bmwfan Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Har pr. dags dato continental piggfri, 225/?/16. Synes disse blir for brede, bilen står jo stille på flata nesten med litt snø under dekkene.. ubrukelig. Noen som har erfaringer med hva slags bredde som er best, og hvilket merke? Holder meg til piggfri
todleif Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Eg rekner med at du skal bruke dei same felgene. Da vil vel 205/55-16 passe. Her er motor sin test av piggfrie dekk. http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... frie-dekk/
bmwfan Skrevet November 16, 2009 Forfatter Skrevet November 16, 2009 ok. Noen som har erfaring med Michelin X-Ice Xi2 ??
Fredrik 90 Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Jeg kjørte med 215/16 55 piggfrie vinterdekk i fjor vinter. Kom greit fram selv om de "sang på siste verset". Jeg kjørte meg også til stadighet bom fast på flatmark, utrolig irriterende Nå har jeg bytta til helt nye 205/16 55 Nokian Hakkapelita 7. Jeg ble rådet til å gå ned til 205 da dette skulle gi bedre fremkomlighet. Nokiandekka er meget dyre med det er svinegode også. Vi var nettopp en liten tur på fjellet med godt over 30 cm snø, fikk testet bilen i noen bratte, svingete bakker og snø/isete bakker. Jeg ble helt overasket over hvor godt bilen kom fram, utrolig hvor mye dekk har å si for fremkomligheten. Så bra vinteregenskaper hadde jeg ikke ventet av en BMW, ble veldig imonert. 2009 Audi A4en til reisefølget, med ESP klarte ikke henge med BMWen i bakkene, ganske utrolig Av og til er bakhjulstrekk og 50 50 fordelig av vekt en sto fordel enn forhjulstrekk med litt bagasje bak.
fish Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Jeg gjør mitt dekkvalg, som er Nokian Hakkapeliitta, ut i fra at NOKIAN bruker BMW i sin TV-reklame. Når det gjelder Michelin synes jeg de ser ut som "ballongdekk". De har veldig smal mønsterbane i forhold til dekkets bredde...
CS Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Synes det høres merklig ut at dere kjører dere fast på flatmark.. Kjører selv med 225, hadde null problemer sist vinter. På snø gikk det som en drøm. Underkjølt regn som da var speilgalt våt is, gikk også bra. Når jeg kjørte den dagen stod det biler spredt over alt langs veien som ikke kom seg videre, bussene stod på tvers. Hadde ikke problemer da heller, kjørte med ett stort smil Kjører med yokohama iceguard.
Diesel power Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Æ får da mine Hakka R imorgen i dimensjon 225/55-16. Har ikke prøvd Hakka på denne bilen før, men har bare lovord å komme med fra de tidligere versjonene, Rsi og Q. Suverene piggfrihjul, og i mine øyne, bedre en Conti, Michelin har jeg ikke prøvd. Hadde Rsi i 205 på E34`en, og det var en kanongod vinterbil/kombinasjon ihvertfall. Når det gjelder bredde på hjul så anbefaller BMW 225 til denne bilen. For å ta fordeler med brede dekk først, så vil denne dimensjonen gi deg langt bedre grep på alt hardt underlag, som is, hardpakket snø o.lign. Les: friksjonsdekk. Trolig også bedre på bar asfalt, da dette er dette dekkets svake side. Ulempen er noe mere sporing og litt dårligere framkommelighet på løst underlag som dyp snø og slaps. For min del falt valget på 225 framfor 205 på grunnlag av at jeg ønsker best mulig og sikkert grep på det verste føret, is, så får jeg heller avpasse farten enda litt ekstra før brøytebilen har vært ute. Og så er det mye finere med 225 en 205 dekk, må jo minst ha hjul som er litt breiere en bremseskivene Kostbare dekk da, synes jeg
Fredrik 90 Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Om dekka ikke er breiere en bremseskivene blåser jeg så vidt i, bare jeg får bilen trygt opp bakken til huset mitt, liker ikke å ha den stående nedi gata Her på sørlandet er det forøvrig aldri ordenlig vinter, snøen ligger som regel ikke mer en noen dager og den er slapsete og fæl. Man må se de litt geografiske forholdene ann også
Diesel power Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Man må se de litt geografiske forholdene ann også Det er viktig ja. Arendal er vel ikke noe vinterparadis sikkert nei, men flott plass, spesielt under VM offshore Skikkelig vinter er det forøvrig ikke her opp i nordvest heller. Det går mest på is, slaps og råtten snø her. Skikkelig vinter har vi lite av, men det sterkeste ankepunktet jeg hadde mot Conti dekkene var slaps og råtten snø faktisk. Veldig lite retningstabilt kontra Nokian. Conti dekkene skal derimot være mye bedre på bar vei, men dette er knapt merkbart i våre maks 70 soner og fikk ingen "poeng" hos meg. Jeg synes Nokian var best på de områder som var viktige for meg, is og slaps/råtten snø. Geografisk passet derfor dette dekket meg best mao. Så var valget bredde, og der valgte jeg best tilrettelagt for is kontra slaps/løs snø. Så det er ikke noe tilfeldig valgt dekk jeg har. Vurderte også 17", men dette falt ut rett og slett grunnet komfort på "kjettingveier". Pigghjul ble også vurdert, men falt ganske klart gjennom i mine preferanser. Hadde jeg bodd på ett skikkelig vintersted hadde jeg kanskje vært mer åpen for Conti. Mens pigghjul da ikke engang hadde blitt vurdert.
Diesel power Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Vi var nettopp en liten tur på fjellet med godt over 30 cm snø, fikk testet bilen i noen bratte, svingete bakker og snø/isete bakker. Jeg ble helt overasket over hvor godt bilen kom fram, utrolig hvor mye dekk har å si for fremkomligheten. Så bra vinteregenskaper hadde jeg ikke ventet av en BMW, ble veldig imonert. 2009 Audi A4en til reisefølget, med ESP klarte ikke henge med BMWen i bakkene, ganske utrolig Av og til er bakhjulstrekk og 50 50 fordelig av vekt en sto fordel enn forhjulstrekk med litt bagasje bak. Sitter med samme inntrykk. 5 serien er en knall vinterbil. Søster`s kom seg ikke opp til huset sitt på de verste dagene med sin tidligere A4 (nå Rav4 ). Jeg kravlet opp med mine eldre Kumho piggfrihjul. Blir gøy å se hva Hakka dekkene kan tilføre bilen. Bør bli enda bedre, og da snakker vi morsom vinterbil, rett og slett. PS! Litt artig med naboen her om dagen. Hun skulle ned til foreldra sine med sin 2008 Passat bluemotion med vinterhjul. Meget bratt, ny asfalt og frost. Kom seg ikke opp igjen, og ble stående skjelvende på tverra nedi der med barnet i baksetet. Hu tok så Z3`en ut av garrasjen, med vinterhjul, og raste rett opp. Hu påstår selv å ikke være noen god sjåfør, men klarte biffen lett med en bil totalt fritatt for elektronisk hjelp Vet ikke hva hjul hu har på Passlaten, men har Hakka på Z3`en
DannyRS Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Har nettopp fått på Michelin x-ice Xi2, 215/60/16. Har såvidt fått kjørt litt på snø her om dagen, virka greit der. Valgte dekka med bakgrunn i NAF sin test av dekk, da disse gjorde det greit "all round". De ble for øvrig test vinner også. Er egentlig fan av nokian dekk, men kjører så mye på våt asfalt, hvor nokian ikke gjør det veldig bra. Kjører man mest på snø og is er nokian dekk ett klart førstevalg
Kjennern Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Ble anbefalt Blizzak på E39en min av Johs Bjercke. Mest pga vekta på E39'en og Blizzak var gode dekk på tung bil.
Fredrik 90 Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Sitter med samme inntrykk. 5 serien er en knall vinterbil. Søster`s kom seg ikke opp til huset sitt på de verste dagene med sin tidligere A4 (nå Rav4 ). Jeg kravlet opp med mine eldre Kumho piggfrihjul. Blir gøy å se hva Hakka dekkene kan tilføre bilen. Bør bli enda bedre, og da snakker vi morsom vinterbil, rett og slett. PS! Litt artig med naboen her om dagen. Hun skulle ned til foreldra sine med sin 2008 Passat bluemotion med vinterhjul. Meget bratt, ny asfalt og frost. Kom seg ikke opp igjen, og ble stående skjelvende på tverra nedi der med barnet i baksetet. Hu tok så Z3`en ut av garrasjen, med vinterhjul, og raste rett opp. Hu påstår selv å ikke være noen god sjåfør, men klarte biffen lett med en bil totalt fritatt for elektronisk hjelp Vet ikke hva hjul hu har på Passlaten, men har Hakka på Z3`en Godt å se at flere har samme erfaring som meg. Hver gang det blir snakk om bilers vinteregenskaper så foreller jeg om hvordan min er på vinteren. Kamerater og kolleger bare fnyser og sier" du har bakhjulstrekk, det er noe dritt på vinteren" og "forhjulstrekk er mye bedre, da trekker bilen seg framover". jeg er i allfall utrolig imonert over BMWers vinteregenskaper. Foreldrene mine har også en lei bakke opp til huset, de ble overasket da de gikk fra Audi A6 til BMW 3-serie for mange år siden. Piggdekk er jeg heller ikke særlig fan av, det bråker og piggene blir fort slipt ned da man 90% av vinteren kjører på bar asfalt. Men på Audien min har jeg piggdekk, Continental Viking. Delvis pga bilen ikke har antispinn eller antiskrens, fruen nekter å kjøre den uten pigger og den er så strøken at jeg ikke kommer til å bruke den på de verste saltdagene, heller de dagene det er snø på veien. Den står forøvrig fortsatt på sommerdekk, bytter ikke før det er ytterst nødvendig Så hos oss er BMWen vinterbilen, fordi den er best på vinterføre
Kjell Z3 Skrevet November 17, 2009 Skrevet November 17, 2009 Vi var nettopp en liten tur på fjellet med godt over 30 cm snø, fikk testet bilen i noen bratte, svingete bakker og snø/isete bakker. Jeg ble helt overasket over hvor godt bilen kom fram, utrolig hvor mye dekk har å si for fremkomligheten. Så bra vinteregenskaper hadde jeg ikke ventet av en BMW, ble veldig imonert. 2009 Audi A4en til reisefølget, med ESP klarte ikke henge med BMWen i bakkene, ganske utrolig Av og til er bakhjulstrekk og 50 50 fordelig av vekt en sto fordel enn forhjulstrekk med litt bagasje bak. Sitter med samme inntrykk. 5 serien er en knall vinterbil. Søster`s kom seg ikke opp til huset sitt på de verste dagene med sin tidligere A4 (nå Rav4 ). Jeg kravlet opp med mine eldre Kumho piggfrihjul. Blir gøy å se hva Hakka dekkene kan tilføre bilen. Bør bli enda bedre, og da snakker vi morsom vinterbil, rett og slett. PS! Litt artig med naboen her om dagen. Hun skulle ned til foreldra sine med sin 2008 Passat bluemotion med vinterhjul. Meget bratt, ny asfalt og frost. Kom seg ikke opp igjen, og ble stående skjelvende på tverra nedi der med barnet i baksetet. Hu tok så Z3`en ut av garrasjen, med vinterhjul, og raste rett opp. Hu påstår selv å ikke være noen god sjåfør, men klarte biffen lett med en bil totalt fritatt for elektronisk hjelp Vet ikke hva hjul hu har på Passlaten, men har Hakka på Z3`en Z3 har jo ASC , og noen også diffbrems i tillegg til den elektroniske hjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå