Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

I dag har det skjedd litt mere med PDC prosjektet. Faktisk mye mer :D

Mottok idag tidlig pakke fra GS med strømforsyningskabelen som jeg trengte, og PDC knappen til å ha i midtkonsollen.

Så da var alle delene på plass, utenom støtfangerlistene.

Begynte med litt ombygging av strømforsyningskabelen:

Fra denne 12pin pluggen som er beregnet for tilkobling av styreenhet fra 03/98

sm8t64z8mmsm1xo0c7d8.jpg

Til denne 26pin pluggen som passer til styreenhet før 03/98 (iom at bilen min er en 97mod)

rgojliwh3rz3n6jp1xg1.jpg

Koblet ifra ledningene på 12pin

7bgjeq6bkf7qhe38mhvw.jpg

Koblet så til ledningene på 26 pins pluggen

x5upvktbaohgsqrqhbq1.jpg

Ferdig kabel!

j6im9qbdc4n16yve4t33.jpg

Etter testing av kontinuitet og dobbeltsjekking med koblingsskjema av den modifiserte tilkoblingskabelen, var det klart for montering :D

Monteringsanvisningen jeg brukte: http://www.tmk.com/transient/66200000790.pdf

Begynte med demontering av interiør og deretter ble det kabeltrekking og komponent montering.

Gong under hatthylle

su91pbhtzkuehvgjq067.jpg

PDC styreenhet ved siden av batteriet

gxur8pfxsomiv8gpc9re.jpg

PDC knapp i midtkonsoll

ce6pdq5qjaoasaj752nh.jpg

rejyhsfnkujze9oic1sf.jpg

Andre tilkoblingspunkter:

- Gong under hanskerom (tilhører check control)

- I-bus

- Sikringskurs 64 (ved batteri i bagasjerom)

- Jording (0v)

Så langt så vel :)

Iom at jeg ikke har fått støtfangerlistene ennå, så tengte jeg at jeg kunne teste opplegget med å bare tape sensorene fast i støtfangerne forran og bak, og koble til sensorledningsnettet og bare la det henge på utsiden av bilen.

Så da ble det sånn:

canfdkfcy56kbkps25n3.jpg

Klar til test!

z1m7qe5a2bkkik9xie5e.jpg

Og det virket faktisk!! På første forsøk :D8)

Alle 8 sensorer var OK, PDC en ble aktivert med både knapp og revers :applause:

Så da står det igjen bare å montere sensorledningsnett og lister så er alt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var morro at det fungerte med en gang, var litt i tvil da jeg starta med prosjektet.

Enda mere ekstrautstyr som kan gå i stykker hehe.Ble bra dette,morro når ting fungerer med en gang :)

Hehe ja, mye som kan gå istykker på en bil. Men når man tenker på hvor mye elektronikk og ledninger det egentlig er i disse bilene, så er det godt gjort at alt fungerer ennå etter 13år.

PDC skulle vært standardutstyr på disse store bilene :)

I allfall på IL versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du brukt på dette greien hitil? Er blitt fan av å adde ekstra utstyr på bila og kunne tenkt meg PDC selv egnetlig :) Akkurat ferdig med opplegg til el-stoler og det var jo "relativt" greit når man bare får satt seg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du brukt på dette greien hitil? Er blitt fan av å adde ekstra utstyr på bila og kunne tenkt meg PDC selv egnetlig :) Akkurat ferdig med opplegg til el-stoler og det var jo "relativt" greit når man bare får satt seg inn i det.

Vel.. Jeg har brukt litt over 3000kr til nå. Jeg får håpe det holder. :)

Kjøpt alle deler brukt, utenom strømforsyningsnettet, det måtte jeg kjøpe hos GS.

Et nytt "retrofit kit" (der jeg hentet strømforsyningsnettet fra) koster ca 10000kr.

Men det settet er beregnet for biler fra 03/98 til 09/98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende. :)

Syntes det så bra ut med sensorene tapet på fangeren. er det PDC foran og bak?

Takker :D Har 8 sensorer 4 forran og 4 bak :) Litt risikabelt å kjøre med sensorene tapet på støtfangerne og ledninger på utsiden av bilen, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet! Tar seg opp utstyrslista på bilen etterhvert :wink:

Bra å høre at alt virker, så ikke jobben med demontering var fånyttes :)

Ja var egentlig godt gjort at alle sensorene virket. :) Demonteringen på delebilen var ganske lærerik egentlig. Da fikk jeg se hvordan de div komponentene var montert og hvordan ledningene var lagt opp :D

Nå går jeg å venter på støtfangerlistene. Skal se om jeg får montert lednigsnettet for sensorene etter helga. Men det innebærer en del mer demontering da, bl.a. begge støtfangerne og innerskjerm forran høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg en kjekk sak i posten, et I-BUS interface :D

15agi0wkt6xx5af8h7y6.jpg

Dette interfacet kjøpte jeg på ebay, og skal bruke det med et program som heter NavCoder.

http://www.siegenthaler.co.nz/navcoder/index.htm

Dette programmet kan du bruke til bl.a.:

- Scanne alle komponenter koblet til I-BUSen

- Programmere LCM (Ordne automatiske kjørelys, fjerne feilmld. på enkelte lyskretser f.eks ved montering av LED pærer)

- Synkronisere klokke i bil med PC

- Kode om navigasjonsenheter, radio og telefon.

- Teste PDC, test av hver enkelt sensor med avstander i cm

- Lese av service informasjon

++

Installasjon:

Koblet til 12v og 0v fastspenning på ledningene til 3pins kontakt til klimakontrollpanel og I-BUS ledningen til kontakten på MID-enheten

gajm9wn0x1qtxamj0tjp.jpg

7brqdeps0ymsw5mhf0nv.jpg

Trakk selve kontakten til interfacet ut gjennom den lille luka ved koppholderne.

For å koble interfacet til PCen brukte jeg en Nokia micro USB datakabel.

z69q3kqpzbbtbg61ajga.jpg

Så startet jeg NavCoder på PCen og deretter vridde jeg tenningsnøkkelen til pos. 1.

Dermed startet datastrømmen fra I-BUSen å komme inn.

hl3vig3q3deao5ehpsim.jpg

Test av PDC:

- Vri nøkkelen i pos 2. og aktiver PDC med enten knapp eller revers.

- Så kan en gå forran eller bak bilen og teste hver enkelt sensor. (jeg hadde laptopen på biltaket mens jeg holdt på :lol: )

i9i9sly1myjoze6bdsq6.jpg

Utrolig kjekke greier :D Enkelt og billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du brukt på dette greien hitil? Er blitt fan av å adde ekstra utstyr på bila og kunne tenkt meg PDC selv egnetlig :) Akkurat ferdig med opplegg til el-stoler og det var jo "relativt" greit når man bare får satt seg inn i det.

Vel.. Jeg har brukt litt over 3000kr til nå. Jeg får håpe det holder. :)

Kjøpt alle deler brukt, utenom strømforsyningsnettet, det måtte jeg kjøpe hos GS.

Et nytt "retrofit kit" (der jeg hentet strømforsyningsnettet fra) koster ca 10000kr.

Men det settet er beregnet for biler fra 03/98 til 09/98.

Ok 3000 vakke så ille det da :) Kunne egentlig tenkt meg dette selv som sagt. Men vi får se hva det blir til med det første. Motor på gang først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...