forsatt en drømmebil, men de koster mye ser jeg og det er veldig sjeldne. Ellers er det jo mye av 3.2 sedan tilsalgs, både i Sverige og Tyskland så her har du mye å velge mellom.

Utifra flere tester fra brukere på svenske forum, så er M3 3.2 kjappere 0-150, mens M5 3.8 er raskere 150-250. Offisielle 0-200 er vel henholdsvis ca 20.5 og 22sek, mener jeg å huske.

Avusblå 3.8 sedan med champagne-skinn er drømmebilen ja. Fine eksemplarer av disse har faktisk blitt dyrere enn E39 M5 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at E34 3.8'n er nesten like rask på M3 på ringen da det er en langbeint bane med mye høy fart med mye bakker..3.8litern er jo seig med litt ekstra NM og i høyere fart tror jeg bilene er nesten like raske :)

Men til det jeg ville valgt..Så er nok en strøken avusblå 95 M5 sedan forsatt en drømmebil, men de koster mye ser jeg og det er veldig sjeldne. Ellers er det jo mye av 3.2 sedan tilsalgs, både i Sverige og Tyskland så her har du mye å velge mellom.

Har luktet mye på de nettstedene der i det siste. Er veldig kresen når det kommer til bil. Alltid vært, tror det er arvelig... Min far har hatt 18 bmw gjennom årene, det ble visst slik etter at han klaget mye på bilene han hadde inntil jeg omsider fikk overtalt han til å kjøpe bmw. Siden blir han ikke fornøyd samme hva han kjører. Nå har han en 07 Nissan Qashquai som han roser opp i skyene (han ljuger) :P Nå skal den byttes ut med 07/08 530dt :twisted: Men nok OT.

Hvordan er det å drifte en E36 M3 3,2? Alt etter bruk tenker jeg da.

Noe å tenke på med tanke på feil/slitasje/svakheter?

Ulempe med SMG kasse på disse?

Dyr forsikring? Tror ikke Vesta vil ha denne... Jobber ikke du med forsikring i IF da Ellingsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at E34 3.8'n er nesten like rask på M3 på ringen da det er en langbeint bane med mye høy fart med mye bakker..3.8litern er jo seig med litt ekstra NM og i høyere fart tror jeg bilene er nesten like raske :)

Men til det jeg ville valgt..Så er nok en strøken avusblå 95 M5 sedan forsatt en drømmebil, men de koster mye ser jeg og det er veldig sjeldne. Ellers er det jo mye av 3.2 sedan tilsalgs, både i Sverige og Tyskland så her har du mye å velge mellom.

Har luktet mye på de nettstedene der i det siste. Er veldig kresen når det kommer til bil. Alltid vært, tror det er arvelig... Min far har hatt 18 bmw gjennom årene, det ble visst slik etter at han klaget mye på bilene han hadde inntil jeg omsider fikk overtalt han til å kjøpe bmw. Siden blir han ikke fornøyd samme hva han kjører. Nå har han en 07 Nissan Qashquai som han roser opp i skyene (han ljuger) :P Nå skal den byttes ut med 07/08 530dt :twisted: Men nok OT.

Hvordan er det å drifte en E36 M3 3,2? Alt etter bruk tenker jeg da.

Noe å tenke på med tanke på feil/slitasje/svakheter?

Ulempe med SMG kasse på disse?

Dyr forsikring? Tror ikke Vesta vil ha denne... Jobber ikke du med forsikring i IF da Ellingsen??

M3n er fin å drifte med og har nok power hvertfall :) Ingen spesielle svakheter, men vær litt obs på vanosen på 3.2'n..den koster noen slanter hvis den må byttes. Ellers må du ikke velge SMG kassa. Den er dårlig og kan ikke sammenlignes med SMG i f.eks e46.

Forsikring er så der. Er du evt en totalkunde hos iF er det ikke ille. Har forsikret flere e36 m3. Kommer jo ann på bonus etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...