Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
[

En GT3 RS er nok mye dyrere, så her får du mye bil for pengene spør du meg

Porsche 997 GT3 RS er rimelig kostbar ja, men en alminnelig GT3 holder trolig fint i selskap med M3 GTS. Spørsmålet er egentlig hvilken 911 modell som skal stå modell til M3 GTS?... Hvis kriteriet er en motor uten ladeluft må det nødvendigvis bli GT3, men hvis poenget er hva Porsche totalt behersker av teknologisk kunnskap er trolig 997 Turbo modellen som virkelig er state of the art. Knapt så brutal og hardcore som GT2, men derimot perfeksjonert over 35 år. Med Porsche PDK klarer dagens 911 Turbo 0-100 Km/t på 3,7 sekunder (0-200 Km/t på 12,2 sekunder) og topphastigheten er 310 Km/t. At 997 Turbo har firhjulstrekk er heller ingen ulempe når det gjelder kjøreegenskapene... heller tvert imot når 480 HK skal overføres til fremadrettet akselerasjon og veigrep i svingene.

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei det tror jeg ikke, GTS og GT3 RS er nok de som er konkurentene.

Men i januar neste år, kommer en verstingsutgave av M3 som går uten på det meste.

Den har 460 skikkelig hk, veier 1350 kg, skikkelig bur, mange karbondeler, sekvensiell girkasse, helt nytt bygget understell der alt er nytt og 18" BBS motorsport felger. Denne blir dyr, og da snakker vi om fra 170-235 T Euro etter hva uststyr en vil ha.

Skrevet

Jeg regner med at du er så heldig å få teste GTS´en i overskuelig fremtid. Jeg håper at du... som en av de få med solid erfaring når det gjelder E46 M3 CSL, E36 M3 GT og helt sikkert andre gromme biler... vil gi oss noen tilbakemeldinger vedr. GTS´en når den tid kommer. Dette er uansett fabelaktige modeller og intet er derfor bedre enn at BMW nå virkelig pynter på imaget vedr. hva BMW M står for idag.

Skrevet

Jeg blir sikkert hatet nå, og misforstå meg rett, men dette er bare et tragisk eksempel på hvilken retning de nye "superbilene" tar. E30 M3 var hardcore fra scratch, dagens heller i minst 80% grand tourer retning. Bare på tide at denne kommer ut og er den M3en vanlig M3 burde vært fra begynnelsen av.

Koster ikke en ny M3 rundt 1,5 mill? Da antar jeg at denne koster like mye som en ny 997 GT3 RS her i Norge pga. engangsavgiften... Om noen er tøffe nok til å ta en inn... Evt. så blir den i prisklasse med en R8, R35 GTR, Z06, CLK BS osv... MYE konkurranse.

Og HURRAAAAAA for enda en bil med DSG kasse :roll:

Hele bilen skriker ACHTUNG! i konkurranseånd :D BMW Motorsport... Elsk.

Og eller så er det ubeskrivelig herlig at BMW poker Porsche-bjørnen litt i ryggen :D

Skrevet
Jeg blir sikkert hatet nå, og misforstå meg rett, men dette er bare et tragisk eksempel på hvilken retning de nye "superbilene" tar. E30 M3 var hardcore fra scratch, dagens heller i minst 80% grand tourer retning. Bare på tide at denne kommer ut og er den M3en vanlig M3 burde vært fra begynnelsen av.

Hvorvidt BMW kanskje klarer å slå bjørnen igjen med GTS gjenstår å se. Akkurat nå ligger BMW nede for telling etter å ha fått en uppercut i form av en Panamera fra Porsche. Jeg er ellers enig med deg i at dagens standard M-modeller er for softe... de savner fokus og perfeksjon på et høyere plan... iallefall i forhold til Porsches modeller. Akkurat kritikken mot semiautomatiske gearkasser deler jeg imidlertid ikke selvom jeg foretrekker manuelt gear. Porsches PDK gearkasse og andre tilsvarende gearkasser gearer mye hurtigere enn manuelle gearkasser og er således overlegne, men kanskje forsvant litt av spazfaktoren med utviklingen. Porsche tilbyr iallefall begge deler på de aller fleste av deres modeller.

Skrevet

Koster ikke en ny M3 rundt 1,5 mill? Da antar jeg at denne koster like mye som en ny 997 GT3 RS her i Norge pga. engangsavgiften... Om noen er tøffe nok til å ta en inn... Evt. så blir den i prisklasse med en R8, R35 GTR, Z06, CLK BS osv... MYE konkurranse.

Ja men de kan bygge sikre og raske biler i München, så dette er ikke noe nytt.

Men jeg forstår ikke hvordan en GT3 RS koster så lite i Norge, for engangs avgiften går på CO2, vekt og hk og her er de nesten like, men Porschen koster rundt 250 000 mer i Tyskland.

Skrevet
Hvorvidt BMW kanskje klarer å slå bjørnen igjen med GTS gjenstår å se. Akkurat nå ligger BMW nede for telling etter å ha fått en uppercut i form av en Panamera fra Porsche. Jeg er ellers enig med deg i at dagens standard M-modeller er for softe... de savner fokus og perfeksjon på et høyere plan... iallefall i forhold til Porsches modeller. Akkurat kritikken mot semiautomatiske gearkasser deler jeg imidlertid ikke selvom jeg foretrekker manuelt gear. Porsches PDK gearkasse og andre tilsvarende gearkasser gearer mye hurtigere enn manuelle gearkasser og er således overlegne, men kanskje forsvant litt av spazfaktoren med utviklingen. Porsche tilbyr iallefall begge deler på de aller fleste av deres modeller.

Den bilen de her lanserer i München er mer hardcore enn GT3 RS som er blitt en komfort bil i forhold til originalen.

Skrevet
fin bil, men jeg synes det er småfrekt av BMW å ta dobbel pris av en vanlig M3....men folk betaler vel for noe så spesiellt.

Hvis man skal blande fornuft inn i dette her, må jeg få lov å påpeke at BMW tar 25% mer enn en Porsche 911 GT3 for M3 GTS`en..

M3en er rå den, men når den koster såpass mye mer vet jeg hva jeg ville valgt....

Enig... bruk litt tid på å studere Fredrik Huldt prøvekjøre en Porsche 997 GT3... for en motorrespons og for en lyd ved over 8000 rpm. Sjekk når han når 300 Km/t... helt orgasmisk... :P

Du må trykke videre på knappen "Test & prov" for å finne akkurat denne helt utrolig kule testen... 8)

http://www.automotorsport.se/tv/

merker jeg ble litt fan av porsche nå! :-D lekker bil!

vedr. m3 er at de blir mer "softe" hva tror dere selger? en sportsbil som er fin til hverdags og "ok" på bane, eller en bil med bur, 4 bøtteseter, og pinnestivt understell?

Skrevet
E30 M3 var hardcore fra scratch

:lol:

Mente ”fokusert”.

Jeg sa ikke at de vil klare å slå Porsche-bjørnen, men at nok vil klare å få dem sin oppmerksomhet. Jeg vet at 63 AMG Black Series har tappet Porsche for endel GT3 kunder.

Ville ikke sagt at BMW var nede for telling, i så fall er både Audi og Mercedes-Benz det også (noe de ikke er…) Jeg har kjørt biler med DSG kasse (bl. a. Mk5 GTi) og det er kjempegøy i ca. en uke før man bare setter spaken i auto… Det er noe med at jeg har fått vanen av å like manuell kasse veldig, veldig godt.

Men satan, har man råd til en slik bimmer har man garantert råd til en fin bil ved siden av og, med manuell kasse, og da er det jo ingen problem i grunn om man skulle savne den vanlige giringen. Porsche gjør rett i å tilby begge deler (ikke på GT3 eller GT2…) der Ferrari nå kun skal tilby F1 og DSG kasser fremover……. Jeg er svært glad i Porsche også.

Ja men de kan bygge sikre og raske biler i München, så dette er ikke noe nytt.

Men jeg forstår ikke hvordan en GT3 RS koster så lite i Norge, for engangs avgiften går på CO2, vekt og hk og her er de nesten like, men Porschen koster rundt 250 000 mer i Tyskland.

Sammenligner man prisen for hva 997 GT3 RSene (hvertfall mk1) gikk for i Norge når de akkurat ble lansert i Norge vs. 997 Turbo prisene, så kostet RS-modellene mer i alle andre land jeg har kjennskap til (USA og Storbritannia) mens i Norge så kostet modellen mindre enn Turboen… Sikkert pga den har 80 hk mindre og kanskje fordi turbomotormodellene slipper ut mer CO2 dvs mer i avgift inn i landet? For RSen kostet jo en del mer enn Turboen i ut av fabrikken pris. Ingen tvil om at begge bilene representerer det beste innen hver sin kategori…

vedr. m3 er at de blir mer "softe" hva tror dere selger? en sportsbil som er fin til hverdags og "ok" på bane, eller en bil med bur, 4 bøtteseter, og pinnestivt understell?

Du så ikke poenget mitt. Bilene i dag blir stadig feitere (de er feite så lenge de veier mer enn rett over 1500 kg.!) og det samme gjelder M3en. Fokuset har gått fra BMWs mini-racer til grand touring allrounder. Forhåpentligvis vil bilene i fremtiden bli slankere (og dermed enda mer gøyere) igjen, etter all sikkerhetshysteriet er miljø det nye å satse på, og da må bilene ned i vekt for å redusere CO2 utslipp…

Etter min mening skulle en M3 vært en CSL fra starten av (men med bagasjeromsbunn som tåler bagasje hehe), så får heller de som vil krysse kontinentene med komfort velge en 335i. Men regnskapsførerne hos BMW er som alle andre; De er interessert i penger og derfor vil de fortsette med allrounder-M3en i mange generasjoner til, for det er dem amerikanerne er mest interessert i (så vidt jeg kjenner til så er statene BMW M-modellenes største marked). Og det fortsatt trist at det sportslige alternativet må komme i mange versjoner for og virkelig være sportslig (Carrera – Carrera S – 997 GT3 – 997 GT3 RS osv.).

Syns det er artig med så mange unike synspunkter om dette temaet. Stå på :)

Skrevet

Jeg sa ikke at de vil klare å slå Porsche-bjørnen, men at nok vil klare å få dem sin oppmerksomhet. Jeg vet at 63 AMG Black Series har tappet Porsche for endel GT3 kunder.

Ville ikke sagt at BMW var nede for telling, i så fall er både Audi og Mercedes-Benz det også (noe de ikke er…)

Jeg har mine tvil om at Mercedes-Benz 63 AMG Black Series appelerer til de samme kundene som evt. vurderer en Porsche 997 GT3... til det er Porschen for spesialisert og rettet mot nesten kun banekjøring. Porsche 997 Turbo og/eller GT2 vil jeg derimot tro er i samme liga.

BMW er absolutt ikke nede for telling totalt sett, men E60/61 M5 har blitt temmelig redundant i forhold til Porsche Panamera. Som jeg har skrevet tidligere har BMW stadig 3 og 5 seriene mer eller mindre for seg selv i relasjon til Porsche (les: Panamera er stor som en 7-serie), men den dagen Porsche bygger en mindre Panamera (noe som er mer enn sannsynlig nå som VAG eier Porsche) blir situasjonen en helt annen for BMW. VAG er strategisk meget godt plassert for fremtiden iom. de nå bl.a har Bugatti, Lamborghini, Porsche og Audi under samme tak. Audi R8 har f.eks allerede fått en Lamborghini motor... så synergieffektene med den nye konstellasjonen vil utvilsomt bli store for VAG.

BMW har et strategisk samarbeide med Peugeot (PSA) når det gjelder mindre motorer, men trolig trenger BMW også en tilsvarende partner når det gjelder de større modellene. Produksjonsvolumet må opp for å få tilstrekkelig lønnsomhet (economy of scale)... det er spesielt på dette området VAG nå skårer stort økonomisk. Vi kan allerede observere dette fenomenet ved at BMW stadig forsøker å utvikle nye markedsnisjer som f.eks X1, X6, Mini samt spesielle modeller innenfor de allerede etablerte seriene. Spørsmålet er om det holder når VAG virkelig får opp tempoet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...