Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Desverre mangler di nye bmw'ene temeraturmåler, he he..

Derfor lurer jeg på om disse bilene gløder når man setter inn nøkkelen og trykker på "start/stopp" knappen.. Evnt hva må man huske på å gjøre for at den skal gløde.. ;p

Alt for lite snakk om E90 her inne ;p he he

Skrevet

Antar at den evt gløder minimalt, men isåfall så skal den fikse det selv.

Selv min e39 som er 8 år gammel, sløder veldig lite, som oftest bare 1-2 sekunder.

Skrevet

Alle dieselmotorer må ha glødeplugger for å kunne skape varme nok til at dieselen skal kunne antennes pga. kompresjon ved oppstart. Moderne dieselmotorer har imidlertid en relativt kort glødeperiode og det er intet du behøver å huske på i den sammenhengen. Start and go... :wink:

Skrevet

Det finnes vel motorer som har så høy kompresjon at de starter uten gløding? Mener jeg har hørt om det, men ikke lest på internett om det...

Skrevet

Er jo start/stop knapp på e90. Min starter med en gang jeg trykker på knappen, så glødetiden er minimal så sant det ikke er kaldt.

Men når det blir minus grader, så merker jeg at det kan gå ca 2 sek fra jeg trykker på knappen til den starter.

Skrevet
Er jo start/stop knapp på e90. Min starter med en gang jeg trykker på knappen, så glødetiden er minimal så sant det ikke er kaldt.

Men når det blir minus grader, så merker jeg at det kan gå ca 2 sek fra jeg trykker på knappen til den starter.

Har ikke vært under 3 plussgrader her enda i Kristiansand, så da fikk jeg svaret fra deg :)

Regner med om et par uker når det blir kaldere her vil bilen ta lenger tid etter at jeg har trykket på start knappen.

Bilen starter forøvrig med en gang nå, var bare redd for at glødepluggene kunne blitt dårlige dersom dem ikke får riktig gløding, men ser ut som vi har svaret her =)

Thanx guys =)

Skrevet
Det finnes vel motorer som har så høy kompresjon at de starter uten gløding? Mener jeg har hørt om det, men ikke lest på internett om det...

Dette er korrekt... det finnes flere måter å varme opp diesel-luftblandingen på, men blandingen må varmes opp på en eller annen måte... spesielt når motoren er tilstrekkelig kald. Man kan f.eks varme opp innsugsluften eller selve motorblokken kan forvarmes, men glødeplugger er det mest alminnelige. Diesel-luftblandingen selvantenner når trykket er tilstrekkelig høyt, men som vi vet fyller varm luft mye mer enn kald luft og derfor starter en dieselmotor mye lettere under varme forhold enn under kalde forhold. Er det kaldt nok kan det være vanskelig å starte en dieselmotor. Selve dieselen stivner også når det er kaldt og derfor har vi vinterdiesel i Norge (les: dieselen er blandet opp med paraffin for å bli mer lettflytende).

Skrevet

Alt for lite snakk om E90 her inne ;p he he

Nja... flere har etterhvert kjøpt en E90/91 her inne, men dieselmotormessig er det ikke så stor forskjell enten vi snakker om E46, E60/60, E90/91 eller diverse X-serier med mindre dieselmotorer.

Skrevet

Alt for lite snakk om E90 her inne ;p he he

Nja... flere har etterhvert kjøpt en E90/91 her inne, men dieselmotormessig er det ikke så stor forskjell enten vi snakker om E46, E60/60, E90/91 eller diverse X-serier med mindre dieselmotorer.

Det tar seg nok opp, artig å lese innlegg og spørsmål som omhandler bilen enn har selv for øyeblikket. Men også greit å kunne hjelpe andre siden man har erfaring fra alle dem tidligere 3'erne og 5'erne jeg har hatt tidligere. Blitt mer aktiv nå i det siste etter at jeg solgte ML'en, he he.. går aldri vekk fra Bmw nå for å si det sånn :)

Skrevet

Du har forgløding (Starter når du skrur på tenningen, tiden på glødinga varierer spørs hvor kaldt det er ute.

Så har du paratgløding, altså den fortsetter å gløde mens mens du prøver å starte motoren.

Så kommer Startgløding altså oprettholder glødinga når motoren starter

så har du etterglødingen det er for å ha glødingen mens motoren går når den er kald for å redusere støy og div

og til slutt mellomglødinga som slår inn hvis det blir ugjevnt turtall osv i ekstrem kulde;)

Skrevet

Det er også en noen biler med dieselmotor som forgløder når man åpner førerdøra. Kanskje noen av de nyere dieselbilene som er superraske på glødingen gjør noe slikt?

Skrevet
BmMm3: Takk for tråden, lurte på akkurat det samme for E60`n min :D

+1 :P

Har lurt litt på det selv :P Nå vet jeg :) Niice

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...