setlar0 Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Skal skifte olje og filter på min E39 520d toring 2001 mod. Er det greit å gjøre selv?. Kan jeg benytte en vanlig dieselolje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MonicaM3 Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 5-30 og 0-40 står den oppført med. (castrol Edge) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simpel Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Pleier nå å være en kurant sak å bytte olje selv, du trenger et hull i bakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
bad_ip Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Å skifte olje selv er svært enkelt. Og noe ikke jeg gidd å spandere penger på verksted for. Letteste er viss du har tilgang til en grav eller bukk. Viss du ikke har noe tilgang til slikt kan du evnt jekke bilen opp og legge noe treklosser slik at du akkurat får kommet deg under bil forfra og løsnet tappeskruen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stilzkin 86' Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Oisann.. oO Dette vil jeg rådgi deg å prøve på selv ja.. Trenger ikke grav/bukk heller.. (det er bare luxus) Steg 1. Tussle deg en tur innom hvilkensomhelst bildeleforhandler, og spør etter olje og olje-filter til din bil. (de finner somregel svaret, bare oppgi Reg.nr) (når du først er igang, spør etter en flaske motorrens. Den behandlingen du heller neppå før du skifter olje, bruksanvisningen står på flaska..) Steg 2. Etter du har kjørt motorrensen, jekk opp bilen støtt en bukk oppunder, legg under en åpen beholder a. 5-7liter som ligger fint under bilen , finn bunnpluggen, skru den av og la olja renne ut i beholderen. Ta vekk bukken, jekk ned bilen slik at den står plant, da er du sikker på at all oljen renner ut. Steg 3. Se på Oljefilteret du fikk fra forhandleren, så kikk nedi motorommet etter samme objektet. Sku det av (mot klokka), det kan sitte litt, men skal være mulig å skru det av for hånd. hvis ikke, ta et tynt og langt skrujern å slå rett gjennom hele filteret helt ute mot kanten, trekk det løst, skru resten for hånd. Kan også bruke filtertang, om du vil gjøre det "enkelt".. Er ikke nødvendigvis enklere, med tanke på at det kan være noe trangt nedi der. Steg 4. Ta det nye filteret ditt, smør et lag rein olje over gummipakningen med fingern, skru det så på plass med håndmakt, så hard du kan (kun med håndmakt) Jekk opp bilen, sett under støttebukk, ta vekk beholderen med gammel olje, skru på bunnpluggen, og jekk ned bilen igjen. Steg 5. Se i håndboka til bilen hvor mye motorolje skal neppå, hell neppå noen dl mindre enn det som står, skru på lokket og start bilen opp, la den gå i en 30 sek, rus gjerne litt på tomgang der den står. Skru av tenninga, vent noen minutter til olja har runnet påplass inni der. Trekk ut peilepinnen, tørk av med en rein fille, sett den på og dra den ut igjen. Da ser du hvor nivået ligger, etterfyll litt etter litt til nivået ligger midt imellom "min" og "max" merket. Om nivået ender litt mer mot "max" når du har fyldt og prøvd deg frem spiller ingen rolle.. men det må IKKE overstige "max", da må du tappe ut litt igjen. Bare ta deg god tid, og nyt jobben.. Dette er en meget fin jobb å gjøre med bilen, har du først gjort det èn gang, ser du frem til neste gang.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Er vel innsatsfilter på denne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stilzkin 86' Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Innsatst-filter er det vel på alle biler orgianlt.. Har ingenting med olja og gjør dog.. oO Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Innsatst-filter er det vel på alle biler orgianlt..Har ingenting med olja og gjør dog.. oO Hæ? har ikke det noe med olja å gjøre? Det du forklarer her: Steg 3. Se på Oljefilteret du fikk fra forhandleren, så kikk nedi motorommet etter samme objektet. Sku det av (mot klokka), det kan sitte litt, men skal være mulig å skru det av for hånd. hvis ikke, ta et tynt og langt skrujern å slå rett gjennom hele filteret helt ute mot kanten, trekk det løst, skru resten for hånd. Kan også bruke filtertang, om du vil gjøre det "enkelt".. Er ikke nødvendigvis enklere, med tanke på at det kan være noe trangt nedi der. Det er ikke til innsats filter. innsats filter sitter i en boks, det du forklarer der er jo eksternt filter? Man ser ikke ett innsats filter i motorrommet, man ser boksen det sitter i. Ergo, det hjelper ikke å se på filteret for å sammenligne... Nr.2 på dette bildet er oljefilteret (innsats filteret), man skrur bare av det lokket som står over og drar opp filteret... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stilzkin 86' Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Ooouw.. My bad.. Heheh.. Tenker med en gang Luftfilter når noen nevner Innsatsfilter på biler.. Har kun hatt to biler tidligere med Innsatsfilter v. olja.. Alt for vandt til den typiske eksterne.. Men ja, det er jo selvfølgelig Olje-Innsatsfilter på de der.. Da er jo jobben plutselig MYE enklere igjen.. Skru av lokket til filterbeholderen, trekk ut det gamle og sett nedi det nye.. Super lett.. Men, bør også nevnes at det lokket til filterbeholderen er laget av støpemetall, IKKE skru Hard igjen skruen/e.. Det lokket knekker lett, en liten sprekk i lokket, så må det skiftes.. (dreit meg ut der på en Mercedes en gang.. -.-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stilzkin 86' Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Men alt i alt, med den typen filter, er jobben Ekstra kurrant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Men, bør også nevnes at det lokket til filterbeholderen er laget av støpemetall, IKKE skru Hard igjen skruen/e.. Det lokket knekker lett, en liten sprekk i lokket, så må det skiftes.. Neida, det er på de gamle m50 motorene det, på denne så er lokket av plastikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
setlar0 Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 Kan en bruke vanlig Biltema olje som tilfredsstiller spesifikasjonene, eller bør en benytte olje fra mewrkeforhandler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Highway61 Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Kan legge til at motoren bør være varm så olja renner lettere ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Finner du Biltema olje som har LL01 eller LL04 så skal det jo i teorien gå bra... Men jeg velger kun Castrol. Ikke glem å stramme lokket til filteret ordentlig, ellers så kan det løsne litt og da pumper du ut olje, når du har mange omdreininger på motoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_S Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Er vel innsatsfilter på denne? Se på listen over biler han har hatt da...gamle E30'er osv Er ikke vant til sånn nymotens greier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now