Just-turbodiesel Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg mener at de som har et bærumspreg bør bøtelegges og kanskje settes på isolat, så smittefaren ikke blir like alvorlig.. dette er rettet mot de med arrogant bakoversveis og dårlig smak. ^Når jeg en gang i året ser en liten rebell i bygda med et snev av den utbredte bæruminfluensaen, da er det på tide å sette ned foten fra myndighetenes side. De som er i faresonen er den yngre garde som forsøker å kopiere arrogansen disse folka har, det gjelder ikke den eldre garden, men den yngre garden, de er i faresonen. En vaksine mot et slikt virus bør snarest settes i gang.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Hehehe... du er sannelig noe for deg selv...
engen90 Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jeg må faktisk si at denne "stilen" BMW-745iA referer til irriterer meg mer enn feil bruk av tåkelys Ellers har jeg kjørt litt med tåkelys og parklys før, men begge tåkelysa minne er knust så det er putta på plexiglass der isteden. Det er også lagt opp egnde ledninger der i ekte jallastil så det er alltids et lys som slutter å virke så jeg gidder ikke bryet med det. Det er tross alt ikke så tøft
JulianS Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Virkelig noe for seg selv ja... sånne som deg burde hatt ei helt annen sprøyte!
E36Cab1 Skrevet November 6, 2009 Forfatter Skrevet November 6, 2009 Grunnen til at trailerene nedover i Europa gjør dette som du sier,alså ligge nær hverandre osv er for å spare drivstoff hovedsakligt(slip-streaming). Ligger du nær nok havner ikke fronten og resten av påbygget direkte i turbulensen fra forankjørende,ergo mindre luftmotstand. Har ingenting med lysbruk å gjøre,thrust me I know personally! Er enig med Kentan,juletre-trailere kan være irriterende men ikke like mye som de som er omtalt i tråden,og de er heldigvis i mindretall kontra de med feil lysbruk. Grøftelys er bare tull å bruke uansett kjøretøy etter mørkets frembrudd,de virker mot sin hensikt uansett lyskombinasjon så lenge det ikke er tett tåke osv og farten er redusert til 20-30km/t(slik de er designet for). Trailere med "x antall ekstralys" som eg ser noen irriterer seg over er en nødvendighet faktisk. Et vogntog på 50 tonn,19meters lengde og over 2,5meters bredde trenger som regel mer sikt fremover og til sidene pga beregning av oppførsel. Med oppførsel tenker eg på f.eks behov for å stoppe pga plassbegrensinger,dyr i eller ved veibane som kan springe ut,fotgjengere osv... Generelt ting som bør oppdages så tidligt som mulig,og bør reageres på så tidligt som mulig pga trailerens lengre bremselengde,plassbehov osv osv. Alle som har møtt en trailer kan tenke seg til dette. At nevnte trailere er trege med å blende ned kan hende,er tross alt kun mennesker vi også. Men møter mer bilister som er trege med å blende ned eller kjører konsekvent med langlysa på lenge pga at de sikkert syns at vi har kraftige nok nærlys og er skumle å passere,derfor holder de på langlysa kansje Don't know.... Uansett,alle kan være uoppmerksomme et øyeblikk,et flash med bryteren hjelper som regel Eg støtter dette med bøter for feil og/eller mangler ved lysbruk,informering av feil justerte lys osv ettersom eg er såpass mye på veien(og mye av det på dårlige veier) og dette er både farligt og uansvarligt,ja det grenser til ren dumhet ofte. Og til Hawkon88: Eg kjører ofte over 50mil for dagen omtrent,har kjørt bil&trailer i snart 15år,men læringskurven er fortsatt tilstedes uansett. Du mener kansje du har evner over gjennomsnittet,ihvertfall de på din alder,men du er langtfra utlært. Mye av det vises jo bare gjennom holdningene og meningene dine her inne som kan være direkte farlige. Blir forankjørende blendet av bakenkjørendes xenon o.l kan de som ikke har autodim-speil vri innerspeilet til natt-stilling og korrigere ytterspeila viss de mener det er så ekkelt. Og ligger du så nær forankjørende at du blir trøtt i augene av å se hovedlysa dine i den sølgrå bilen du nevnte som var så reflekterende foran så ja,da ligger du som regel for nærme eller har totalt feiljusterte lys.
Spiff Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 På tide. I mørket, særlig ved våt vegbane, og over bakketopper blender grøftelysene svært mye.Når jeg møter biler med både grøftelys og hovedlys så får de smake 2x Hella Rally 3000. Hvis de tar seg retten til å bruke 2 ekstra lys, så gjør jeg også det. ja hvis en gjør noe ulovlig så må jaggu alle andre gjøre det også, way to go! Øye for øye, tann for tann. Slår du først så slår jeg garantert tilbake. jeg har aldri slått noe i hele mitt liv, og jeg ser heller ikke hva det løser og slå tilbake..
Bimmerlars Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Irriterte meg litt over nær+tåkelys før, men så innså jeg hvor uviktig det er og hvor liten sjangs det er for at folk slutter å kjøre slik. Ikke se rett på lysa til møtende så er det NULL problem. Tar meg selv i å ha tåkelysbryteren på innimellom både på dagtid og kveldstid og trives med det. Blir mer blendet av biler med xenon i nærlysa orginalt som ettermontert.
eirikoo Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Irriterte meg litt over nær+tåkelys før, men så innså jeg hvor uviktig det er og hvor liten sjangs det er for at folk slutter å kjøre slik. Ikke se rett på lysa til møtende så er det NULL problem. Tar meg selv i å ha tåkelysbryteren på innimellom både på dagtid og kveldstid og trives med det. Blir mer blendet av biler med xenon i nærlysa orginalt som ettermontert. Det største problemet er jo ikke at noen blir blendet av det om de er riktig justert, men de som kjører sånn ser jo ikke en dritt i forhold til dem med bare nærlys.. Det er jo sikker noen som synes det er tøft da, men personlig synes jeg ikke det er så tøft å gi seg selv mindre marginer.. Men jeg er sikkert 10-15 år eldre enn de fleste som kjører slik da.
Rikerud Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Irriterte meg litt over nær+tåkelys før, men så innså jeg hvor uviktig det er og hvor liten sjangs det er for at folk slutter å kjøre slik. Ikke se rett på lysa til møtende så er det NULL problem. Tar meg selv i å ha tåkelysbryteren på innimellom både på dagtid og kveldstid og trives med det. Blir mer blendet av biler med xenon i nærlysa orginalt som ettermontert. Enig i at Xenon ofte blender. Men nå kjører jeg jo med Xenon selv også da.... Men trikset er jo å ha blikket festet på høyre side av veien og ikke midt i glaningen på de som kommer i mot.
Torek Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Virkelig noe for seg selv ja... sånne som deg burde hatt ei helt annen sprøyte! Quoter denne.
JoCCe Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Men hva sier paragrafen helt egentlig? Har spurt flere politi, og fått 2 svar -park og spredere er lov til mørkets frembrud, da gatelysene tennes. Da skal kjørelys på, og sprederne av. -park og spredere kan man kjøre med også når det er mørkt, sålenge der er gatelys. hva stemmer her?
E36Cab1 Skrevet November 7, 2009 Forfatter Skrevet November 7, 2009 Den sier: § 15. Bruk av lys 4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd. 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. NB! Artikkel 4 er også noe folk kan skjerpe seg på.
JoCCe Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 Med andre ord, tåkelys midt på dagen er noe vi ikke har bruk for. "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Tåke lys. men føler enda at jeg lurer litt på spørsmålet mitt
Hawkon88 Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 skal vel heller innrømme at jeg har tapt diskusjonen her, så får jeg heller ta det til etterretning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå