oddis Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Hawkon88, nå blandet du mye rart sammen her. Selvforsvarsdefininsjonen min har jeg allerede forklart. Hvis en innbruddstyv har brutt seg inn i et hus hvor beboere er hjemme er det han/hun som har angrepet. At man velger å plassere et balltre i korsryggen på vedkommende er i alle høyeste grad selvforsvar. Hva vet beboer om inntrengerens videre hensikter? Har man brutt seg inn i et låst hjem har man i aller høyeste grad brutt normale normer og regler for hensyn til andre mennesker. Spør en av de avdøde i Orderudsaken om de hadde hadde plassert et balltre i hodet på drapsmannen hadde de møtt han i gangen den dag i dag. Beste for samfunnet sier du, joda. Hadde samfunnet justert sitt lovverk og prioriteringer har ikke dine scenarioer vært av stor betydning. Da mener jeg passende straff for kriminelle handlinger hadde vært første skritt. Innbrudstyver som bevæpner seg med skytevåpen har i stor grad med tilgangen på våpen å gjøre. Har du statistikk på væpnede innbrudd i USA vs Europeeiske land? Også en kryssreferanse mot antall håndvåpen pr. innbygger. Tror nok bildet nyanseres rimelig godt. Husk også at de proffesjonelle og farlige tyvene skyter og dreper uansett hvor de befinner seg. Mens de som er ute å raner for å finansiere neste dose ikke har våpen med mindre de har enkel tilgang på det. I USA f.eks kan alle veldig enkelt få tak i våpen. Men vi blir nok neppe helt enige nei. Samfunnet har mange forbedringspunkter, og det bekymrer meg at disse tas mindre og mindre alvorlig for hvert år som går. Frp hadde ikke eksistert om AP hadde gjort jobben sin, og brukt sunn fornuft og god folkeskikk isteden for byråkratiske ulogiske normer og ignorering av stadig stigende samfunnsproblemer der de heller bruker dyr kortsiktig brannslokking som bare kommer tilbake og ettertenner enda hardere. Da Lange startet Frp i '73 (da ALP), hvor stor prosentandel hadde AP da? 35%. Og hvor mange år tok det Frp å hente mye av APs forsprang. 5% oppslutning første år de stilte til Stortingsvalg sier endel om at dette var en ønsket endring i det politiske markedet. Og pr. idag drøyt 23%. Og samtidig har AP 35,4% oppslutning, 0,1% bedre enn i 1973. Synd AP er så langt fra sin grunnleggingsideologi. Jeg bor selv i et fylke med svært høy AP oppslutning, og har snakket mye AP politikk med eldre folk her rundt, og mange av dem har i dag gått til Frp, fordi de ser det som eneste løsning (her burde det ringe en bjelle hos Jens og Co). De føler det som et hån at partiet ennå kaller seg Arbeiderpartiet, og mener det styres av ikke-arbeidende teoretiske personer som ikke vet hva arbeid betyr.. Gårsdagens AP partipisking av biodieselavgift sier alt om hva AP har blitt til idag. Tror du det finnes en bonde eller næringsdrivende i hele landet som får lyst til å stemme AP etter noe sånt? Også står AP representant og arrogant uttaler at det er en en skam å subsidiere en så klimaødeleggende ting som biltrafikk (!!). Hvordan kommer arbeideren seg til jobb? På trikken i Oslo høres det ut som. Det er intressant å reflektere over hvilke saker de siste 25 årene som har gjort at Frp har økt slik i velgermasse så kolosalt. Ser vi et mønster?
oddis Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Da spør jeg offisielt en moderator om han kanskje burde skille ut deler av denne tråden til en egen dedikert tråd med litt mer presisert emne, det irriterer tydelig fler... Syns innholdet er intresant på et generelt grunnlag, synd om den blir stengt, selv med mye OT (... )
BMWentusiasten Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 ...etter å ha laget div. saksbehandlingsprogrammer for Kriminalomsorgen vet jeg ganske mye om hvor tåpelige enkelte kan være når det gjelder f.eks ungdommelige eskapader. Mine synspunkter når det gjelder ungdom og f.eks fyllekjøring er nok sterkt fargelagt av hva jeg har sett i forbindelse med dette arbeidet... Som tidligere ansatt i Kriminalomsorgen så mener jeg at det er litt uheldig av deg å referere til Kriminalomsorgen på den måten. Selv om det ikke står noe detaljert så er dette trossalt et offentlig fora. På en annen side så har du lett for å bli oppfattet som belærende... Litt uheldig mtp at du er modarator og blir i mange øyne sett opp til...
Fredrik Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 ...etter å ha laget div. saksbehandlingsprogrammer for Kriminalomsorgen vet jeg ganske mye om hvor tåpelige enkelte kan være når det gjelder f.eks ungdommelige eskapader. Mine synspunkter når det gjelder ungdom og f.eks fyllekjøring er nok sterkt fargelagt av hva jeg har sett i forbindelse med dette arbeidet... Som tidligere ansatt i Kriminalomsorgen så mener jeg at det er litt uheldig av deg å referere til Kriminalomsorgen på den måten. Selv om det ikke står noe detaljert så er dette trossalt et offentlig fora. På en annen side så har du lett for å bli oppfattet som belærende... Litt uheldig mtp at du er modarator og blir i mange øyne sett opp til... Jeg har ikke hatt tilgang til sensitive produksjonsdata (altså personlige profiler)... min sikkerhetsklarering gjaldt kun testdata i forbindelse med programmenes utvikling. Disse testdataene er anonymiserte (som regel fiktive) og inneholder litt av hvert som man ikke finner i produksjon... f.eks datarelasjoner som ikke finnes i virkleligheten etc. Dette er for å provosere frem feil, mangler og andre rariteter. Jeg vet med andre ord intet sensitivt om folk her inne eller andre steder. Det er imidlertid allikevel klart at man som systemutvikler må forholde seg til hvordan administrasjonssystemene virker både i teorien og i praksis (herunder rutiner, lovtekster og annet som er relevant for systemene)... og i den sammenhengen har jeg sett ting som gjør at jeg ikke ble fristet til å stifte et nærmere bekjentskap med ordensmakten og/eller domstolene. Det er dessverre mange triste skjebner og når det gjelder spesielt ungdom er ikke den generelle utviklingen spesielt oppløftende. Denne tråden har nå sporet helt av og selvom innholdet isolert sett er interessant nok velger jeg å avslutte tråden. Hvis noen mot formodning har noe å utsette på denne avgjørelsen kan de evt. sende en PM til undertegnede eller en annen moderator... så får vi vurdere hva vi evt. skal gjøre derfra. Jeg har merket meg at noen mener at jeg er belærende i mine innlegg og dette beklager jeg naturligvis. Jeg vil derfor forsøke å holde en mildere stil i mine svar fremover, men i likhet med dere har jeg også rett til å mene hva jeg vil her inne... såfremt meningene fremføres på en skikkelig måte og ikke er støtende og/eller ulovlige.
Anbefalte innlegg