Jump to content

Skifte av motorolje


setlar0
 Share

Recommended Posts

Å skifte olje selv er svært enkelt. Og noe ikke jeg gidd å spandere penger på verksted for.

Letteste er viss du har tilgang til en grav eller bukk. Viss du ikke har noe tilgang til slikt kan du evnt jekke bilen opp og legge noe treklosser slik at du akkurat får kommet deg under bil forfra og løsnet tappeskruen.

Link to comment
Share on other sites

Oisann.. oO

Dette vil jeg rådgi deg å prøve på selv ja.. :)

Trenger ikke grav/bukk heller.. (det er bare luxus)

Steg 1.

Tussle deg en tur innom hvilkensomhelst bildeleforhandler, og spør etter olje og olje-filter til din bil. (de finner somregel svaret, bare oppgi Reg.nr)

(når du først er igang, spør etter en flaske motorrens. Den behandlingen du heller neppå før du skifter olje, bruksanvisningen står på flaska..)

Steg 2.

Etter du har kjørt motorrensen, jekk opp bilen støtt en bukk oppunder, legg under en åpen beholder a. 5-7liter som ligger fint under bilen , finn bunnpluggen, skru den av og la olja renne ut i beholderen. Ta vekk bukken, jekk ned bilen slik at den står plant, da er du sikker på at all oljen renner ut.

Steg 3.

Se på Oljefilteret du fikk fra forhandleren, så kikk nedi motorommet etter samme objektet. Sku det av (mot klokka), det kan sitte litt, men skal være mulig å skru det av for hånd. hvis ikke, ta et tynt og langt skrujern å slå rett gjennom hele filteret helt ute mot kanten, trekk det løst, skru resten for hånd. Kan også bruke filtertang, om du vil gjøre det "enkelt".. Er ikke nødvendigvis enklere, med tanke på at det kan være noe trangt nedi der.

Steg 4.

Ta det nye filteret ditt, smør et lag rein olje over gummipakningen med fingern, skru det så på plass med håndmakt, så hard du kan (kun med håndmakt) Jekk opp bilen, sett under støttebukk, ta vekk beholderen med gammel olje, skru på bunnpluggen, og jekk ned bilen igjen.

Steg 5.

Se i håndboka til bilen hvor mye motorolje skal neppå, hell neppå noen dl mindre enn det som står, skru på lokket og start bilen opp, la den gå i en 30 sek, rus gjerne litt på tomgang der den står. Skru av tenninga, vent noen minutter til olja har runnet påplass inni der. Trekk ut peilepinnen, tørk av med en rein fille, sett den på og dra den ut igjen. Da ser du hvor nivået ligger, etterfyll litt etter litt til nivået ligger midt imellom "min" og "max" merket. Om nivået ender litt mer mot "max" når du har fyldt og prøvd deg frem spiller ingen rolle.. men det må IKKE overstige "max", da må du tappe ut litt igjen.

Bare ta deg god tid, og nyt jobben.. :)

Dette er en meget fin jobb å gjøre med bilen, har du først gjort det èn gang, ser du frem til neste gang.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Innsatst-filter er det vel på alle biler orgianlt..

Har ingenting med olja og gjør dog.. oO

Hæ? har ikke det noe med olja å gjøre? :?

Det du forklarer her:

Steg 3.

Se på Oljefilteret du fikk fra forhandleren, så kikk nedi motorommet etter samme objektet. Sku det av (mot klokka), det kan sitte litt, men skal være mulig å skru det av for hånd. hvis ikke, ta et tynt og langt skrujern å slå rett gjennom hele filteret helt ute mot kanten, trekk det løst, skru resten for hånd. Kan også bruke filtertang, om du vil gjøre det "enkelt".. Er ikke nødvendigvis enklere, med tanke på at det kan være noe trangt nedi der.

Det er ikke til innsats filter. innsats filter sitter i en boks, det du forklarer der er jo eksternt filter? Man ser ikke ett innsats filter i motorrommet, man ser boksen det sitter i. Ergo, det hjelper ikke å se på filteret for å sammenligne...

c0lhq17jz83iq3gis899.gif

Nr.2 på dette bildet er oljefilteret (innsats filteret), man skrur bare av det lokket som står over og drar opp filteret...

Link to comment
Share on other sites

Ooouw.. :P

My bad.. Heheh.. Tenker med en gang Luftfilter når noen nevner Innsatsfilter på biler.. Har kun hatt to biler tidligere med Innsatsfilter v. olja.. Alt for vandt til den typiske eksterne.. :oops:

Men ja, det er jo selvfølgelig Olje-Innsatsfilter på de der.. Da er jo jobben plutselig MYE enklere igjen.. :) Skru av lokket til filterbeholderen, trekk ut det gamle og sett nedi det nye.. Super lett.. Men, bør også nevnes at det lokket til filterbeholderen er laget av støpemetall, IKKE skru Hard igjen skruen/e.. Det lokket knekker lett, en liten sprekk i lokket, så må det skiftes..

(dreit meg ut der på en Mercedes en gang.. -.-)

Link to comment
Share on other sites

Men, bør også nevnes at det lokket til filterbeholderen er laget av støpemetall, IKKE skru Hard igjen skruen/e.. Det lokket knekker lett, en liten sprekk i lokket, så må det skiftes..

Neida, det er på de gamle m50 motorene det, på denne så er lokket av plastikk :)

Link to comment
Share on other sites

Finner du Biltema olje som har LL01 eller LL04 så skal det jo i teorien gå bra...

Men jeg velger kun Castrol.

Ikke glem å stramme lokket til filteret ordentlig, ellers så kan det løsne litt og da pumper du ut olje, når du har mange omdreininger på motoren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...