Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

All teknologien kommer også til å øke fallgruvene når noe går galt. Se bare da strømmen går i enkelte deler i Norge...

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er for meg komplett uforståelig at når Statens inntekter fra kjøp og bruk av bil har økt med 40 % fra 2004 til 2009 (fra ca. 46 mrd til ca. 65 mrd i 2009) så betyr plutselig 3,8 mrd (= 5%) i lavere inntekter i forhold til ifjor (som nok en gang var et toppår mhp avgifter fra bil og bilbruk) et fullstendig sammenbrudd i helse-Norge, skole-Norge, eldre-Norge og alle andre gode formål...

Vitner om SÆRDELES dårlig planlegging og forståelse for hvordan ting fungerer.

Og når bilistene tilpasser seg myndighetenes miljø-ønsker så "belønnes" man med økte avgifter...for Staten SKAL ha inn minst samme inntekter som ifjor...

For øvrig er definisjonen av begrepet "netto-provenynøytralt" i Finansdepartementet at man skal ha inn økte inntekter (i alle andre sammenhenger betyr det samme nivå).

Og hva med prioriteringene? Siden enhver reduksjon i avgiftene/inntektene på bil slår umiddelbart ut på helse, eldre, skole, barnehager osv. må jo det bety at disse postene står nederst på prioriteringslista...eller sto AP-Michalsen på hodet da han leste lista? I så fall bør noen snu lista for han; ingen vits i å snu han for han er vel passe "snudd" fra før...

"Hvor skal vi ellers ta pengene fra?"...kanskje begynne å se på godene til politikere, folk i utenrikstjenesten, andre departementer enn Finansdepartementet, CO-2-utslipp fra oljeplattformer (de slipper faktisk ut 1/4 av klimautslippene i Norge og 40 % mer enn bilparken !!) og industrien?

DUSTEUTSPILL! :evil:

Skal vi få respekt for politikere må de sette handling bak ord på annen måte enn å sette ned et ekspertutvalg som skal vri hjernene sine for å finne nye, syltynne argumenter for å øke avgiftene på et objekt som allerede ligger på 2. plass i verden når det gjelder skatter og avgifter..

Politikerne må begynne med det som betyr noe og gjøre seg fortjent til respekt gjennom rollemodeller og da kutter man ut privatfly til klimakonferanser!!

Det er vel bare i Norge man kan slippe unna med slike utspill... :twisted:

GRRRR!!!!

Skrevet

Fortsetter det slik så kommer jeg til å flytte til Monaco eller USA 8) Hadde vært deilig med en stor leilighet i Monaco ja, uten skyhøye avgifter på vann og kloakk på toppen av bilavgiftene. Slippe snømåking, klipping av plen og de forpu... træra til naboen som tar kveldsola(de skal ned en eller annen natt :evil: ). Ha en liten cabincruiser i havna uten måkedritt og sure havnefogders gnål om ørten fendere og faenskap..

Skrevet
Jeg nevner da igjen at inndeling i egne stater hadde vært på tide her i Norge.

Neida... du er aldeles ikke lost... :lol:

Men jeg ser enda ikke sammenhengen til oppvigleri og landsforræderi. Forklaringen venter jeg på. Hadde jeg sendt væpede styrker til å ta over Norge til min totalitære styring, ja da snakker vi landsforræderi. Å ønske inndeling i stater som i USA er vel neppe brudd på noe. Det kaller jeg ytringfrihet.

Et par definisjoner på oppvigleri:

oppvigleri, jur., forsøk på å oppmuntre krigsmenn til i fellesskap a) å øve vold mot en foresatt el. overordnet, el. B) å tvinge en sådan til å foreta el. unnlate en tjenestehandling, el. c) å nekte lydighet mot en foresatts befaling i tjenesteanliggende. Etter mil. straffelov er straffen for o. fengsel inntil seks år, i krigstid inntil 15 år.
Oppvigleri er det juridske begrepet som brukes når en person prøver å oppmuntre andre til å utøve vold mot en overordnet person. Det kan også bety at noen nekter å være lydig mot en foresatt, og at man ikke følger en befaling i tjenesteanliggende saker.

Nå skal det etter hva jeg har fått med meg være bare en nordmann som er dømt for oppvigleri etter 2. verdenskrig i Norge (gasskraftverksak).

Og et par på landsforræderi:

Forræderi betegner bedrag eller svik, særlig handlinger som er rettet mot statens sikkerhet eller selvstendighet.

