Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei idag fikk jeg ikke opp føredøra på bilen min.. den er alltid litt vrang får å få opp låsen, må trykke flere ganger får at pinnen skal gå opp men idag gikk ikke døra opp selv om pinnen var oppe og jeg prøvde døra invending og den ville ikke opp..

dette skjedde også får noen uker sia menn da var problmet borte etter noen timer..

jeg vaska bilen i går kveld, og det var is på ruta idag.. men sist gang så hadde jeg vaska bilen 2 dager før vis jeg ikke husker feil.

noen som har hvert borte i det samme? eller har en formening om hva som er feil..

Edit: døra gikk opp nå etter¨å ha stått noen timer inne på et varmt verksted, men lurer på hva det er så jeg slepper å krabbe inn den andre døra neste gang det skjer..

mvh Eirik

Skrevet

Jeg har periodevis omtrent samme feil som deg, og etter å ha snakka med en BMW mek var han rimelig sikker på at det var utgangen på sentrallåsmodulen som begynte og fuske, ny modul kommer på i overkant av 6000kr inklusive montering og programering. :x

Men i min bil tennes kupelyset når jeg trykker på åpne knappen på nøkkelen, men knappene spretter ikke opp,

Sitter jeg inni bilen og betjener låse knappen mellom setene går heller ikke knappene opp, men jeg hører at det klikker i sentrallåsmodulen.

Låses bilen opp med nøkkel åpner settfølgelig fører døra men di andre forblir låst og de invendige håntaket på de ander dørene er koblet ut slik at dører ikke kan åpnes fra innsiden.

Jeg tror også at luka over bensin lokket er låst, så blir det helt gale er dette ikke noe en kan kjøre lenge med siden en muligens ikke får fylt opp tanken.

Jeg har hatt dette problemet i perioder og BMW mekanikeren ba om så mye info som jeg klarte å finne ut av for å lette feil søkingen, så hvis du kjener igjenn de fleste punktene som jeg har listet opp kan det som sakt være sentrallåsmodulen.

Jeg må også si at det kan gå uker og måneder mellom hver gang dette skjer, men mistenker at kraftig regn eller noe kulde kan gjøre at det opptrer oftere.

En annen mulighet er dårlig battteri i nøkkel, eller dårligladdet batteri hvis du har nøkkel som lades under kjøring.

Nytt bateri til nøkkel betalte jeg 35 kroner for hos BMW.

Men hvis Feilen bare kommer når du vasker bil og det er kalt kan det være at låsen fryser,

Nokk en mulighet hvis bilen ofte er vanskelig og åpne kan være antenne forsterkeren er dårlig, denne sender signalet fra nøkkelen til sentrallåsmodulen.

Ved feil på eller dårlig antenneforsterker vil også radioen få dårligere signal, så har du trøbbel med radio motak kan forsterkeren være synderen.

Er du uheldig kan det vær flere av overnevnet feil, jeg har en mistanke om at min antenneforserker ikke er av de beste, for jeg må stå max 1-2 meter fra bilen for at den skal låse opp, og radioen er ikke av de beste.

Skrevet

Det sitter to mini releer i GM5 modulen. Liten hvit styreenhet på innsiden av sikringene i hanskerommet. Kjøp disse to releene på ebay f.eks og få noen som kan lodde om å bytte disse for deg..

Det er skyld i hele problemet. Har selv hatt det på fler av E46.. Tror jeg betalte knappe 300kr for begge releene..

Richard

Edit: billigere enn jeg husket gitt... men her er en link til en av annonsene på ebay.. evt søk etter "bmw gm5"

http://global.ebay.com/BMW_General_Modu ... 14098/item

• 4 weeks later...
Skrevet

vet ikke om det er det som er hoved problemet i min.. for jeg får opp låse knappen men døra vil ikke opp.. tar i handtaket så skjer det ingen ting.. har dårlig pakning. kansje derfor den fryser..

Skrevet

Har samme problem på min og jeg har byttet grunnmodulen der disse releene ligger (ikke pga. av dette) for ca 1 år siden så det er ikke der feilen er.

Jeg har fått beskjed på (og tror også selv) at det er låsekassen i den respektive døren som må byttes.

Kjøpt ny oem. låsekasse på ebay for 650 kr. som akkurat nå ligger på Gardermoen i transit :)

Mener låsekassen koster 1200 kr. ny hos bmw...

Har tidligere prøvd å smøre låsekassen opp igjen, men feilen kommer tilbake så den er nok rett og slett slitt.

Skrevet

ja prøvde å spraye wd 40 inn lås kasse får en stund siden jeg hjalp ikke stort..

men trur også feilen lifgger i lås kassa.

da døra vil ikke lokke seg igjen når dne har frysa. da må jeg låse den med knappen inni bilen mens jeg holder døra igjen.. og idag så skjedde dette på passarskjer døra og da frøys den drøa og men fikk den opp igjen etter en liten kjøre tur.. kjedelig å gå ut og inn gjenom vindu..

føra døra kom hvertfall ikke opp idag. og der frøys også vindu så fikk heller ikke ned det vinduet før etter kjøreturen..

men si ifra tele om det funker, og send meg link til ebay siden du fant den på..

Skrevet
Døra vil ikke lokke seg igjen når det har frysa.

Da må jeg låse den med knappen inni bilen mens jeg holder døra igjen...

Der beskriver du nøyaktig problemet jeg hadde!

Har nå byttet låsekassen, og ting ble bedre men da gradestokken krøp ned mot minus 10 kom problemet igjen.

Så da smurte jeg opp dørhåndtak-mekanismen på innsiden av døren og da forsvant problemet helt! :D

Og siden staget som dytter opp låseknappen alltid har fusket i fuktig og kaldt vær skyltes den gamle låsekassen er det også nå i orden :)

• 4 years later...
Skrevet

Gammel tråd men like aktuelt problem her i gården.

Hvor omfattende er det å komme til låsekassa, og få smurt opp. Evt tatt den ut for å få tint den?

Skrevet

Gammel tråd men like aktuelt problem her i gården.

Hvor omfattende er det å komme til låsekassa, og få smurt opp. Evt tatt den ut for å få tint den?

Ikke noe stress, bare å skru i vei.

Beste er somregel bare å sette bilen en plass med 10+ grader over natta og bare pøse på med wd40 elns siden det fordriver vann.

Skrevet

Har lest at man kan varme selve låsemekanismen forsiktig med en varmepistol/hårføner for så å spraye den med silikonbasert smøremiddel. WD40 vil forsvinne over tid, og renner vekk. Silikonbaserte smøremiddler blir værende, og vil også fordrive vann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...