Gå til innhold

Z3 Coupe 2.8 - svakheter/spes ting å se etter v.kjøp?


N.E.W.
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært altfor lenge uten BMW, siste jeg hadde var en E34 540 aut.

Nå har jeg lagt min elsk på Z3 Coupe

Noen der ute som har erfaringer med Z3 Coupe 2.8 Manuell?

Vurderer sterkt denne modellen da jeg digger utseendet, samt at den visstnok skal være god og morsom å kjøre.

Bilkjøpet ligger vel et halvt år frem i tid, så jeg har god tid.

Nå er det ikke så mange av disse i Norge, og jeg vurderer også evt å importere en fra Tyskland - blir ca 120.000,- i avgifter, så i Norge kommer den nok på 200.000+

Det jeg egentlig lurte på er om det er noen ting jeg bør være ekstra oppmerksom på ved denne modellen? Barnesykdommer i første prod.år, tekniske svakheter etc....

Kan jo sjekke forsikring senere, men noen indikasjoner?

Tilbakemld taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjeromsgulvet faller sammen og diff.fester ryker.....ehhh, det hørtes jo rimelig alvorlig ut. Er dette noe som skjer ved "grisekjøring", eller et vanlig problem?

Det er langtifra ett vanlig problem, men det har skjedd på endel biler, spesielt i USA.. men noe av grunnen ligger vel i det at det finnes mange fler Z'r der borte. Ved grisekjøring framskynder du selvfølgelig prossesen, men har lest om tilfelle der problemet har oppstått ved vanlig bruk også. Det kan skje på alle modellene, inkl roadsterene. Når det er sagt, så har jeg bare hørt om ett tilfelle her i Norge (M coupe), så jeg ville ikke vurdert kjøpet mitt utifra det. Bare se på hvor mange E36 og E46 som kjører rundt, problemet på de to modellene er i en mye større skala. Kan nevne at problemet er litt forskjellig også, fra Z3 til E36\E46. På Z3 så ryker sveisefugene i gulvet først, og deretter revner gulvet i ytterkant. På E36\E46 er det "gulvet" rundt traversen som revner. Uansett er det konstruksjonsfeil av BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et vanlig problem at festerIgulv revner på Z3. Det finnes noen eksempler på det men er sjelden. E46 har det største problemet med dette, men det flyter over av E46 i Norge og det er jo slett ikke mange av disse som har problemet heller. Tror det har mest med bruken å gjøre, men selvsagt er dette for svake greier, men sjangsen for at en BMW har dette er tross alt minimal.

Jeg anbefaler deg å lese mye på dette forumet for å danne deg et bilde av Z3.

http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to coupeer i Norge som har fått dette. En 2.8 og en M. Ikke noe stort problem altså, men det var det eneste jeg kom på. :)

Ellers er det litt forskjeller på modellårene. 98-modellene har vanlig M52, fra 99-> har de M52tü. Interiørene virker også som bare ble bedre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52TU kan du også bytte innsug på, med M54B30 sitt innsug, men det er ikke så lett å få tak i som M50 til den gamle M52 motoren. 1998 modellen har M52, 1999 og 2000 (fram til april) har M52TU, mens 2000 (fra april) til 2002 (produksjonslutt) har M54 som da er 3 literen med 231hk. Hvis du først skal importere, ville jeg vurdert en 3 liter, ikke kun pga effekten, men også kvaliteten generelt. På min 2000 modell er det merkbare forskjeller interiørt som får 98 og 99 modeller til å virke "skranglete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....en annen ting, Z3 Coupe er jo ikke akkurat verdens største bil, og jeg stoppet ikke å vokse før jeg var 190cm, vil dette bli noe problem mon tro? Evt er det noen i Oslo/Akershus området som har en Z3 Coupe jeg kunne prøvesittet? Kjipt å dra helt til Tyskland og finne ut at jeg skaller hodet i taket eller må sitte med knærne oppi tattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvordan du er bygd. Jeg har kamerater på 170 som stanger i taket, og andre på 190 som sitter ganske så greit. Blir gjerne et problem hvis du er av typen korte bein og lang rygg. Det er selvsagt ingen fordel å være kraftig bygd i disse heller.

Kan alltids prøvesitte min, men ettersom den har bøttestol er neppe noen stor vits. Er endel av de i oslo-området, men var det å få tak i dem da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...