Det skilles gjerne mellom høyforræderi, landsforræderi og krigsforræderi. Høyforræderi er forbrytelser mot statsforfatning og statsoverhodet. Landsforræderi er forbrytelser mot statens selvstendighet og sikkerhet. Krigsforræderi er å yte fienden bistand i krig.

landsforræderi, forbrytelse mot statens selvstendighet og sikkerhet ved å utsette den for fare i forhold til andre land. Må ikke forveksles med høyforræderi, som er handlinger med sikte på endring av det bestående statsstyre ved ulovlige midler. Landsforræderi kan begås så vel i fred som i krig, men de farligste former for landsforræderi forekommer under krig (all slags bistand til fienden). Straffeloven av 1902 kap. 8 inneholder strenge straffebestemmelser rettet mot slike forbrytelser, men uten å bruke uttrykket landsforræderi. Den militære straffelov av 1902 kap. 8 bruker om de tilsvarende handlinger betegnelsen «krigsforræderi».

Relevant artikkel.

http://www.nationen.no/meninger/leserbr ... 338264.ece

Jeg ser enda ikke linken mellom det jeg sa og oppvigleri eller landsforræderi... så siden jeg har briller, forklar!

Edit: lagt til link.

Skrevet

Men jeg ser enda ikke sammenhengen til oppvigleri og landsforræderi. Forklaringen venter jeg på. Hadde jeg sendt væpede styrker til å ta over Norge til min totalitære styring, ja da snakker vi landsforræderi. Å ønske inndeling i stater som i USA er vel neppe brudd på noe. Det kaller jeg ytringfrihet.

Du har helt rett at hver for seg og tatt ut av den aktuelle konteksten er det ingen umiddelbar sammenheng mellom ønsket om å dele Norge opp i flere stater og begreper som oppvigleri/landsforæderi. Trolig har du også din demokratiske rett til å mene at Norge burde oppsplittes i flere stater.

Mitt umiddelbare poeng var imidlertid at Grunnlovens §1 presiserer følgende: Kongeriget Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk.

Jeg tror ikke at det innenfor overskuelig fremtid er et relevant politisk klima for en oppsplitting av Norge. Ergo vil du for å kunne gjennomføre en evt. oppsplitting av Norge trolig måtte ty til ulike former for sivil ulydighet og dermed er veien ikke lang til oppvigleri og evt. foræderi. Det er selvfølgelig mulig at andre rettsbegreper vil være mer relevante (alt avhengig av situasjonen og omstendighetene), men jeg tror mitt poeng er rimelig klart allikevel.

Vidkun Quisling ble forøvrig dømt til døden for bl.a å ha begått et statskupp... altså en forfatningsstridig maktovertagelse av Norge... samt ulovlig å ha bragt Norge under fremmed kontroll og ulovlig å ha endret Grunnloven.

Skrevet

sivil ulydighet? når har nordmenn blitt så intelligente at de går den veien? vi har ikke baller nok til noe som helst, vi er en gjeng stakkarslige sirkusartister.

Ola Dum er for dum til å gjøre noe så fornuftig som ulydighet ovenfor myndighetene...

det lureste man kan gjøre i et norsk liv er å flytte ut av denne kommunistiske søppeldynga og faktisk få noe mer fritt og selvstendig liv..

Skrevet
sivil ulydighet? når har nordmenn blitt så intelligente at de går den veien? vi har ikke baller nok til noe som helst, vi er en gjeng stakkarslige sirkusartister.

Ola Dum er for dum til å gjøre noe så fornuftig som ulydighet ovenfor myndighetene...

det lureste man kan gjøre i et norsk liv er å flytte ut av denne kommunistiske søppeldynga og faktisk få noe mer fritt og selvstendig liv..

Hmmm... jeg har bodd i Danmark siden 1999 og Danmark har hatt en borgerlig regjering siden 2001, men allikevel er det ikke den helt store forskjellen på Danmark og Norge når det gjelder måten vi lever på og hvordan vi forholder oss til hverandre.

Skrevet
Jeg tror ikke at det innenfor overskuelig fremtid er et relevant politisk klima for en oppsplitting av Norge. Ergo vil du for å kunne gjennomføre en evt. oppsplitting av Norge trolig måtte ty til ulike former for sivil ulydighet og dermed er veien ikke lang til oppvigleri og evt. foræderi.

Dette er den missing linken jeg snakket om. Du antok for deg selv uten å skrive det. Jeg er dessverre ikke noen tankeleser :lol: Men da er vi på linje!

Sivil ulydighet er det stort sett venstresiden som driver med, og som dere kan se i siste artikkelen, direkte eller indirekte sponset av statlige krefter. Sivil ulydighet avstår jeg fra i denne fasen i livet pga av fremtidige jobbmuligheter. Dessverre har jeg ikke funnet noen vei utenom dette ennå, men den dagen jeg gjør skal de aktuelle politikerne få så øra flagrer verbalt, foreløpig får de det kun skriftlig.

Det Quisling gjorde er rimelig spesielt, tror jeg ikke er i noen fare :lol: Et sånt forsøk i det moderne Norge idag hadde nok møtt enorme vanskeligheter i forhold til i 1940. Norge er såpass rike at alle bryr seg om noen skal gjøre krav på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...