Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har kjørt piggfritt i snart 20 år og kunne ikke tenke meg pigger igjen. Det er selvsagt avhengig av hvor man bor og ferdes men her på østlandet er det stort sett saltet og bar veg.

Har i perioder kjørt 30000 km pr år i jobbsammenheng i Vestfold, Buskerud og Telemark uten problemer.

Man sparer miljøet for svevestøv og fordi piggfritt fordrer en mer defensiv kjørestil vil utslippet også bli mindre.

Mye bedre komfort i forhold til støy og man slipper piggdekkavgift i f.eks. Oslo.

De få gangene man trenger bedre feste kan hurtigkjetting anbefales.

Så mitt bidrag til diskusjonen blir selvsagt at piggfritt er godt nok for mange og miljømessig best for oss alle.

Skrevet

Jeg har ikke hatt skikkelige vinterdekk så langt på bilene mine.

Første vinteren min var med e30 325i med piggdekkene som fulgte med bilen. Disse var av et ukjent merke, og fungerte dårlig.

Den andre vinteren kjørte jeg en e30 318i touring med piggfrie yokohama dekk. Disse var av ukjent alder, men fungerte veldig bra på glatta.

Bilen takket desverre for seg da jeg traff en tørr flekk mens jeg lå bredt. Resultatet var at bilen tok seg en skogstur.

Vinteren ble fullført med en BMW 520i med Nokian piggfritt. Jeg tror disse var gamle, for det ene dekket fikk plutselig en kul før det punkterte. Jeg var ikke veldig fornøyd med fremkomligheten med disse.

Ny bil ny vinter. 520i touring. Denne kjøpte jeg noen brukte 16" felger til med 5 år gamle nokian hakkapelita 5 piggdekk med 225/65R16 på. Dette er de dårligste dekkene jeg noen gang har kjørt med.

Kom ikke fram noe sted. Piggene holdt ett par måneder.

På mandag blir det innkjøp av 4 stk Michelin X-ice piggfritt i 205/55R16. Satser på at det skal bli en behagelig vinter med god fremkomlighet. :)

Skrevet

Der jeg kjører er det ikke behov for pigg, men må innrømme at jeg sleit noen ganger godt med en E30 jeg har hatt. Men men, det gikk jo. På rent isføre så er ikke piggfritt til å vurdere, men på andre typer føre, så er nå piggfritt helt ok.

Skrevet

Piggfritt... Kjører dette den første sesongen med lappen, og ingen problemer. ASC og lav fart gjør at det er ingen problem å krysse vidda med piggfrie dekk.

Skrevet

Piggdekk har en fordel på våt is.

Ellers har de ulemper som særs dårlig grep på asfalt, støy, og det fester små fragmenter fra piggene (piggstøv) i lakken som etterhvert viss de får utvilke seg blir stygge rustflekker.

Også er det piggdekkavgifta oppå dette i tillegg.

Ergo jeg kjører piggfritt :wink:

Skrevet

Har kjørt piggfritt i 8 år nå og kan ikke tenke meg og gå tilbake til pigg. Det finnes kun ET føre der pigg kan komme til nytte kontra piggfritt, og det er våt is. Speilholke som enkelte velger og kalle det. Så bor dere på et sted der det er mye holke så ville jeg nok ha valgt pigg. Men vær klar over at 90% av traumene ligger i hodet. Hvist du bare mener hardt nok at piggfritt er noe dritt, ja da er det bare dritt.

Skrevet

Rart hvordan så mange her kan si at eneste føret piggdekk har en fordel på er is, Og på andre underlag er piggfritt like bra, eller bedre.. Men så kommer ekspertene og testene å sier at piggdekk er bedre på alle underlag. så hvor får dere påstandene om piggfritt ifra?

Selv har jeg nå funnet ut hva jeg skal kjøre med i vinter. Valget falt på Goodyear ultra grip 7 piggfritt. Er det dekket som har fått nogelunde like gode resultater i alle tester jeg har sjekket, så da får vi se. Fikk dårlig karakter i bil og motor da. Eller, det var nr 10 i topp 10 lista...

Skrevet
Kjørte med 235/35/19 piggfritt i fjor. Men tror jeg skal investere i noen mindre med pigg i år. Var ikke så vellykket her i nordnorge:)

Gå for 225/40/18 hakkapelita 5 eller 7 (pigg)!! Jeg kjører andre vinteren på ett sett med hakka 5 i nevnte dimensjon. Har fungert supert, meget god fremkomelighet i tillegg til ok utseende og komfort :D Kjører i Tromsø, altså mye snø,is og bakker 8)

Skrevet
Rart hvordan så mange her kan si at eneste føret piggdekk har en fordel på er is, Og på andre underlag er piggfritt like bra, eller bedre.. Men så kommer ekspertene og testene å sier at piggdekk er bedre på alle underlag. så hvor får dere påstandene om piggfritt ifra?

Det lurer jeg også på. Ta feks Motor sin vinterdekk test.

Her kommer 9 piggdekk foran det beste piggfrie dekket!

Støy er vel stort sett der man kan generalisere og si at piggfrie dekk er bedre enn piggdekkene.

For min del teller sikkerhet foran at dekkene støyer litt mer.

Jeg har også kjørt piggfritt alle årene jeg hadde E30, E36, E46 og E39. Da jeg kjøpte min E38 var det fordi jeg skulle begynne å pendle og da ble det kjøpt piggdekk med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...