Gå til innhold

Bilmekaniker og Opprettere se her! Lønns spørre runde

Kimmen
 Share

Anbefalte innlegg

Hva har jeg misforstått?

Nå nevnte jeg vel aldri elektrikere i innlegget mitt :wink:

Uansett synes jeg fortsatt at bilmekanikere er lavtlønnet. ser ikke noen grunn til at en mekaniker skal ha lavere lønn enn en håndtverker.

Ikke jeg heller, men jeg skjønner hvertfall ikke hvorfor nordsjøarbeidere skal tjene så inn i Helv... mye bedre enn oss som er på land.

(kunne godt tenkt meg og jobbet i nordsjøen selv altså)

Men ta meg som har vært rørlegger i noen år.

Har da 2 år VG skole og 2 år i lære. og vet ærlig talt ikke grunnårslønnen jeg hadde men endte vel opp med i overkant 400 000 inkl all overtid.

Så tar vi lillebroren til en vennine, som gikk 2 år VG skole og 2år i lære, ikke i rørleggerbedrift men i STATOIL.

så ved endt læretid reiser han offshore og tjener 600000 i året der han i tillegg har 8 mnd fri.

En barne/ungd arbeider har akkurat samme utdanningen som rørleggeren og han i statoil men tjener likevel 260 000 i året.

Noe er hvertfall galt en eller annen plass...

Det som gjør at de tjener så godt der ute, er alle tilleggene for sikkerhet, og det er uten tvil noe de fortjener.. Jeg vurderte offshore en stund, men mistet lysten etter å ha pratet med flere som har jobbet der i årevis.. gode penger, men det er faktisk en ganske så høy risiko.. og når det først går galt der ute, så går det galt! :P

Ellers så tjener de godt pga at de har diett som alene utgjør 500 kroner dagen...

nordsjøen er nesten unaturlig gunstig sånn sett.

Og det er klart, at de kommunale blir rævkjørt når det gjelder lønn.. samboern er jo innefor helsesektor, og høster ikke akkurat inn cash som feks oss andre i privat sektor..

Enig, i at det er noe som er galt et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

selvfølgelig mener jeg ikke at sikkerheten ikke må tas på alvor og det at de jobber like mange timer kan hende men hvorfor mer penger fordi de jobber like mange timer?

Fordi dere må være vekke 2 uker? Øhh, dere har jo faktisk fri en mnd når dere kommer hjem igjen.

En som jobber 8 timer hver ukedag må faktisk ta seg fri fra jobb hver gang han skal i banken eller på GS bildeler

:wink:

Jeg skulle lett jobbet sammenhengende 2 uker for så og få fri 4 uker i stedet for 8 timer hver ukedag.

Men for all del, bare bra at de tjener så godt. :)

Men det blir feil at de som må pleie de gamle og passe på ungene til de som tjener masse penger skal gå for 260 000 uten mulighet for overtid.

Forskjellen blir altfor stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig mener jeg ikke at sikkerheten ikke må tas på alvor og det at de jobber like mange timer kan hende men hvorfor mer penger fordi de jobber like mange timer?

Fordi dere må være vekke 2 uker? Øhh, dere har jo faktisk fri en mnd når dere kommer hjem igjen.

En som jobber 8 timer hver ukedag må faktisk ta seg fri fra jobb hver gang han skal i banken eller på GS bildeler

Jeg skulle lett jobbet sammenhengende 2 uker for så og få fri 4 uker i stedet for 8 timer hver ukedag.

Men det blir feil at de som må pleie de gamle og passe på ungene til de som tjener masse penger skal gå for 260 000 uten mulighet for overtid.

Dere?:P jeg jobber ikke på nordsjøen.. Skrev at jeg hadde lyst en stund..

Det er nå sånn at de har vel 12 timers skift, og jobber sikkert inn litt av tiden de har fri.. er ofte sånn ellers i arbeidslivet..

Jeg jobber 75 timer på 1 uke, for å ha 1 uke fri i min jobb. Så jeg får ikke dobbelt betalt om det er det du skulle tro.

Og som jeg sier, grunnen til at de har så høy lønn er ikke grunnlønna.. men alle sikkerhetstilleggene man får der ute, som er på sin plass. Det er litt vel gunstig kanskje, men sånn er det jo ellers i livet også, at noen er heldigere enn andre.. De fortjener ihvertfall pengene sine mer enn om du tar til sammenligning folk som har arvet direktørstillinger eller andre foretak etter foreldre uten noen spesiell form for utdannelse.

Finnes mange sånne tilfeller.

Men jeg er enig i at helsesektor burde være bedre betalt, nettopp fordi det er mennesker de har med å gjøre. Det er de som skal ta vare på oss. Og de gjør ofte en langt mer jobb enn de får betalt for, nettopp fordi de bryr seg om andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere?:P jeg jobber ikke på nordsjøen.. Skrev at jeg hadde lyst en stund..

Det er nå sånn at de har vel 12 timers skift, og jobber sikkert inn litt av tiden de har fri.. er ofte sånn ellers i arbeidslivet..

Jeg jobber 75 timer på 1 uke, for å ha 1 uke fri i min jobb. Så jeg får ikke dobbelt betalt om det er det du skulle tro.

