plumbo79 Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 På volvo 240 har en kompis av meg satt bremsekraftforsterker fra en diesel modell, dette gjør at han får super bra respons på pedalen, er dette mulig på en e30 325 ix, for eks fra 324 td? eller er det bare hydraulisk som gir bedre respons?
E30 ex Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 Hovedbremsesylinder fra 750 gjør underverker på en E30
hagenisse Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 Må du ikke da også trykke mye hardere? Ingenting slår bremsefølelsen fra hydraulisk citroën.
E30 ex Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 Pedalen blir fastere, ja. Men en normalt velfødd voksen over 18år vil klare å betjene pedalen uten problem. Det er på bane, gjerne i kombinasjon med større/bedre bremser du får full valuta for større diameter på stempelet i bremsesylinderen. Du slipper den slappe svampete orginalfølelsen. Men du avslører dårlige klosser og skiver lettere. Særlig på bane, på landeveien med fartsgrenser er orginalen bra nok.
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Poenget er at jeg vil ha følsom pedal fordi jeg syntes det er deilig
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Men diesel har jo veldig lavt undertrykk i manifolden så de må ha større membran areal for å oppnå samme kraft. Ved å sette inn en diesel bremdeservo fra en passende modell så bør jo dette funke, eller må jeg bruke en ekstern vakumpumpe, da selfølgelig med enveisventil koblet inn på det gamle systemet. Jeg følte også at bremseforsterkningen ble dårligere etter jeg monterte kn-filter, kan dette stemme, å hva med de som har turbo?
plumbo79 Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 Vil pedalen bli mer følsom med hydraulisk forsterker fra for eks e23?
Yngvejos Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Pedalen blir fastere, ja. Men en normalt velfødd voksen over 18år vil klare å betjene pedalen uten problem. Det er på bane, gjerne i kombinasjon med større/bedre bremser du får full valuta for større diameter på stempelet i bremsesylinderen.Du slipper den slappe svampete orginalfølelsen. Men du avslører dårlige klosser og skiver lettere. Særlig på bane, på landeveien med fartsgrenser er orginalen bra nok. Og så er det lettere å dosere kraften så man ikke låser hjulene. Kjører 750 sylinder på originale 325 bremser og er strålende fornøyd med det.
plumbo79 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Men jeg vil låse hjulene så fort som mulig, er det ingen som vet om det er mer forsterkning i en hydraulisk?
Kristov Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Som du sier vil det fungere med en bremseservo med større volum. Du får rett og slett lete deg fram til den største du finner som passer. Synes ofte nyere biler er overforsterket. Da blir det sånn at man enten får lite brems eller masse brems.
Yngvejos Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Synes ofte nyere biler er overforsterket. Da blir det sånn at man enten får lite brems eller masse brems. Enig der. Når jeg hopper fra e30 til e90, er det bare sikkerhetsbeltet som hindrer meg i å treffe frontruta når jeg skal ta en rolig nedbremsing.
plumbo79 Skrevet Oktober 3, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2009 Det krever en viss teknikk men når man kjører mye på svingete , uoversiktlige veier med plass til 1.5 bil så har jeg funnet ut at følsom brems er tingen.
Yngvejos Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Du må nok kombinere 750 sylinder med en større bremsekraftforsterker isåfall. Med en kraftigere bremsekraftforsterker vil du måtte tråkke pedalen like langt inn for å få full brems, men det vil være mye lettere. Med 750 sylinderen går ikke bremsepedalen mer enn 1-2cm inn når du har full brems. Kombinerer du denne med en kraftigere bremsekraftforsterker, vil du få de av/på bremsene du etterlyser. Håper du har ABS-systemet intakt. Jeg vil tro du kommer til å være fornøyd med 750 sylinder og standard bremsekraftforsterker. Det går raskt å tråkke inn pedalen og starte nedbremsingen, og du venner deg fort til at du må trå ordentlig på pedalen. (det føles som å tråkke på en murstein). Blir bremsene for følsome, vil du låse hjulene og skli rett fram ved panikkbrems.
plumbo79 Skrevet Oktober 3, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2009 Jeg har et meget velfungerende abs system på ix`n min som nylig er gått over, ellers hadde følsome bremser vært et problem på glattisen, det skal jeg være enig i. Da vi har jeg funnet ut at jeg kan benytte 750 bremsesyl, men hvilken BKF, kanskje den dobble fra facelift ixen, den har kanskje mindre utvendig diameter men den har jo 2 membraner så overflaten kan jo være større?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå