Fredrik Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Et interessant bidrag til diskusjonen. Artikkelen er hentet fra dagens Politiken som er en dansk riksdekkende avis a la Dagsavisen (tidligere Arbeiderbladet). Jeg tror dessverre ikke at situasjonen er stort annerledes i Norge. http://politiken.dk/indland/article815530.ece
Hawkon88 Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Det er en spennende utvikling. Syns "De har kunnet få sig et ufaglært job på et lager og købt sig en gammel BMW" var litt morsomt, da det var nettopp det som var "meg" når jeg sluttet på videregående.. Har heldigvis kommet på bedre tanker nå da.
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Det er en spennende utvikling. Syns "De har kunnet få sig et ufaglært job på et lager og købt sig en gammel BMW" var litt morsomt, da det var nettopp det som var "meg" når jeg sluttet på videregående.. Har heldigvis kommet på bedre tanker nå da. Ja... jeg har også en idé om at akkurat den frasen er rimelig dekkende for ganske mange yngre menn. Det viktige i denne sammenhengen er imidlertid at man ikke, som du påpeker, gror fast i situasjonen, men heller velger å videreutdanne seg. Det er ganske alarmerende når det er et reelt samfunnsproblem at så mange menn er uten en utdannelse. Utdannelse er løsningen på de fleste problemene her i verden... spesielt fattigdom, men også det man kaller den negative sosiale arven. Altså at man blir som sine foreldre og synker videre ned i et liv med arbeidsløshet, rusmisbruk og sosiale problemer med utagerende adferd... sånn bare for å bringe tråden tilbake til utgangspunktet.
Hawkon88 Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Du er sikkert enig med meg at du tar alle ikke-utdannede i en kam no, men det er helt klart en sammenheng med lav/ikke utdannelse og arbeidsløshet. Sosiale problemer og rusmisbruk har vi forøvrig i alle samfunnsklasser. Forsjellen er vel kanskje i hvilken grad det kommer til syne i samfunnet forøvrig- og hvilke konsekvenser det får for samfunnet- og individet selv. Bruk av feks kokain og efedrin er mye omsatt og brukt av mennesker i finansverden for å høyne produktiviteten, men forsjellen på disse- og de som holder til på plata osv. er at de klarer å finansiere forbruket uten å begå kriminelle handlinger. Utagerende adferd vil jeg også like og tro at er generelt sett, et problem som oppstår som følge av omsorgssvikt fra foreldrene sin side (hvis en utelukker sykdommer) så kan en jo lure på omsorgsvikten oppstår fordi foreldrene ikke bryr seg, er fraværende, har problemer med å sette grenser, er slik selv, eller i det hele tatt ikke ser alvoret av personlighetsutviklingen barna deres får i ung alder. Noe som feks resulterer i at 15åringer "happyslapper" læreren sin, 13åringer begår ran osv. Det er hvertfall en skremmende utvikling i klasserommene med utargerende barn. Som følge av lite resurser til spesial lærere som kan følge opp ofte de vanskelig stilte barna.. Ellers er det også en sinnsyk papirmølle slike barn må gjennom for å få hjelpen de absolutt behøver for å i det hele tatt få en sjangs videre.. Og det igjen, er utrolig avhengig av lærerene,- og hvor mye ekstra/gratis arbeid de skal gjennom.. Men det er absolutt et viktig tema å sette søkelyset mot. Bare synd at media stortsett kun skriver om saker folk vil høre om.
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Jeg er naturligvis 100% enig med deg i ditt siste innlegg. Utagerende oppførsel blandt yngre mennesker og/eller mennesker med rusavhengighet er et stort problem som det forskes mye på. Jeg tror dessverre at vi kun har sett begynnelsen på hvor stort dette problemet i virkeligheten er. Jeg liker heller ikke at mange unge i den grad fokuserer på ære og respekt. Respekt er noe man gjør seg fortjent til... ikke noe man tar eller tvinger seg til. Jeg er også usikker på om mange egentlig vet hva som ligger i begrepet respekt... at respekt i mange ungdomsmiljøer brukes som en kreditering til noen som har gjort noe overraskende, merkverdig eller krevende... er en misforståelse. Respekt er et uttrykk for aktelse og anerkjennelse i en humanistisk betydning... at vi respekterer mennesker fordi de er gode, flinke eller omtenksomme.
MrElg Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Bra de tar lappen fra drittunger som ikke vet å oppføre seg...
Hawkon88 Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Er enig med deg her Fredrik. Jeg oppfatter egentlig respekten de ønsker å ha, som egentlig "frykt". De banker opp et par tre stykker, og skaper selvfølgelig frykt blant kompisser (andre som ikke er helt trygg på vedkommende) Denne frykten viser seg med å kredittere vedkommende som bruker feks blind vold,- i håp om å bli bedre likt, og derfor ha goodwill nok, til at den voldelige ikke banker opp den som kreditterer volden. Det er aboslutt en farlig sirkel å gå inn i,- og det begynner vel kanskje allerede når barna må gjøre negative ting, for å få oppmerksomhet,- fordi de føler seg oversett.. Og selvfølgelig noen er mer disponert for slike svakheter enn andre. En kan jo også se dette litt i sammenheng med brukere av bol. De føler seg små, har gjerne mindreverdighetskomplekser, og lever med en psykisk tilstand som omtales som "megareksi". Uansett hvor stor en blir,- ser en alltid liten ut i speilet, fordi de ikke får "respekten"/frykten de ønsker av andre, fordi dem er stor. Deretter begynner volden- fordi de er jævlig sterke, og tilhører feil miljø som kreditterer slik oppførsel. (igjen dette med å kredittere dårlig oppførsel i frykt om å bli skadelidene hvis en ikke støtter den negative handlingen) Edit: Vi kan jo kanskje derfor si at sub-kulturen(e) begynner å bli såpass store, at de utgjør en trussel for samfunnet generellt. Vi kan jo spørre hvilket liv mennesker som har problemer med å forholde seg til autoriteter, får i samfunnet? Hvor de gjerne begynner å fuske på skolen, og skattefusk (ikke bare svartarbeid, som jeg til en viss grad er for- men det er en annen diskusjon) senere. Deretter blir de tatt, får en sinnsyk skattesmell, og klarer ikke å finansiere livet med hvit inntekt..
Fredrik Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Så får vi endelig satt likestillingsproblemet mellom kjønnene på plass. Danmark er dessverre jumbo i klassen... http://politiken.dk/kultur/article866007.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå