Gå til innhold

ordentlig japansk maskineri fra gamledager

Anbefalte innlegg

Walter Röhrl ratter den klassiske 911´en helt fantastisk. De som har kjørt en gammel Porsche av den såkalte G-serien (1973-89) vet hvor vanskelig det er å ratte den skikkelig når det går ordentlig unna. Det er interessant å se hvordan Röhrl går relativt langsomt inn i svingene for så å dra på når han er halveis igjennom. Fordekkene slipper, men han gir bare mer gass for å rette opp dette iom. at bakdekkene har fått feste og bilens tyngdepunkt er flyttet fremover. Dette er en klassisk teknikk for å holde en gammel 911 på veien. For å gjøre dette i den hastigheten som Röhrl presterer må man ha baller av titan... bilen slipper lett foran og det kan gå galt veldig fort hvis man ikke vet hva man gjør.

Her er et gammelt og klassisk eksempel fra Nürburgring på hvor følsom en gammel 911 er på styringen... selvom Stefan Roser kjører temmelig bredt. Det går noe helt vanvittig... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere til og med sjansen til å bli eier av en yellow(green)bird 8)

http://www.autotuning.no/biler/ruf-ctr

RUF CTR er jo ganske enkelt bare seriøst kul og med 469 HK (553 Nm) fordelt på kun 1170 Kg går det radig unna. 0-100 Km/t går løs på 4 sekunder og topphastigheten er i området rundt 340 Km/t. CTR hadde bl.a i flere år banerekorden på Nürburgring. For den som måtte ha et par-tre millioner kroner til overs må en CTR være det perfekte og trolig også det kuleste leketøyet.

1psec03flv0w5330zsc1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere til og med sjansen til å bli eier av en yellow(green)bird 8)

http://www.autotuning.no/biler/ruf-ctr

RUF CTR er jo ganske enkelt bare seriøst kul og med 469 HK (553 Nm) fordelt på kun 1170 Kg går det radig unna. 0-100 Km/t går løs på 4 sekunder og topphastigheten er i området rundt 340 Km/t. CTR hadde bl.a i flere år banerekorden på Nürburgring. For den som måtte ha et par-tre millioner kroner til overs må en CTR være det perfekte og trolig også det kuleste leketøyet.

1psec03flv0w5330zsc1.jpg

Enig! Må si å eie en Porsche er en av de virkelig store drømmene! En 964 911 tror jeg kunne vært et bra kompris av kjøreglede/pris når det kommer til en "søndagsbil".. selv om tidlig 90-talls porschene fortsatt ligger litt høyt priset kontra de som er 10år eldre..

Men nå har jeg så og si ingen erfaring med Porsche annet enn det jeg leser på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handlet denne tråden egentlig om såkalt "ordentlig" maskineri fra Japan, men jeg kunne ikke fri meg fra å vise et par eksempler på tilsvarende skikkelige eldre kjøremaskiner fra Tyskland... :wink:

Joda... jeg har da hatt en relativt brukbar original og klassisk 911. Jeg hadde en Carrera Coupé fra 1984 og den hadde en den tradisjonelle boxersekseren på 3164 cm3. Motoren ytet 231 HK ved 5900 rpm og 284 Nm ved 4800 rpm. Vekten var kun 1280 Kg så 0-100 km/t klarte den på rundt 5,8 sekunder og topphastigheten var i området rundt 245 Km/t. Disse bilene er vanskelige å kjøre og hvis man ikke er forberedt snurrer man fort rundt. Jeg klarte dette nummeret på Ullernchausseen i Oslo... heldigvis uten andre skader enn at min stolthet fikk seg en knekk. Det ble istedenfor tre frontmotoriserte Porscher på meg etter denne opplevelsen iom. at de har 50/50 vektfordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...