Spiff Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 ola normann har så mye jobb med og passe på alle andre at han ikke har tid og passe på seg selv heller
Hawkon88 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Så ligger jeg heller litt nærmt, med grøftelys, som når akkurat fram til bilen forran. Du synes altså det er en bedre løsning å ligge for nærme, i praksis uten lys, enn å holde avstand med ordentlige lys? I bakvendtland... Du kan jo diskutere det der med samtlige trailersjåfører nedover i Europa. 1001 1002 1003, er beregnet på koma billistene, som har 1sek reaksjonsevne, og utrolig dårlig/treg observasjonsevne. Nå skal ikke jeg hevde meg til å være verdens beste sjåfør, men det skjer til stadighet, uansett hvem jeg sitter på med- bortsett fra pappa. At jeg legger merke til elementer i trafikkbildet, lenge før sjåføren gjør det. Noe som igjen resulterer i at jeg har en annen plassering, et annet gir og gjerne en annen fart, noe som igjen hindrer meg i å få "sjokk" når situasjonen "plutselig" kommer på, som krever en bråbrems- som igjen hjelper bilene bak meg. Nå sier ikke jeg at jeg ligger 1m fra bakfangeren til bilen forran, og kanskje Audien til far har bedre sprederlys enn samtlige BMWer. At hele ræven til bilen forran, ikke er opplyst av xenon, hjelper endel på nattesynet. Spesielt om bilen forran er lys/sølvgrå. Jeg føler selv at jeg holder en forsvarlig avstand, og etterhvert når vi bytter til at jeg kjører først, erfarer jeg tilstadighet at de andre sjåførene i følget hermer, ukjente som kompisser. "Teknikken" går ut på at første bilen observerer, og andre følger etter, dvs at bakerste bilen får "hvilt" blikket sitt, som om han skulle brukt nærlys. Det er tross alt krevene å passe på veien, dyr, hull, i tillegg til å passe på å ikke kjøre for fort til en hver tid, men likevel fortest mulig. Jeg ser ikke problemet med å ligge oppunder lappengrensen på fjellet. Jeg kjører jo uansett ikke slik helt fra Bergen til Oslo, men lengre sletter som feks over Hemsedalsfjellet, strekkene etter Hemsedal, osv- passer denne teknikken fint. Da det er ingen plasser som kan gi plutselige sjokkbremser, uten at den bakerste bilen ikke har mulighet til å eventuelt kjøre over i motsatt hvis han trenger lengre bremsestrekning. De faremomentene som er tilstede, er stortsett dyr. Vi kommer uansett ikke videre i denne diskusjonen, hvis dere ikke vil ha meg på 1002 med grøftelys- men heller hoppende xenon på 1004, som ødelegger nattesynet ditt. Så kjører jeg heller forbi. Det er som regel ingen som kjører forbi meg likevel. Ikke at jeg har høy toppfart, men fordi jeg har bedre spor, og kjører konsentrert i motsetning til de fleste andre bilister fra vestlandet.
hagenisse Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Som du selv sier, vi kommer ingen vei i denne diskusjonen. Ellers virker det som de fleste her som prøver forklare tåkelys-bruk er rundt 20 - og dermed heller ikke har kjørt spesielt mye bil. Tilfeldig?
Mexos Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hawken88: Du kommer til å gå på en smell en dag og forstå at det du skriver her inne er tøv. Det blir som at jeg skal si at alle bak meg kan ligge litt nærmere siden jeg har dioder i baklysene og ikke pærer. Tenk deg selv en situasjon hvor du holder avstand og må nødbremse. Uansett hvilken klaring du har etterpå, er du ikke da glad for å ha klart å stoppe før hindringen? Det er ingen vits i å stoppe klin inntil hindringen ved maks brems. Det gjør bare situasjonen mer usikker. Begrepet "all klaring er god klaring" fungerer ikke på veien. Det at du påstår at du har bedre reaksjonstid enn komabillistene bør du bruke til å unngå farlige situasjoner med god klaring, ikke tøye grensene når situasjonene oppstår. Samtidig er jeg faktisk litt enig i det Fredrik siterte fra deg, men du har misforstått alt som har med trygg trafikk å gjøre, og det at du er bergenser unnskylder ikke det Det er mange idiotiske regler i vårt land, men avstandsregelen er ikke en av de. Edit: Hagenisse: Jeg er 22 og enig med deg, så noen av oss med få år bak rattet har faktisk blitt tørre bak øra
hagenisse Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hvilke av trafikkreglene vi har er egentlig idiotiske?
Mexos Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hvilke av trafikkreglene vi har er egentlig idiotiske? Trafikkreglene er vel kanskje de som fungerer best her til lands. Det var derfor ikke de jeg siktet til Må si jeg sliter med å komme på noen bestemte trafikkregler som ikke fungerer på stående fot.
Kentan-racing.com Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hovudlys og grøft samtidig e bare idioti! Spesiellt når det regner ute.. Kjører aldri med grøfte lys på i mørket.. Man blender seg selv.. Og e39 er trang nok om man ikke blir blendet.. Xenon ettermontert på volvo 240 og i spredere er å noe skikkeli møkk.. Kjører en 180000 km i året og kjørt vogntog i 6 år.. Så om noen i 20 årene vil diskutere at de vet bedre så be my guest.. Begynner å bli irritert over andre lastebiler å som kjører med spredere.. Så å det var nevnt lastebiler som ser ut som juletre.. Markeringslys er ikke blendene så lenge du ikke ser rett på dem.. Og det gjør vi vel ikke gutter? forøverig er bt nazi på å stoppe oss for ekstra tusenmetere.. De burde vært påbudt å stå på bilen.. 50 tonn burde kunne ha langt mere lys å se veien med enn en personbil.. Mange av oss kjører kun på natta og da er gjerne 4 xenon langlys et must da blir man mye mindre sliten i øynene.. Regner me e36cab1 er enig her..
Hawkon88 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hawken88: Du kommer til å gå på en smell en dag og forstå at det du skriver her inne er tøv. Det blir som at jeg skal si at alle bak meg kan ligge litt nærmere siden jeg har dioder i baklysene og ikke pærer. Tenk deg selv en situasjon hvor du holder avstand og må nødbremse. Uansett hvilken klaring du har etterpå, er du ikke da glad for å ha klart å stoppe før hindringen? Det er ingen vits i å stoppe klin inntil hindringen ved maks brems. Det gjør bare situasjonen mer usikker. Begrepet "all klaring er god klaring" fungerer ikke på veien. Det at du påstår at du har bedre reaksjonstid enn komabillistene bør du bruke til å unngå farlige situasjoner med god klaring, ikke tøye grensene når situasjonene oppstår. Samtidig er jeg faktisk litt enig i det Fredrik siterte fra deg, men du har misforstått alt som har med trygg trafikk å gjøre, og det at du er bergenser unnskylder ikke det Det er mange idiotiske regler i vårt land, men avstandsregelen er ikke en av de.Edit: Hagenisse: Jeg er 22 og enig med deg, så noen av oss med få år bak rattet har faktisk blitt tørre bak øra Jeg er selv 21 om 1mnd, har vært taxi sjåfør i helgene i litt over 1års tid, og mye pirattaxi før den tid. Jobben jeg hadde i de to årene før jeg begynte på skolen igjen, innebar svært mye kjøring. I perioder 120-130mil pr uke. Jeg har også vært gjevnlig på lengre turer til Oslo++. Så dersom du ikke har mer enn 20k km i året i snitt, som en gjennomsnittlig billist, og som også er mye for å være såpass ung, så er jeg redd for at jeg muligens har kjørt en del mer enn deg.. Så tror du skal være litt forsiktig med å uthevde deg som den som har rett- på bakgrunn av kjørelengde, i en setting hvor jeg anser deg som å ha kjørt 20x4=80 000km Jeg innrømmer at teknikken egentlig er idiotisk- da den egentlig ikke passer andre plasser enn nettopp Hemsedals fjellet++ som jeg nevnte. Så vi kan jo egentlig drite litt i at jeg skrev om teknikken min, da den tydeligvis møtte slakt her inne. Jeg presiserer imidlertid at trafikkreglene i de aller fleste tilfellene er de mest fornuftige- og at jeg følger dem, inkludert 1003++ avstand i den generelle kjøringen min.
Kjell Z3 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Så ligger jeg heller litt nærmt, med grøftelys, som når akkurat fram til bilen forran. Du synes altså det er en bedre løsning å ligge for nærme, i praksis uten lys, enn å holde avstand med ordentlige lys? I bakvendtland... Du kan jo diskutere det der med samtlige trailersjåfører nedover i Europa. 1001 1002 1003, er beregnet på koma billistene, som har 1sek reaksjonsevne, og utrolig dårlig/treg observasjonsevne. Nå skal ikke jeg hevde meg til å være verdens beste sjåfør, men det skjer til stadighet, uansett hvem jeg sitter på med- bortsett fra pappa. At jeg legger merke til elementer i trafikkbildet, lenge før sjåføren gjør det. Noe som igjen resulterer i at jeg har en annen plassering, et annet gir og gjerne en annen fart, noe som igjen hindrer meg i å få "sjokk" når situasjonen "plutselig" kommer på, som krever en bråbrems- som igjen hjelper bilene bak meg. Nå sier ikke jeg at jeg ligger 1m fra bakfangeren til bilen forran, og kanskje Audien til far har bedre sprederlys enn samtlige BMWer. At hele ræven til bilen forran, ikke er opplyst av xenon, hjelper endel på nattesynet. Spesielt om bilen forran er lys/sølvgrå. Jeg føler selv at jeg holder en forsvarlig avstand, og etterhvert når vi bytter til at jeg kjører først, erfarer jeg tilstadighet at de andre sjåførene i følget hermer, ukjente som kompisser. "Teknikken" går ut på at første bilen observerer, og andre følger etter, dvs at bakerste bilen får "hvilt" blikket sitt, som om han skulle brukt nærlys. Det er tross alt krevene å passe på veien, dyr, hull, i tillegg til å passe på å ikke kjøre for fort til en hver tid, men likevel fortest mulig. Jeg ser ikke problemet med å ligge oppunder lappengrensen på fjellet. Jeg kjører jo uansett ikke slik helt fra Bergen til Oslo, men lengre sletter som feks over Hemsedalsfjellet, strekkene etter Hemsedal, osv- passer denne teknikken fint. Da det er ingen plasser som kan gi plutselige sjokkbremser, uten at den bakerste bilen ikke har mulighet til å eventuelt kjøre over i motsatt hvis han trenger lengre bremsestrekning. De faremomentene som er tilstede, er stortsett dyr. Vi kommer uansett ikke videre i denne diskusjonen, hvis dere ikke vil ha meg på 1002 med grøftelys- men heller hoppende xenon på 1004, som ødelegger nattesynet ditt. Så kjører jeg heller forbi. Det er som regel ingen som kjører forbi meg likevel. Ikke at jeg har høy toppfart, men fordi jeg har bedre spor, og kjører konsentrert i motsetning til de fleste andre bilister fra vestlandet. Trailerne på motorvegen i europ må du ikke se på, de kjører på endeløs fin veg i 90 km/t og det er ingen møtende trafikk. Kanskje de ligger så tett for de helst ikke vil ha personbiler inn og ut av lukene ? Ellers kan jeg se av det du skriver at du ike er gamle karen, lære pappa å kjøre du vet du. Når du blir eldre forstår du sikkert hvor ufattelig dumt og farlig det du skriver er. Og når det gjelder reaksjonstid er di ikke så rask som du tror. Når du sitter klar for å ta en reaksjonstest er det noe annen enn når noe dukker opp plutselig etter en lang periode det ikke skjer en dritt.
Dr_S Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Typisk Norge å lage lover og regler fordi man irriterer seg over ting. Hvis man seriøst blir blendet av tåkelys, er det to alternativer: 1. De er feil innstilt 2. Du bør feste blikket ditt ett annet sted
Hawkon88 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Kjell Z3 Jeg ønsker at du lar være å dømme meg etter alder. Du har dessuten ingen som helst bakgrunn for å bedømme min far sin kjørestil. Reaksjonsevnen min er "målt" i bilen, og ikke reaksjonstest. Hva tar du meg for? Jeg har nevnt flere ganger at teknikken passer seg på Hemsedalsfjellet- og en kan jo sette store likhetstegn mellom hemsedalsfjellets rette strekk, og ingen berg knauser, plutselige vikeplikter, og tysklands motorveier..
Hankook Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg kjøre bestandig med grøftelys/tåkelys/spredere i kombinasjon med parklysa. Har heller aldri fått blink imot meg eller noe tegn på at jeg blender noen. Er forsåvidt enig i tåkelys + nærlys er irreterende, en ikke tåkelys + park.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Typisk Norge å lage lover og regler fordi man irriterer seg over ting. Hvis man seriøst blir blendet av tåkelys, er det to alternativer:1. De er feil innstilt 2. Du bør feste blikket ditt ett annet sted Dette er bare delvis korrekt... 1. Tåkelys lyser opp effektivt 4-5 meter foran bilen og hele poenget med lysene er jo at lysene ikke skal reflektere mot tåken for sjåføren som kjører bilen med tåkelysene. Ergo vil tåkelysene reflektere mot veien og dermed blende motkjørende biler når det regner og er vått på veiene. 2. Ja... man bør feste blikket fremover ut mot veiskulderen på høyre side av veien, men dette gir ingen unnskyldning for å bruke tåkelys... spesielt ikke når det regner og er vått på veiene.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg har nevnt flere ganger at teknikken passer seg på Hemsedalsfjellet- og en kan jo sette store likhetstegn mellom hemsedalsfjellets rette strekk, og ingen berg knauser, plutselige vikeplikter, og tysklands motorveier.. Likhetstegn mellom stamveien over Hemsedalsfjellet og Autobahn?... Nei... det blir helt feil... og i tillegg har vogntogene på Autobahn kommunikasjon over PR-radio der den fremste traileren i det enkelte "toget" styrer showet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå