Andreasnicolai Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Må bare beklage eventuel språkbruk som kommer, men føler det er nødvendig for å slippe ut litt frustrasjon. Hva i helvette feiler det folk? Jeg kjørte hjemmover fra Oslo idag. Startet i 1200 tiden og e39en trivdes godt på veien. Når jeg passerer Elverum begynner det å bli glatt. Jeg tok da igjen en trailer som holdt seg stødig på fartsgrensen, helt greit tenkte jeg med tanke på at det er første vinter med bakhjulstrekker. Holder selvfølgelig god avstand til traileren da jeg HATER folk som kjører helt opp i bakenden på meg. Da kommer det en trailer til med utendlandske skilter som kjører helt opp i bakenden på meg. Var tydelig at han hadde det travelt, og skulle gjerne svingt til siden for å slippe han forbi. Men var liten vits i det da jeg hadde en trailer forran meg som lå i fartsgrensa. Det begynner å bli mørkere, og han legger seg enda nærmere meg. Jeg sliter med å konsentrere meg om veien da hele kupeen min er opplyst, og jeg blir halveis blendet av alt lyset som reflekterte i speilene mine. Blinket da forsiktig med tåkelyset for å få han til å gi meg litt pusterom, det var det ikke snakk om- han blinket bare tilbake å presset seg litt nærmere meg. Plutselig legger han seg ut, og her var det glatt, og stormer forbi meg på en vei som holder "høy" norsk standard med brøytekanter på sidene. Jeg ble pent nødt til å bremse kraftig opp så han kom seg forbi. Så fortsetter han bak traileren som var forran meg i 20 min før de begge svingte av på bensinstasjonen. Utrolig irriterende måte å kjøre på, forventer mer av yrkes-sjøfrer. Men skal ikke drøye innledningen mer nå, her kommer det som virkelig fikk meg forbanna og livredd samtidlig. 10 min etter de to trailerne hadde svingt av kommer jeg på et langstrekk og jeg ser en lang rekke med biler og trailere. "Bra at jeg er et stykke ut i langstrekket nå, sånn at jeg slipper å møte en bil som febrilsk prøver å kjøre forbi i det jeg kommer ut av svingen", tenkte jeg. Passerer første bil, andre bil, så en trailer. Idet jeg ser grillen på traileren blir blendet av lysene til en svart suv som legger seg ut for å kjøre forbi traileren. Han hadde utrolig nok ikke sett meg, men idet han legger seg ut ser han meg. Han hiver seg tilbake i sitt kjørefelt, men får sleng på bilen. Jeg bremser så mye jeg tørr men er livredd for at jeg skal miste grepet på asfalt/isen. Kontraen til SUVen gjør at bakenden kommer ut i kjørefeltet mitt igjen, bremser fremdeles (takk og lov for ABS). Treffer akkurat ikke SUV'en idet bakenden til SUV'en drar seg inn igjen, og jeg er forbi. Med helsa og lakk i behold. Rakk akkurat å tute som faen før jeg passerte resten av bilene. Hjertet pumpa så hardt at jeg nesten fikk vondt, spratt lokket av scruf-sterk boksen og tok meg to porsjoner. Da begynte jeg å tenke. Enn hvis jeg hadde vært 1 meter lenger frem? Enn hvis jeg hadde hatt den utendlanske traileren helt oppi bakenden på meg enda? Ikke sjans at han hadde klart å bremse før han hadde gjørt e39'en min om til en e36 compact. Enn hvis jeg hadde fått skrens el. pga den kraftige nedbremsingen? Så hva i helvette feiler det folk? Er ikke første gangen det skjer heller, stadig vekk når jeg kjører Oslo-Trondheim om sommeren at folk legger seg optimistisk ut for å kjøre forbi når jeg kommer rundt en sving og må kraftig bremse ned for å unngå kollisjon. Er det virkelig så mange sjåfører der ute som ikke tenker konsekvenser? (Vet det ble litt langt, men følte en veldig trang til å lette dette fra hjertet)
BMW-Coupe Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Det der er helt utrolig irriterende! Skjønner deg veldig godt! Bra du snuser riktig sort da ihvertfall Og forresten, vis du får din E39 til å se ut som en E36 Compact, skal du få en premie, hehe
Andreasnicolai Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Ikke bare irriterende, men livsfarlig! Hehe, kom ikke på noen andre "bilder" på hvordan e39'en hadde vært etter å fått en hissig utlandsk trailer opp i rumpa.
ThomasB Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Dette er jo helt "vanlig" på norske veier, folk tror det er tørr asfalt og blir like overasket hvert år vinteren setter inn.! Flere dødsulykker de siste dagene Godt det gikk bra i ditt tilfelle.
316 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Riksvei 3 er helt forferdelig å kjøre på, kjenner meg veldig godt igjen i hendelsesforløpet ditt. Du vet sikkert at du kan kjøre "gamleveien" oppover? Mindre trafikk, men dårligere vei også.
BMWentusiasten Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Dessverre for mange hensynsløse sjåfører der ute. Bra du kom godt ut av det
Fredrik Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Når jeg opplever slik pøbelkjøring fra trailersjåfører og trafikken/værforholdene forhindrer hurtigere kjøring bremser jeg først lett ned til 10 Km/t under hastigheten trafikken går i og holder denne hastigheten i ca. 30 sekunder før jeg gir hurtig gass til normal hastighet igjen (han har ingen muligheter til å følge akselerasjonen). Viser traileren tegn til å ville kjøre forbi i irritasjon gir jeg gass slik at han allikevel må holde plassen sin (du må følge 100% med i speilet hele tiden). Hjelper dette ikke gjentar jeg prosedyren, men denne gangen bremser jeg lett ned til ca. 20 Km/t under trafikkens hastighet. Dette pleier å være et ganske effektivt signal som virker overfor selv den mest hjernedøde trailersjåfør. Kraftige akselerasjoner fører til et enormt merforbruk av diesel for trailere og dette ønsker de ikke i lengden. Teknikken er kun forsvarlig og holdbar hvis forbikjøringer ellers er uforsvarlige i forhold til trafikken/værforholdene. Mange utenlandske trailersjåfører vet faktisk ikke hvor farlige norske vinterveier kan være og da må man ty til drastiske virkemidler for å få stoppet elendigheten.
///NJD Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Skjønner ikke at folk gidder engang, spesielt på vinterføre da sjangsene for kollisjon er større. Derfor parkerer jeg bilen i vinter, tar heller buss enn å bli et offer for idioter som IKKE kan kjøre.
Andreasnicolai Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Takk ThomasB og BMW entusiasten! Skjønner ikke at folk gidder engang, spesielt på vinterføre da sjangsene for kollisjon er større. Derfor parkerer jeg bilen i vinter, tar heller buss enn å bli et offer for idioter som IKKE kan kjøre. Hehe, dette minner veldig om typisk visjon for terrorister. Altså skremme folk bort fra en trygg hverdag.
Kriss11 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Skremmende historie Legger selv merke til at folk ligger alt for langt opp i rumpa på meg og andre bilister. Bruk vette når man kjører!
Kjennern Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Kjørte ned fra Beitostølen sist helg. Utrolig å mange SUV'er som lå godt planta i grøfta. Virker som mange tror at 4x4 SUV'er sitter som støpt uansett. Det snødde ganske mye den dagen vi dro hjem og det var utrolig glatt i perioder. Bra du ikke traff den møtende bilen da. Kunne fort blitt stygt det der.
Just-turbodiesel Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Når jeg opplever slik pøbelkjøring fra trailersjåfører og trafikken/værforholdene forhindrer hurtigere kjøring bremser jeg først lett ned til 10 Km/t under hastigheten trafikken går i og holder denne hastigheten i ca. 30 sekunder før jeg gir hurtig gass til normal hastighet igjen (han har ingen muligheter til å følge akselerasjonen). Viser traileren tegn til å ville kjøre forbi i irritasjon gir jeg gass slik at han allikevel må holde plassen sin (du må følge 100% med i speilet hele tiden). Hjelper dette ikke gjentar jeg prosedyren, men denne gangen bremser jeg lett ned til ca. 20 Km/t under trafikkens hastighet. Dette pleier å være et ganske effektivt signal som virker overfor selv den mest hjernedøde trailersjåfør. Kraftige akselerasjoner fører til et enormt merforbruk av diesel for trailere og dette ønsker de ikke i lengden. Teknikken er kun forsvarlig og holdbar hvis forbikjøringer ellers er uforsvarlige i forhold til trafikken/værforholdene. Mange utenlandske trailersjåfører vet faktisk ikke hvor farlige norske vinterveier kan være og da må man ty til drastiske virkemidler for å få stoppet elendigheten. du viser nettopp SAMME idioti bak rattet som nevnte sjåfører! IDIOTI! Det er slike som deg som gjør at folk som holder flyten oppe blir frusterte og tyr til drastiske virkemidler(f.eks forbikjøring) Du IRRITERER folk som ligger i normal flyt(ca 15-20 over fartsgrensa) Men men.. det er tydelig at du alltid har rett og vi andre som faktisk tør å holde hastigheten oppe er idioter, galskap, livsfarlige osv Du er en nordmann i ett nøtteskall, vet alltid best.
ReiRud Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 høres kjent ut dette... Det som er med suv`er i grøfta er at folk føler seg sååå trygge pga de kjenner ikke hvor glatt det er før de plutselig havner i en sving i for stor hastighet eller skal bremse og det er forferdelig glatt..da er det ikke så greit med refleksen til en halvgammel person som ikke har prøvd å kjøre sladd på 20år
Hauso Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 du viser nettopp SAMME idioti bak rattet som nevnte sjåfører! IDIOTI! Det er slike som deg som gjør at folk som holder flyten oppe blir frusterte og tyr til drastiske virkemidler(f.eks forbikjøring) Du IRRITERER folk som ligger i normal flyt(ca 15-20 over fartsgrensa) Men men.. det er tydelig at du alltid har rett og vi andre som faktisk tør å holde hastigheten oppe er idioter, galskap, livsfarlige osv Du er en nordmann i ett nøtteskall, vet alltid best. Du overreagerer litt.. Det er ikke snakk om hva folk tørr og ikke tørr, men det virker for meg som om du også skal være en sånn bedreviter og mr.know-it-all kinda guy. Hvis det er en forbanna speilglatt vei midt på svarte vinteren, og grensa er 80, veien er svingete og nedoverbakke feks, og DU holer 15-20 km/t over fartsgrensa. - Så vil jeg mene at det er DU som er en forbanna idiot, som utsetter andre for den faren du utgjør, fordi DU mener at DU er best i verden til å kjøre bil, og aldri kommer til å gjøre noe feil. Da mener JEG at du er en dott! Men jeg er også enig med deg, i det du sier om Fredrik sin "metode" Den kan være effektiv for han, men de andre bilene som ligger bak, og ønsker å ligge i fartsgrensa, er det forbanna irriterende for. Har lagt merke til at du "rakker" ned på Fredrik i en rekke innlegg den siste tiden, og det synes jeg er barnslig, da vi er på et diskusjonsforum, og der oppfører man seg, og DISKUTERER!. Ellers var det forbanna bra at det gikk bra (til trådstarter) Håper du slipper flere sånne hendelser.
Andreasnicolai Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Når jeg opplever slik pøbelkjøring fra trailersjåfører og trafikken/værforholdene forhindrer hurtigere kjøring bremser jeg først lett ned til 10 Km/t under hastigheten trafikken går i og holder denne hastigheten i ca. 30 sekunder før jeg gir hurtig gass til normal hastighet igjen (han har ingen muligheter til å følge akselerasjonen). Det er slike som deg som gjør at folk som holder flyten oppe blir frusterte og tyr til drastiske virkemidler(f.eks forbikjøring)Du IRRITERER folk som ligger i normal flyt(ca 15-20 over fartsgrensa) Ehm, det at han kjører etter forholdene er vel bra det? Og folk som kjører raskere enn det som er ansvarlig er vell idioter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå