Gå til innhold

chipping av 525dat ,er automatkassa holdbar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fattarn har kjøpt seg 525dat..Vil girkassen evt andre deler være holdbare ved chipping? hvor mye effekt med god sikkerthetsmargin kan man ta ut?

er en 02 modell foresten

Skrevet

Ingenting.

Ordene sikkerhetsmargin og chip hører ikke sammen...

MEN girkassen på hans DAT (2001-->) er iallefall mer holdbar enn på forgjengeren som ble levert på TDSen.

Skrevet

Du har 163hk idag, så effektøkningen til 215hk er ganske stor.

Jeg ville ikke gjort det siden jeg kom over en del biler med ødelagte kasser når den røk på min forrige, men det finnes sikkert mange nok andre her inne som både kan og vil gjøre det.

Unngår du rivstarter og kick-downs, - altså noe av det som gjør det morsomt å ha chip, burde det ikke være noe problem, men sikkerhetsmarginen er jeg overbevist om er borte...

Skrevet

TSracing : 2,5 D 163 HK 350 NM 200 HK 410 NM 7500 kr

Med på kjøpet får du raskere slitasje på mye "billige" deler å ;)

Skrevet

kassa som sitter i denne er vel en GM kasse som er speca for 390NM? Hvis du chiper den er du derfor definetivt tom for sikkerhetsmargin. Men kjører du med hue så nekter ikke jeg for at den tåler det...

Skrevet

Har 233hk i min 530dat. 250000km på telleren. Girkassa girer silkemykt!

Skrevet

Det er ikke effekten, men momentet som er saken. Noen som vet hva kassen heter? GM A5L R390? Da er den bygget for 390Nm og det er vel minst 10% margin, slik at kassen tåler greit 400Nm.

RS

så motordeler girkasse vil ikje tåle de 215 hk man får ved chipping?
Skrevet
233hk @ 480nm i min.. Akser like bra som E39M5 0-60

Helt sikkert... en dieselmotor med 233 HK og 480 Nm klarer selvfølgelig det samme som en s-motor med 400 HK og 500 Nm... :roll:

Hverken E39 525d eller E39 530d (begge med automatgear) er forøvrig spesielt godt egnet til chipping. Ved forsiktig bruk kan det gå bra, men alt for mange har istedenfor opplevd en havarert automatgearkasse. Gearkassen er forøvrig spesifisert til maksimalt 390 Nm og 10% margin utover dette er trolig en myte. Selv med originale E39 530d motorer (184 HK/390 Nm) har folk opplevd at gearkassene har tatt kvelden... typisk hvis man trekker campingvogn etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...