vs-vest Skrevet November 11, 2009 Share Skrevet November 11, 2009 Har en 118 D, 05 med Xenon (original). Nærlyset på ene siden lyser ikke. Har kryssbyttet pærene (D1S) og begge virker. Kan det være en sikring eller må jeg til med ny styreenhet for xenon lyset ? Tenkte jeg skulle kryssbytte kabel fra pære til styreenhet selv om det er lite sannsynlig at feilen er her....eller ? Med vennlig hilsen nybakt E87 eier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 11, 2009 Share Skrevet November 11, 2009 Det kan vel være begge deler. Sjekk i instruksjonsboken din om hvilken sikring som evt styrer dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet November 11, 2009 Share Skrevet November 11, 2009 Sikring eller ballast. Kommer det strøm frem til ballast er den mest sannsynlig gåen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vs-vest Skrevet November 11, 2009 Forfatter Share Skrevet November 11, 2009 Heisan og takk for rask respons. I ettermiddag har jeg sjekket sikringer og de er inntakt. Begge D1S (nærlys) pærene virker ved tilkopling på venstre lykt. Klarer ikke og kryssbytte kablene uten omfattende demontering. Xenon er helt "nytt" for meg ....så "ballast" er også nytt... forbinder det med en motstand...korrekt ? Gutta på GS Bildeler pratet om en styreenhet for Xenon lysene til 3700,- så jeg tenkte jeg skulle sjekke ut andre muligheter først.... Hvor finner jeg ballasten plassert ? Er det "kovensjonelle" lysreler i bildet eller brukes ikke det ifbm xenon ? Fjernlys og led's (ringene) er OK på begge sider.... Sikkert mange dumme spørsmål fra meg men er klar for og lære litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet November 11, 2009 Share Skrevet November 11, 2009 ballasten er den tenneren styreenheten gs snakket om.. denne koster 3700 der og desverre 5822 pluss moms på Bavaria... dersom pære er ok, og sikring ok, så er det mest sannsynlig ballast.. men det er mulig bmw har noen års garanti på den, ring og hør eventuelt hvis du smisker kanskje du kan få prøve koble en og se om feilen er der... er jo veldig kjipt om du blåser noen laken på noe som fungerer i utgangspunktet, men det er den mest definitive måten ogs jekke om noe er feil på. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vs-vest Skrevet November 13, 2009 Forfatter Share Skrevet November 13, 2009 Ventetid hos lokal merkeverksted er 3 uker, så jeg tenkte om mulig og feilsøke litt mer.... Hvis jeg skal komme til styreenhetene ser det ut som lyktene må ut. Utifra lengden på kabel må styreenhet være plassert like under reflektorene, men det er jo trangt som f.... Er det komplisert og ta ut hele frontlykten uten og ødelegge justeringer ? Hadde vært trivelige og kunne teste om det er kabel som er feilkilden. Takknemlig for tips om demontering av frontlykter på 1-serien (118D).... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vs-vest Skrevet November 16, 2009 Forfatter Share Skrevet November 16, 2009 Er det noen som har hatt ute frontlykta på en 116/118 ? Er redd for og ødelegge lysjustering og er takknemmlig for tips hvis noen har testet dette. Antar at styreenheten for xenonlysene er plassert under reflektor et sted....etter lengden på ledningen an det se slik ut. Skulle testet om ledning eller styreenhet er årsak til manglende nærlys på ene siden. Begge pærene virker. Mvh vs-vest Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 17, 2009 Share Skrevet November 17, 2009 For å demontere hovedlyktene på 1 serie, så må man ta av støtfanger, deretter er det rimelig greit, da kommer man til alle skruene helt fint. for å demontere ballastene/tennerene, så er det nok å ta av dekslet på baksiden av lyktene og dermed er de synlig. Sjekke på den høyre først, da den er lettest. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vs-vest Skrevet November 18, 2009 Forfatter Share Skrevet November 18, 2009 Takk for alle tips. Var innom Sandven (BMW verksted/Bergen). De tok en rask diagnose, støtfanger av, lykt ut mens jeg ventet. Styreenhet på passasjerside var kortsluttet pga vann. Sistemann som har hatt av deksel har ikke satt det korrekt på , har hatt bilen i halvannen uke og så dette når jeg skulle kryssbytte pærer).... Ny styreenhet ca 4000 inkl mva + litt til verksted. Del bestilt og montering på fredag. Positivt første møte med Sandven. I og med at det er trangt bak lykt på passasjersiden er det verdt og sjekke at deksel er riktig satt på kan spare noen lapper på det. Mvh vs-vest Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå