Gå til innhold

er e39 en feilvare?


korny
 Share

Anbefalte innlegg

50 stemmer ikke.. 16k koster vel pumpa hos merkeforhandler (gjorde hvertfall det sist jeg så en slik bli bytta).. videre er det vel ca 3-4 timer å bytte + tenning..

det koster IKKE 50.. sludder og vås..eller, merkeverktsted tar hvertfall ikke det..

og det er sjeldent denne havarer, samme med turboer, det forekommer så og si ikke...

dette er et rykte som har blitt blåst opp på noen forum.. det har lite med virkeligheten å gjøre.. det som derimot kan forekommer (relativt vanlig egenltlig) er lekkasje fra dieselpumpa.. og folk som bytter den "på mistanke" fordi de ikke vet bedre.

2,5tds er på ALLE måter en billigere motor å drive enn bensinmotorene.. hender det går en lmm, men det skjer minst like ofte på bensin bilene..

EDIT:

ser nå at gs tar 25k, dette kan ha noe med hvertfall 2 prissjusteringer siden jeg var borti dette.. men det er ikke over 20 timer arbeid å bytte pumpa.. er ikke 4 en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det stemmer at noen pumper får en lekkasje som kan fikses med en service og bytte av pakning, men mange verksteder har ikke kompetanse på overhaling av slike pumper og foreslår å kjøpe nytt.

Jeg kan til dels være enig i at det ikke tar 20timer, men det er utrolig hvor mange timer noen verksted kan finne på å bruke.

Jeg spurte pris på bytte av olje på autmoatkassen og de ville ha over 7000kr. Jeg regnet på dette og filteret med pakning koster 900kr. Oljen koster 115kr literen. Flushing krever 15liter.

Kostnad godt under 3000kr, så skal de ha over 4000kr i arbeid.

Hva synes du om denne prisen?

Et annet eksempel. Jeg mistet kjørelyset i den ene lykta på min E34. Problemet lå i lysmodulen med en svidd relè. BMW vil bytte hele modulen til ex antall tusenlapper. Jeg fiksa den selv med et std-relè og sokkel fra Biltema til 70kr pluss litt lodding.

RS

50 stemmer ikke.. 16k koster vel pumpa hos merkeforhandler (gjorde hvertfall det sist jeg så en slik bli bytta).. videre er det vel ca 3-4 timer å bytte + tenning..

det koster IKKE 50.. sludder og vås..eller, merkeverktsted tar hvertfall ikke det..

og det er sjeldent denne havarer, samme med turboer, det forekommer så og si ikke...

dette er et rykte som har blitt blåst opp på noen forum.. det har lite med virkeligheten å gjøre.. det som derimot kan forekommer (relativt vanlig egenltlig) er lekkasje fra dieselpumpa.. og folk som bytter den "på mistanke" fordi de ikke vet bedre.

2,5tds er på ALLE måter en billigere motor å drive enn bensinmotorene.. hender det går en lmm, men det skjer minst like ofte på bensin bilene..

EDIT:

ser nå at gs tar 25k, dette kan ha noe med hvertfall 2 prissjusteringer siden jeg var borti dette.. men det er ikke over 20 timer arbeid å bytte pumpa.. er ikke 4 en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn det blir feil å sammenligne E34 med E39. Det er 2 helt forskjellige verdener mht utstyr og komfort.

Det koster å være kar. Jeg vil være kar.

Enig med deg der, men njæææ. Har en greit utstyrt og fin E39 stående her hjemme sjæl, men selv vil jeg heller kjøre E34'n. Den er også sinnsykt godt utstyrt til å være en 10 år eldre bil enn den '01 E39'n. Grunnen til at jeg heller vil kjøre en 10 år eldre bil, er fordi jeg personlig syntes det er "mer" kar å kjøre en E34, enn E39. Men smaken er som baken! ;) Forstå meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra Dieselgrossisten AS (linken ovenfor). Spurte om priser på litt ting til min -93 E34 525 tdsa:

Hallo!

Da får du ta med deg dette til klubben.

Alle priser er eks mva.

Dieselpumpe til denne koster kr 8500.

Dyser: 4 av dem koster ca 1000 kr pr stk. Den siste med ledning koster ca 2500.

Glødeplugger ca 155 pr stk.

Turbo fra ca: 4500 og oppover avhengig av type.

Til nyere BMW har vi også deler, så det er bare å ta kontakt. Vi har garantert de laveste prisene.

Deler til bensinmotorer får du også.

Som kunde får du også teknisk støtte hvis det skulle være ønskelig.

Mvh

Bjørn

Dieselgrossisten AS

90542988

Hørtes ikke så ille ut syns jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke superbillig dette heller :?: Byttet akkurat turbo på en bil på jobben og den kostet ca det samme ink frakt med pant. Glødeplugger har jeg sett litt billigere, men ikke mange kronene.

Tror gjevnlig vedlikehold som olje og filterbytte + rengjøring og ev bytte av slanger og veivhusventilasjon og dyserens hjelper mye på livslengden til dieselbiler.

Vi kjøper delene/ turbo i Kongsberg. Vert ok heldig med dem.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo for all del langt under halv pris, men fortsatt er diesel dyrt å reparere

Fattern laget et regnestykke på det for seg selv den gang diesel også var enda dyrere å kjøpe ny kontra bensin. Gjaldt 200 bens kontra 220cdi/250d. 524 td var ikke aktuelt da pga holdbarhet. Du skulle kjøre over 60000 pr år den gang for at det skulle lønne seg. Regnestykket har vel forandret seg en god del, men for mitt vedkommende blir det bensinbil neste gang. kjører ca 20 nå + fruens 18/20. Er ikke tvil om at diesel har lønt seg til nå.(kjørte 30/35 pr år før jeg da, men delte altid dette på sommer og vinterbiler før.

Gruer til noe går galt med mine diesler. Hittil har både fruen og jeg vært griseheldige.

Det vi har brukt penger på er ekstrautstyr senk dempere større bremser osv.

Hverken 525tdsa en eller 530dat en har hatt et feilslag, men få km kjørt da.

tror på service som et alfa ω her på driftssikker bil.

Vedlikeholdsfritt finnes ikke. Bror nabo og tre arbeidskamerater av meg kjører/kjørte Audi. Skrur og skrur og betaler dyrt for deler.

Tror BMW kommer godt ut av det i forhold

Ingen av disse blir å kjøpee audi igjen Hoy langt innlegg dette :oops:

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke helt folk skjønner at.. dyser ikke går i stykker.. så og si aldri.. ei heller pumpe.. skjer av og til..

injektorer derimot går det noen av.. men ikke urovekkende..

det er dog langt mer vanlig med defekte coiler etc.. det er heller ikke billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

større feil skyldes som regel brukerfeil... alle burde vite at man ikke kjører en bmw 6er over 2000 rpm på kald motor, og har kjørt litt hardt venter man et min eller to før man stenger kværna...

Ikke for å krangle, mulig det er diesel bil du sikter til her. Men å legge kjøringen med en bmw bensin 6'er ned på så lavt turtall når den er kald trenger slettes ikke være bedre for motor enn høyt turtall da du må belaste den hardere for å oppnå samme akselerasjon som om du holder høyere turtall. Har nå selv hatt bmw med m50 i to hele vintre og har hatt som gylden regel å ikke gå mye høyere enn ca 3000 rpm. Har ikke hørt om noen som har skadd sin bmw bensin 6'er med dette.

jeg kjører min under 2200 rpm de første 3 min og har belastning så jeg såvidt hører at turboen jobber (gir faen i hvor sakte det går), så når jeg kjenner antydning til varme i lufta og ser temp-nåla såvidt har bevegd seg litt kan jeg dra til maks 3000rpm, synes personlig dieselmotorene bråker mye når de er kald i forhold til bensin, og det sier bare NEI hos meg når jeg nærmer meg 3000 rpm på iskald motor...

men for all del, ingen regel at man ikke KAN dra motoren til turtalls-spærra på kald motor hvis man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...