Gå til innhold

///KrHeLl's E36 325i M-tech Restaurering-> Selges som delebil.


KrHeLl
 Share

Anbefalte innlegg

Nye deler :smile:

 

IMG_7135.jpg

 

Nye deler:
-Clutch-kitt, Trykkplate/lamell/utløserlager. (Bestilte Sachs kløtsj-kit fra koed, men fikk LUK. Ser det er litt hipp-som-happ hva man får).

-Føring for utløserlager og klipsholder.

-Bolter til svinghjul, ny propp for svinghjul låsepinne hull.

-Pakninger for innsugsmanifold.

-Løftebrakett motor.

-Simmering og sentreringslager veiv (Pilot bearing).

-Opphengslager for mellomaksel.

-Nye skiltlys (de gamle er helt gule.)

 

 

IMG_7138.jpg

 

Nye deler:
-Banksensor

-Braketter for håndbremsevaier/varmesjold (de var rustet i stykker, så jeg lagde til noe midlertidig tidligere).

-Nye vakumslanger for veivhus-ventilasjon.

-Nye plast-tilkoblinger for slangene.

-Oljepåfyllingslokk (Pakningen i den gamle var gåen, så kjøpte like godt den merket castrol :-) )

 

Tips: I stedet for å kjøpe nye pakninger til de forskjellige plast-komponentene for vakum, for samme eller dyrere pris, kjøp hele enheten. Pakninger følger med!

 

IMG_7139.jpg

 

 

 

IMG_7146.jpg

Lager-avtrekker for pilot-lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutch/simmering/pilotlager-bytte

 

IMG_7122.jpg

 

Girkassen ute (Var et rent h. uten 3/8 universal-ledd, 1/2 leddene var for store. Det gikk til slutt med 2stk 1/2 ledd etter hverandre).

 

 

IMG_7123.jpg

 

Her var det skittent ja!!

IMG_7124.jpg

 

Utløserlageret var dårlig, (Begynte å få den kjente snurre/kvine-lyden, denne lyden har vart i 1,5 år nå).

 

 

IMG_7129.jpg

 

Girkasse ute, glemte å ta bilde av lamell-plata, men det var mye igjen, så det er ikke første skift på denne bilen.

 

 

IMG_7132.jpg

 

Tatt av svinghjulet, glemte å ta bilde av dette og, men ut fra oljelekasjen på bildet over, så kan dere jo tenke dere hvordan den så ut.
Var full av oljebobler som hadde brent seg ned i svinghjulet.

Edit:

20140107_003335.jpg

Mobilbilde

Edit:

 

IMG_7133.jpg

 

Roten til alt ondt :P

Her er grunnen til clutch-bytte.

 

IMG_7140.jpg

 

Nytt og gammelt.

 

 

IMG_7147.jpg

 

Tatt ut simmering og sentrerings/pilot-lager.

 

 

IMG_7144.jpg

 

Vasket, smørt og montert.

 

 

IMG_7148.jpg

 

Ny simmering og pilot-lager montert.

Svinghjul pusset og montert.

 

 

IMG_7160.jpg

 

Brukte biltema sitt universal-clutch-sentrerings-verktøy, men i stedet for å bruke den konede siden, pusset jeg ned motsatt side for at lamell-plata skulle sitte mer stabilt.

 

 

IMG_7165.jpg

 

Og da var clutchen ferdig montert. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flott arbeid du har lagt i bilen nå. Godt og se at det ikke er bare meg som plages med rust på e36, selv om du hadde lite i forhold til meg :P tro det eller ei. 

Jo takk :smile:

Lite rust!?! :P

Forbanna saltet de slenger ut på veiene [-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått jobbet litt på mellomakselen i dag, samt fått montert girkassa.

 

IMG_7116.jpg

 

 

 

IMG_7118.jpg

 

Bytte av sentreringsforing (Genial måte å få den ut på).

 

IMG_7119.jpg

 

Ute

 

 

IMG_7121.jpg

 

 

 

IMG_7134.jpg

 

Ny montert.

 

 

IMG_7145.jpg

 

Nytt opphengslager på plass.

 

 

IMG_7171.jpg

 

ser ikke så ille ut, på denne siden...

 

 

IMG_7172.jpg

 

Andre siden derimot..

 

 

IMG_7169.jpg

 

Byttet bakre-girstag-foring.

 

 

Har bestillt en starter fra AlXz her på forumet,

men i kveld fant jeg ut at jeg hadde en reserve liggende, så jeg fikk, plukket den fraverandre, rengjort, smørt og satt den sammen igjen.

 

Skal prøve å bli ferdig i motor-rommet i morgen, men får den ikke på hjul igjen før jeg får mottatt delen til gir-staget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ikke lite i den forstand. Jeg måtte bytte kanaler på begge sider, altså hele ytterkanalen, og store deler av innerkanalen, alle jekkfester og forsterkningsplater. Indre hjulbue/hjulkasse begge sider bak, samt hjulbuer begge sider bak. Rustet hull i gulvet begge sider bak, og i opphenget til bensintanken. Rustet hull rundt alle festeklips til innerskjerm begge sider foran. Får knyttneven inn i rusthull bak frontlykta :P Rust på taket rundt takluka og bensinlokket, for ikke og nevne bagaselokket, eller skal jeg si rust med litt bagasjelokk.

 

Så vet hvor mye jobb det er kan du si, utrolig mye tid som går med på ting som ikke vises til slutt. Saltet de slenger på er en uting, skal iallefall ha på femten lag med understellsmasse når jeg er ferdig. Alle hulrom dynkes i hulromsspray så det renner elver ut av drenshull. :P vil heeelst ikke at det skal ruste igjen med det første.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller skal jeg si rust med litt bagasjelokk.

Hehehe. Kjenner til den :) 328en jeg hadde hadde lite synlig rust. Kun noen brune flekker bak sideskjørt og en prikk på bakluken.

Under derimot! Jeg gikk over den med en stor colaflaske. Kunne putte den sidelengs gjennom kanalene. Poket litt på dempertårnene og da gikk korken+mva rett gjennom på et punkt, på begge tårnene. Kjedelige greier.

 

Når jeg demonterte traversen bak, dro jeg av metallet rundt boltene den var festet i. Utrolig at det holdt sammen. Heldigvis skulle det ikke på igjen på samme karosseri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ikke lite i den forstand. Jeg måtte bytte kanaler på begge sider, altså hele ytterkanalen, og store deler av innerkanalen, alle jekkfester og forsterkningsplater. Indre hjulbue/hjulkasse begge sider bak, samt hjulbuer begge sider bak. Rustet hull i gulvet begge sider bak, og i opphenget til bensintanken. Rustet hull rundt alle festeklips til innerskjerm begge sider foran. Får knyttneven inn i rusthull bak frontlykta :P Rust på taket rundt takluka og bensinlokket, for ikke og nevne bagaselokket, eller skal jeg si rust med litt bagasjelokk.

Fikk vondt i brystet av å lese dette.

Svarte, kommer til å få mareritt i natt! :P

Kan ikke si annet enn at jeg føler med deg :-)

 

 

Så vet hvor mye jobb det er kan du si, utrolig mye tid som går med på ting som ikke vises til slutt. Saltet de slenger på er en uting, skal iallefall ha på femten lag med understellsmasse når jeg er ferdig. Alle hulrom dynkes i hulromsspray så det renner elver ut av drenshull. :P vil heeelst ikke at det skal ruste igjen med det første.

Du får ta bilder av jobbene, det gir mye å kunne se hva en selv har utført.

Godt med grunning, og et par kilo med understellsmasse så blir det bra ja :-)

Brukte rundt en 9-11 x 1L bokser med understellsmasse selv, og rundt 6 x 1L med hulromstektyl (sprøytet inn så det var store dammer ut over hele gulvet :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den der patentet med å bruke gris til å presse ut foringa likte jeg jævla godt :D

 

 

går utifra du har sjekka det, men den puta som ligger over mellomakslingen der bør du løsne på sidene. Det ligger en langsgående fals på hver side som ofte har tegn på rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den der patentet med å bruke gris til å presse ut foringa likte jeg jævla godt :D

 

 

går utifra du har sjekka det, men den puta som ligger over mellomakslingen der bør du løsne på sidene. Det ligger en langsgående fals på hver side som ofte har tegn på rust.

 

Takk for tipset. :-)

Tror jeg så etter dette forrige gang jeg byttet hardy.

Hvis jeg husker riktig så var det ikke så galt, men skal sjekke igjen og mulig hive opp noe ekstra tectyl for å være sikker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-Update.

 

Da har jeg montert den overhalte starteren, gjorde ren ICV'en når jeg først hadde den ute.

Fikk byttet alle vakum-slangene (Tidligere i restaureringen, kuttet jeg kun de morkna endene).

Byttet pakningene i innsuget.

 

Har snakket med AlXz, og får nå en ny varmeventil i stedet.

Min fungerer etter jeg fikset den, men jeg tror den gir mer varme på førersiden enn den gjør på passasjer siden.

 

Har tatt ut tannstag og servopumpe da den ikke klarer å holde på trykket, trykk på venstre og høyre side motvirker hverandre.

Kanskje hadde det holdt med en ny overhaling og bytte av simmeringene, men det er en del slark i tillegg.

Så jeg har bestillt "ny" brukt tannstag og servopumpe fra Sverige.

 

Hovedgrunnen til bytte er de nye EU-reglene, da "Ingen servovirkning" gir 2'er feil.

 

Så nå får jeg bare se om delene kommer fram i vinterværet.

 

 

Mottok nettopp teflon? foringen (Delrin Shifter Carrier Bushing) for giroverføringen :smile:

Så jeg regner med å bli ferdig under bilen (unntatt tannstag/servo-delen) i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tannstaget og servopumpa på plass, og jeg er ferdig under bilen :-)

 

Kun innsugsmanifolden som gjenstår nå :-D

 

Vel det var motor og understell, nå står interiøret for tur..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update:

 

Da var jeg ferdig med bilen utvendig..

Og har fått kjørt den litt, det er som en helt ny bil.

Nå har kraften kommet tilbake :-)

 

Ingen ulyder, bilen drar på hele registeret, clutchen tar som bare fy (som å kjøre diesel bil).

Vanosen regulerer, men pakningene trenger 16mil innkjøring med bykjøring.

 

Nå må jeg bare få bestilt EU-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bilde-update:

 

20140102_214806.jpg

 

Bytte av vakumslanger

 

 

IMG_7114.jpg

 

 

IMG_7177.jpg

 

 

IMG_7042.jpg

 

Ny pakning ut mot gasspjeld.

 

 

IMG_7178.jpg

 

Og for innsuget.

 

 

20140201_164856.jpg

 

Pusset rust i falsene, høyre dempertårn.

 

20140201_164909.jpg

 

20140201_164916.jpg

 

Prøvde å ta ut sikringsboksen, men  etter jeg monterte den forrige gang hadde jeg litt for mye locktighte på, kunne ikke ta den av uten å ødelegge et av relee-festene. Så i stedet brukte jeg en tang med pussepapir i enden og lang lang tid :P

 

20140201_164922.jpg

 

20140201_164931.jpg

 

20140201_164936.jpg

 

Brukte 2k epoxy grunning.

 

20140201_203315.jpg

 

Lakkering med bilens farge + klarlakk.

 

20140201_203323.jpg

 

Endelige resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_7180.jpg

 

Delrin Shifter Carrier Bushing

 

IMG_7181.jpg

 

 

IMG_7182.jpg

 

Da var alt av slitedeler byttet.

 

 

IMG_7188.jpg

 

Falsen bak dempematta. Nevnt tidligere av Håskjold.

 

IMG_7196.jpg

 

 

IMG_7199.jpg

 

Tectylerte falsen, fikk lagt på et ekstra strøk under resten av bilen i samme slengen.

 

IMG_7205.jpg

 

 

 

IMG_7264.jpg

 

Vask etter den hadde stått i garasjen.

 

 

20140207_223302.jpg

 

2 lag med Collinite 476 Vintervoks.

 

 

 

Har begynt så smått innendørs.

 

20140208_191505.jpg

 

Byttet ventil-gitteret til varmeapp. i midtkonsollen

flyttet ned headunit-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • KrHeLl changed the title to ///KrHeLl's E36 325i M-tech Restaurering-> Selges som delebil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...