Gå til innhold

Bilmekaniker og Opprettere se her! Lønns spørre runde

Kimmen
 Share

Anbefalte innlegg

Jobbet som bil oppretter i 5 år og må si det var både og, selfølgelig artig når en grom bil som skal hel lakkeres,men på den andre siden å ligge under et gamelt rusta objekt og slipe rust og bytte gulv f.eks. det blei eg lei altså. hadde mellom 135- 160kr i timen på dei åra. dette er da 10 år siden eg jobbet som oppretter, så lønna har ikkje økt så veldig tror eg.

Men hadde da alt av utstyr til å jobbe på egen bil etter jobb :D

Begynnte å jobbe offshore etter dette. Idag kunne eg ikkje tenke meg å gå tilbake til 7,5 timers dager hver dag.(man-fre)

Men det er ikkje alle som vil ha reise jobb og det skjønner eg for ein må ofre litt av familien,venner ,høytider osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er nå rimelig sikker på at jeg er norges første CNC-operatør med fagbrev, ihvertfall i østfold med sikkerthet. og jeg har en grunn lønn på 321 750 kr.-

er vel rundt 170 ish kr i timen uten at jeg har regnet så mye på det, men syns ikke det er så gæærnt til og være 21 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå rimelig sikker på at jeg er norges første CNC-operatør med fagbrev, ihvertfall i østfold med sikkerthet. og jeg har en grunn lønn på 321 750 kr.-

er vel rundt 170 ish kr i timen uten at jeg har regnet så mye på det, men syns ikke det er så gæærnt til og være 21 !

Jeg kjenner minst 4 med fagbrev som CNC opperatører, de har hatt dette i godt over 10år, så du er ikke den første..

Men som industrimekaniker, hva har man som regel som grunnlønn der?

Jeg ser for meg og gå lærling tia mi som industrimekaniker her i Moss, og så satse offshore etter dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som jobber som industrimekaniker lærling i nordsjøen.

han har ikke kjempe lønn enda, men kan vel ikke regne med noe annet. som industrimekaniker starter du vel på 70kr timen i en vanlig bedrift?

Så man kan få lærling plass på nordsjøen altså? trodde de ikke tokk inn lærlinger offshore jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan rådgiver du har hatt på skolen :P

akkurat som alle andre sikkert, rådgivere som ikke kan eller veit en dritt!!

selv er jeg industrimekanikker lærling med 70kr i timen 1. året og 106kr i timen 2. året.

på overtid er det hjelpearbeider lønn som er på 141 kr i timen + tillegg som er på 50% etter vanlig arbeidstid i ukedager fram til midnatt og da er det 100% fram til 0600. i helgene er det hjelpearbeider lønn + 50% tillegg fram til 12 på formiddagen, så 100% fram til 0600.

har mulighet til å jobbe overtid ca en dag i uka, og jobber fort for 1800kr på en lørdag, og det kommer godt med når man bor på hybel, kjørere nissan 200sx, og har en tendens til å sladde og leike seg der man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Gammel tråd, men føler for å skrive noen ord.

Normallønnen i dag ligger i alt fra 160 - 240 ,- kr timer for de med fagbrev. De som jobber på merkeverksted tjener som regel mest, men det trenger ikke å være en selvfølgelighet. De fleste verkstedet opererer med en relativt beskjeden fastlønn og provisjonslønn etter dette. Dvs at jo flere timer du "selger" over i forhold til hvor lang tid du faktisk bruker, jo mere betalt vil du få.

Har jobbet som bilmekaniker i 1 år nå uten fagbrev. Tok teknisk fagkurs i forsvaret og var på F-16 i en periode før jeg dro hjemover og over i det sivile. Har også en del bakgrunn på 2-takt i tidligere glansdager. Tar ikke de mest avanserte jobber og jeg blir meget nøye fulgt opp, men tar ting som vannpumpe, bremse, eksos, service, komponenter i motor, reimer for å nevne noe. Har også byttet to motorer - begge E39.

Jeg ligger på 150,- kr timen uten bonus eller provisjonslønn. Forholdsvis dårlig betalt, men skal ikke klage ettersom jeg ikke innehar fagbrev innen bilyrket.

Jeg kan vel bare si det som de fleste andre her har oppsumert det. Ikke ødelegg en fin hobby med yrket. Tro meg.. du blei lei av å skru bil. Jeg har nå jobbet kun jobbet 1 år innen yrket og merker allerede at jeg begynner å bli lei og at iveren jeg hadde på fritiden dabber mer og mer av. Sliter med å motiviere meg til å skru på egen bil til tider.

Kan jobbe meg oppover og gå opp til fagbrev om 4 år, noe jeg forsåvidt tror jeg skulle klart rimelig greit, men at det er noe jeg orker er en annen ting. Innehar GENS, så mulighetene til å ha dette som en hobby og jobbe med noe helt annet er nok noe jeg meget heller vurderer, men man skal aldri si aldri.

Begynner å få en del kontakter innen yrket nå også og det er samme historien som går igjen de fleste plasser. De er lei av å skru bil og jeg har lagt merke til at de fleste som skrur er under 30 år og at de går over i annen jobb etter dette.

I tillegg er dette et stressyrke uten like. Det skal jobbes hele tiden og helst skal ting gjøres enda litt mer effektivt. Sjefene ser tilenhver tid hva du gjør og det er ikke som i de fleste andre yrker at man tar seg en "5-minutter" eller slår av en kaffiprat med en kollega. Dette er tid du kunne brukt på å skiftet bremseklosser på en bil og det er tapte penger for firmaet - sjefen ser rødt. Du føler du alltid har noen hengende over deg som ber deg jobbe fortere og det kan være veldig stressende til tider.

Når alt det er sagt, så er det jo også positive sider ved det å være bilmekaniker. Man jobber alltid i oppvarmede lokaler og slipper å stå ute i pissregnet, snø og sludd. Du lærer veldig masse og kan fikse din egen bil eller reparere/restaurere biler for egen fortjeneste.

Mine 5 cent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...