Gå til innhold

Bmw e39 EL-Justerbare seter


Faisal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! folkens, jeg trenger litt hjelp jeg har en Bmw 520i 97 mod.

jeg hadde vanlige stoff seter i den når jeg kjøpte bilen, men jeg har alltid likt skinn seter. så nå har jeg kjøpt skinn seter til bilen min.

Problemet er at de setene jeg hadde fra før av var det manuell justering. de jeg har kjøpt nå er det med el-justering.

Så folkens vet noen av dere hvem som kan hjelpe meg med å sette opp lednings nett til setene?

firma?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette klarer du greit selv. Jeg har gjort dette i min bil, men jeg hadde kontakten til setet med avklippede ledninger. Setet trenger kun + og - for å justeres. Dersom setet har varme elller andre funksjoner er det kun snakk om styrestrøm til disse og da trenger du kun en bryter. Du må jo evt. klippe over eksisterende kontakt til beltestrammer og kobler over til det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte hva du skrev men hvor skal skal jeg dra leding fra sikringsboksen? fordi den bilen jeg har er en tysk import. den har en abs enhet under setene som var fra før av når bilen ble kjøpt. men vet du noen andre som kan hjelpe meg? jeg er villige til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet meg utenom den originale sikringsboksen. Har lagt opp ledninger på h/v side sammen med alt annet ledningsræl. Koblet meg rett på batteriet med ring-kabelsko og en sikring i mellom for hvert sete. Fungerer som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ ha sikring på kabelen du legger fra batteriet.

når man har el.seter originalt, så er sikkringen 30A.

så du trenger en 30 sikring og en kabel som tåler 30A.

4-hvadrat kabel trenger du da. jord kan du ta ut i karosseriet under setet en plass bare.

bruk en mangetrådet kabel. den kommertil å bøyes fram og tilbake endel, så bruker du en kabel med ên tykk kobberleder inni, vil den knekke av tilslutt.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger sikring, men ingen bryter...

Pluss tar du fra batteriet og minus er jo bare å skru fast et eller annet sted hvor du har god jord, nærme setet. Så slipper du unna med bare plusskabler fra batteriet. (Det burde vel funke med bare en plusskabel også, hvorfor trakk du 2 saltkjelen?)

Edit: Koed selger forresten "bildelen" av kontakten som skal i setet. Er lurt å kjøpe den så blir det litt ryddigere. (men sjekk at kontakten på setene du skal sette inn er gule da det ble brukt en annen kontakt de første årene (iallefal på mine 97-seter))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør nautiluz. han koblet en ledning på ca 5-10 cm i med en 30A sikring på i sikringsboksen min. og setene virket. dette er E38. men regner ed det er likt på E39. hadde kun mauelle seter med varme fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke tatt pluss rett fra batteriet, dette fordi det ofte er lys ol i setene. om dette står på vil det jo trekke strøm. Er jo masse plussledninger som ikke er i bruk ved sikringene. Sjekk med koblingskjema/mål, men de fleste er strøm på når tenning er på.

på min e34 brukte jeg ledningen som går til varme til å gå til både varme og just. Sjelden varme står på og det er noe veldig til justering. Har fungert helt fint i over ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke tatt pluss rett fra batteriet, dette fordi det ofte er lys ol i setene. om dette står på vil det jo trekke strøm. Er jo masse plussledninger som ikke er i bruk ved sikringene. Sjekk med koblingskjema/mål, men de fleste er strøm på når tenning er på.

på min e34 brukte jeg ledningen som går til varme til å gå til både varme og just. Sjelden varme står på og det er noe veldig til justering. Har fungert helt fint i over ett år.

setene har strøm hele tiden orginalt på E38 hvertfal. de kan justeres uten at nøkkel eller no står i tenninga. og om det skulle være problem kan det vel monteres bryter på ledningen.

men ville kobblet i sikkringsboksen ute jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få varmen til å fungere også så blir vel ting litt værre. Siden bilen er tysk så ligger det vel ikke no kabler klart til dette? da må du skaffe ledningsnettet til dette pluss bryterne...

Men det er jo noe du kan pusle med etterpå nå stolene er montert og fungerer...

Jeg ser du bor i oslo, jeg er ofte i oslo i helgene og har byttet fra vanlig elseter til comfort i min egen bil så jeg kan sikkert slenge inn en hjelpende hånd hvis du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger sikring, men ingen bryter...

Pluss tar du fra batteriet og minus er jo bare å skru fast et eller annet sted hvor du har god jord, nærme setet. Så slipper du unna med bare plusskabler fra batteriet. (Det burde vel funke med bare en plusskabel også, hvorfor trakk du 2 saltkjelen?)

Edit: Koed selger forresten "bildelen" av kontakten som skal i setet. Er lurt å kjøpe den så blir det litt ryddigere. (men sjekk at kontakten på setene du skal sette inn er gule da det ble brukt en annen kontakt de første årene (iallefal på mine 97-seter))

Jeg strakk to fordi jeg ville ha ett nett til hvert sete. I tillegg ble det endel enklere enn å demontere midtkonsollen. Følte jeg hvertfall. Så nå skal jeg starte å pusle med både aktive seter og varme seter. Det er jo igrunn en smal jobb og nå har jeg også div skjemaer å gå etter.

Jeg kjører selvfølgelig med sikring i mellom batteri og sete. Har da en sikring for hvert sete.

Trådstarter: Kjøp "bildel kontakten" på koed og putt så inn de ledningene du eventuelt trenger senere. Dersom du er interessert kan vi sikkert møtes en dag så kan vi jo titte, vise og se litt. Jeg har også noen skjemaer som jeg kan kopiere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du legge opp kabel fra sikringsboksen.

sikker på at du alltid kan justere setene i e38? på de fleste er det sånn at du kan justere etter at nøkkel er ute, men om du åpner og lukker førerdøra så fungerer det ikke lengre. og dersom du har lys i bryterne vil jo dette trekke.

kan være fint å ta ledningen til lys ifra en ledning som har noe med kupe lys å gjøre. pluss til varme og bevegelse må du ta fra sikringsboks da du ikke har varme fra før, altså ingen vel dimminsjonert pluss kabel til setet.

blir jo bare jall å begynne å koble opp brytere som skal skrus av og på. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...