Gå til innhold

Norske skilter på høyrestyrt M3 E36.

Rannem
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig denne regelen? Er det i det heletatt mulig å få registrert en høyrestyrt M3 E36 på norske skilter?

Vet jo at det ble satt en stopper for høyrestyrte japseraketter. Har også hørt at biler som i utganspunktet er europeiske, men høyrestyrte, kan registreres?

Noen som kan hjelpe meg her? Er jo farlig billig med M3 fra Storbritania nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan er egentlig denne regelen? Er det i det heletatt mulig å få registrert en høyrestyrt M3 E36 på norske skilter?

Vet jo at det ble satt en stopper for høyrestyrte japseraketter. Har også hørt at biler som i utganspunktet er europeiske, men høyrestyrte, kan registreres?

Noen som kan hjelpe meg her? Er jo farlig billig med M3 fra Storbritania nå! :D

Jeg har sett flere høyrestyrte biler med norske skilter ute i trafikken jeg. Dette har riktig nok vært helt vanlige biler men jeg mener at loven er lik for alle.

Men å impotere en bil fra storbritania kan da umulig være noe særlig, alt er jo på feil side :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel en lov om at etter "denne" datoen ville man ikke kunne registrere flere høyrekjørte kjøretøy i Norge.

Men ta det med en klype salt da jeg ikke husker hvor jeg leste det.

Du får registrert Supra i fra England ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Grunnen til at vi ikke får registrere biler som er bruktimportert fra Japan er at de ikke er typegodkjent i Europa, og derfor ikke i Norge.

2. Før var det unntak fra denne regelen: Hvis en bil fra Japan var godkjent i f. eks Storbritannia, ble den også ofte godkjent i Norge, fordi vi har ganske like regler. Dette smutthullet ble tettet fordi britene slapp gjennom for mye som ikke burde vært godkjent. Det var altså et problem med håndhevinga av reglene, noe britene ikke tok så tungt.

3. Det er mulig å få typegodkjent en japansk bil på eget initiativ, hvis du har MYE penger. Da må du nemlig finansiere alle tester selv, og bilen må oppfylle alle sikkerhets- utslipps- og støykrav. (Man må f.eks få tak i minst èn dønn original utgave til krasjtest) Og selv da vil du bare få godkjent akkurat den utgaven fra akkurat det året med akkurat det utstyret.

4. Forbudet mot japanske bruktbiler dreier seg altså ikke om hestekrefter eller om det er sportsbiler. Biler godkjennes ganske enkelt på helt forskjellig måte i Europa og i Japan.

5. En viktig grunn til at det er vanskelig å få typegodkjent en japansk bil i Europa, er ganske enkelt at markedet må til en viss grad beskyttes.

6. I Sverige har de stort sett like strenge regler som oss, men de har flere muligheter for unntak! Det er ikke et krav fra EU om at vi må ha de samme reglene eller håndheve dem på samme måte, EU setter visse minimumskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil du trivest med å sitte på høyresida tror du? jeg har kjørt en høyreratta bil. ALDRI om jeg skal ha en slik! gire med venstra er pyton! samtidig blir plasseringa på veien ubestemmelig, holdt flere ganger på å ta autovernet på høyresida. Forbikjøringer kan du glemme.. osv...

Tror dette er mer eller mindre vanesak. Ivertfall når det gjelder giring o.l. Men dette med plassering på vei skjønner jeg kan være problematisk. Hvis jeg i det heletatt skal registrere en høyrestyrt M3 blir det for små koseturer i godvær, samt noen turer på skogen og våler! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har høyrestyrt bil. De synes det er akkurat like greit å sitte på andre siden av bilen ;)

Så klart er det tricky i forbikjøringer, men sånn generelt ikke den store forskjellen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Statens vegvesen om import av kjøretøy:

EF-typegodkjenning er en felles godkjenningsordning innen EU- og EØS-området. Slik typegodkjenning er gyldig også i Norge, slik at kjøretøy som innehar EF-typegodkjenning og som er i original utførelse (ikke har blitt endret etter typegodkjenningen) er å anse som godkjent i Norge.

Mao. det er ikke noe problem å registrer en bil med høyreratt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...