Gå til innhold

Ny gjerrig 320d over nyttår


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Får bare mer og mer lyst på diesel når jeg hører slike tall. Men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken krise jeg er på tur inn i. Runder 35 rundt juletider, så kanskje det er en tidlig 40-årskrise :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får bare mer og mer lyst på diesel når jeg hører slike tall. Men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken krise jeg er på tur inn i. Runder 35 rundt juletider, så kanskje det er en tidlig 40-årskrise :lol:

Hvis du har lyst på en dieselbil i din alder er du helt klart i en krise... trolig er det uhelbredelig. Hvis du derimot har lyst på bensinbil er det ganske sikkert en lett forsinket 30-årskrise. I dag er det jo nesten bare 20-åringer og bestefedre (de uhelbredelige) som kjøper dieselbiler... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende tall. Ser også at de øker dreiemomentet fra 350Nm til 360Nm.

Og for meg så frister stor diesel mer enn stor bensin motor. :wink:

Hvorfor?

For å si det sånn, sammenligner du turbodiesel mot bensin, så forstår jeg det såvidt, dieselen føles veldig brutal i sitt korte register, men sammenligner vi litt mer likt her, turbodiesel mot turbobensin, så er det eneste positive jeg klarer å komme på med de svartrøykpumpende oljebrennerne at de drikker et par desiliter mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende tall. Ser også at de øker dreiemomentet fra 350Nm til 360Nm.

Og for meg så frister stor diesel mer enn stor bensin motor. :wink:

Hvorfor?

For å si det sånn, sammenligner du turbodiesel mot bensin, så forstår jeg det såvidt, dieselen føles veldig brutal i sitt korte register, men sammenligner vi litt mer likt her, turbodiesel mot turbobensin, så er det eneste positive jeg klarer å komme på med de svartrøykpumpende oljebrennerne at de drikker et par desiliter mindre drivstoff.

Har ikke kjørt turbobensin (og der har vel BMW egentlig bare 335i motoren). Og grunnen til at jeg liker diesel er rett og slett dreiemomentet på lave turtall. På en bane er sikkert en bensiner kjekkere å kjøre enn en diesel, men til daglig velger jeg diesel.

Dessuten er det ikke mye svartrøyk etter de nye dieselene med partikkelfilter, og drivstoffforbruket blir fort mer enn ett par desiliter i forskjell med litt frisk kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

For å si det sånn, sammenligner du turbodiesel mot bensin, så forstår jeg det såvidt, dieselen føles veldig brutal i sitt korte register, men sammenligner vi litt mer likt her, turbodiesel mot turbobensin, så er det eneste positive jeg klarer å komme på med de svartrøykpumpende oljebrennerne at de drikker et par desiliter mindre drivstoff.

I utgangspunktet var faktisk turbodieselen i forbindelse med personbiler en direkte konkurrent til litt større bensinmotorer uten turbo. På 60, 70 og begynnelsen av 80-tallet var det uvanlig at større bensinmotorer (3-4 liter) var turtallsmotorer og makseffekten ble som regel hentet ut i overkanten av 4000 rpm. Poenget var et høyt dreiemoment og relativt mye effekt langt ned i turtallsregisteret. Bensinmotorer med ladeluft fantes, men de var lite økonomiske og dette ble svært viktig etter oljekrisen i 1973.

Målet med en dieselmotor med turbo var derfor å simulere spesielt dreiemomentet i en like stor eller større bensinmotor uten turbo... og samtidig redusere drivstofforbruket signifikant. Typisk kunne man sammenligne en turbodiesel med en bensinmotor uten turbo som hadde et motorvolum på 0,5 til 1,0 liter mer. Det er først i nyere tid at bensinmorene uten turbo har fått en momentkurve som kan matche dieselmotorene og et veldig godt eksempel er dagens N52B30 motor som yter 272 HK ved 6650 rpm og 315 Nm mellom 2750 og 4250 rpm. Dette står i relativt stor kontrast til den gamle M30B30 motoren i f.eks E9 3.0 CSi anno 1971. Den ytet 200 HK ved 6000 rpm og 271 Nm ved 3700 rpm. Begge motorene er/var forøvrig state of the art i deres respektive markedssegmenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det å gire ned som en ulempe jeg da, men du må jo ikke det med en turbobensin eller stor nok motor heller. Og uansett; skal man ha maks aks, girer man jo ned - selv med diesel.

Hva gjør 335d bedre enn 335i eller M3 f.eks? Bortsett fra forbruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt turbobensin (og der har vel BMW egentlig bare 335i motoren). Og grunnen til at jeg liker diesel er rett og slett dreiemomentet på lave turtall. På en bane er sikkert en bensiner kjekkere å kjøre enn en diesel, men til daglig velger jeg diesel.

Da er jeg ganske sikker på at du vil like en moderne bensinmotor med overladning. Der har du dreiemoment fra bunn OG turtall om du ønsker å kjøre litt mer inspirert.

Jeg har min første bil med bensinturbo nå (2-liter på 200hk), og det er en meget positiv opplevelse tross at den kommer fra Ingolstadt i stedet for München. Den er nesten litt brå å sette i gang med kontra 7eren som bare kan gliiii i gang. Den lille 2-literen har høyere makseffekt og likt maksmoment som 2.8-literen, og i tillegg er maksmomentet helt fra 1800 til 5500rpm eller noe sånt. Null problem å aksellerere i 6. gir.

Foreløpig er det vel bare 335i (og Cooper S) av nyere modeller, men det forundrer meg ikke om de kommer med flere, også mindre utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det å gire ned som en ulempe jeg da, men du må jo ikke det med en turbobensin eller stor nok motor heller. Og uansett; skal man ha maks aks, girer man jo ned - selv med diesel.

Hva gjør 335d bedre enn 335i eller M3 f.eks? Bortsett fra forbruk..

Jeg kan ikke se at 335d motoren er bedre enn 335i motoren... heller ikke når det gjelder dreiemomentet. 400 Nm mellom 1300 og 5000 rpm er ganske så dieselaktig. 580 Nm er mer, men er kun tilgjengelig mellom 1750 og 2250 rpm. Da er nesten 330d motoren bedre (på papiret) med sine 520 Nm mellom 1750 og 3000 rpm. Personlig mener jeg at 330i motoren er en av de beste man kan kjøpe i dag... 272 HK ved relativt høye 6700 rpm og respektable 315 Nm mellom 2750 og 3000 rpm må da være mye morsommere å kjøre... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Foreløpig er det vel bare 335i (og Cooper S) av nyere modeller, men det forundrer meg ikke om de kommer med flere, også mindre utgaver.

BMW kommer jo med turbo på nye X5 M/X6 M og 760i, men de er jo ikke så aktuelle her i landet, hehe.

Skulle gjerne ha prøvd en 335i for å se hvordan den er i forhold til 335d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første bil med bensinturbo nå (2-liter på 200hk), og det er en meget positiv opplevelse tross at den kommer fra Ingolstadt i stedet for München. Den er nesten litt brå å sette i gang med kontra 7eren som bare kan gliiii i gang. Den lille 2-literen har høyere makseffekt og likt maksmoment som 2.8-literen, og i tillegg er maksmomentet helt fra 1800 til 5500rpm eller noe sånt. Null problem å aksellerere i 6. gir.

Den motoren har jeg også lyst på og jeg kunne godt tenke meg en 2009 Golf GTI. Motoren er en liten perle av en turbomotor på 1984 cm3 som yter 210 HK ved 5300 rpm og 280 Nm mellom 1700 og 5200 rpm. 0-100 km/t går løs på 6,9 sekunder og topphastigheten er 240 km/t. Bensinforbruket er også ganske sympatisk med gjennomsnitlig 0,58 liter/mil ved blandet kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...