Og som jeg sier, grunnen til at de har så høy lønn er ikke grunnlønna.. men alle sikkerhetstilleggene man får der ute, som er på sin plass. Det er litt vel gunstig kanskje, men sånn er det jo ellers i livet også, at noen er heldigere enn andre.. De fortjener ihvertfall pengene sine mer enn om du tar til sammenligning folk som har arvet direktørstillinger eller andre foretak etter foreldre uten noen spesiell form for utdannelse.

Finnes mange sånne tilfeller.

Men jeg er enig i at helsesektor burde være bedre betalt, nettopp fordi det er mennesker de har med å gjøre. Det er de som skal ta vare på oss. Og de gjør ofte en langt mer jobb enn de får betalt for, nettopp fordi de bryr seg om andre!

Jeg er i grunn helt enig med det du sier ;) Alle kan ikke ha mye fri og alle kan ikke (eller bør ikke) tjene det samme. De fortjener også mye i lønn pga sikkerheten. Jeg ser den. Men forskjellen er så himla stor i forhold til en som velger en jobb der omtanke for mennesker står i fokus. Og det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you can't beat them, join them. ;)

Sikkerhetskurset kan du ta på privaten for 17 000-18 000kr og hvis du har fagbrev som mekaniker, maler, rørlegger, elektriker etc, har du alt du trenger for å komme offshore.

Det er klart at det er praktisk å ha fri hele dagene, men folk har en tendens til å kun fokusere på fritiden og ikke arbeidstiden.

Du blir trøtt av å jobbe 12 timers (og ofte 16 timer) dager i 14 dager i strekk. Ingen helger å hvile i.

Du går 14 dager og tenker på alt du kunne gjort hvis du var hjemme. Mange har også kone og barn som ikke liker at mannen er borte.

Så det er litt fra person til person om de tåler det eller ikke.

De hadde slitt med å få folk inn på en sånn ordning hvis de ikke fikk litt bedre betalt for det.

Jeg for min del skal inn på 5-skift på land nå. Og det er bedre betalt enn offshore igjen.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetskurset kan du ta på privaten for 17 000-18 000kr og hvis du har fagbrev som mekaniker, maler, rørlegger, elektriker etc, har du alt du trenger for å komme offshore.

Det er klart at det er praktisk å ha fri hele dagene, men folk har en tendens til å kun fokusere på fritiden og ikke arbeidstiden.

Du blir trøtt av å jobbe 12 timers (og ofte 16 timer) dager i 14 dager i strekk. Ingen helger å hvile i.

Du går 14 dager og tenker på alt du kunne gjort hvis du var hjemme. Mange har også kone og barn som ikke liker at mannen er borte.

De hadde slitt med å få folk inn på en sånn ordning hvis de ikke fikk litt bedre betalt for det.

Jeg for min del skal inn på 5-skift på land nå. Og det er bedre betalt enn offshore igjen.

Du må ofte kjenne noen for å få noe mer enn bare 1 års oppdrag.

Er fort mulig at du får mer jobb, men det er ingen garanti. Og ofte mener man at fast og trygg jobb er bedre enn en som bedre betalt og usikker.

Og det er vel flere nivå med sikkerhetskurs.. har hørt om folk som må oppimot 60000 jeg.. og er det av egen lomme.. Good luck! ;)

Tror et fåtall betaler inntil 20 tusen av egen lomme også, uten å være garantert jobb. Er nok ikke bare 1 kandidat per "stilling" for å si det sånn :) Nordsjøen er attraktivt, nettopp pga lønn og turnus-ordningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ofte kjenne noen for å få noe mer enn bare 1 års oppdrag.

Er fort mulig at du får mer jobb, men det er ingen garanti. Og ofte mener man at fast og trygg jobb er bedre enn en som bedre betalt og usikker.

Og det er vel flere nivå med sikkerhetskurs.. har hørt om folk som må oppimot 60000 jeg.. og er det av egen lomme.. Good luck! ;)

Tror et fåtall betaler inntil 20 tusen av egen lomme også, uten å være garantert jobb. Er nok ikke bare 1 kandidat per "stilling" for å si det sånn :) Nordsjøen er attraktivt, nettopp pga lønn og turnus-ordningen

I Statoilsystemet er det såvidt jeg vet slutt på kjennskap og vennskap for å komme offshore. De jeg kjenner som har høye stillinger på plattform har ivertfall ingen innflytelse som kan gi meg en fast jobb.

De har begynt å lyse ut stillinger eksternt også.

Det sikkerhetskurset som du må ha for å komme deg ut, koster ikke mer enn 20k. Jeg tok det for ett par uker siden, og flertallet av de som var der tok det på privaten.

Er du medlem i LO, kan du få refundert 9000 av kurset. ;)

Fast jobb offshore er ikke noe man får helt uten videre, men begynner du hos en underleverandør, kan man ofte gå fast rotasjon og bli sendt ut på forskjellige rigger og installasjoner.

Det er enormt mange firma som har offshorearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Vil nå nevne at det ikke er farlig å jobbe offshore. Kan hende litt utrivelig av og til, men ikke farlig. Grunnen til at de har så høye lønninger er at det blir fryktelig dyrt for operatørene hvis de skulle finne på å streike.

Best å holde arbeiderene blide. Mye penger i omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel har igrunn mye og si. Men selvfølgelig ikke gratis.

Jeg er 35 år og jobber som bilmekanikker/bileletrikker uten fagbrev for 165.-kr timen + 20.000.-kr bonus i året. Kunne ALDRI tenkt meg jobbe som snekker/forskalingsnekker igjen. Kort vei til jobben,og alltid varmt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...