uvjakt Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Hei Jeg har lest gjennom alle trådene jeg har funnet om dette emnet her inne men finner ingen som har kommet med løsningen på problemet. Problemet oppstår i høye gir under maks pådrag. Slipper jeg gassen opp en liten cm er problemet vekk. Det er lagt inn 5 forskjellige programmer fra "trimmeren" og problemet forsvinner når den nærmer seg original tilstand igjen. Bilen har vært på full sjekk på Sandven i Bergen og de fant en slitt hardy kobling som er byttet uten noen endring. Har og en liten klunkelyd når bilen blir satt inn og ut av gir, men ikke når bilen er i gir og gasser og slipper. Clutchen vibrerer litt når jeg løser den med litt mer en normal belastning, så lurer på om det kan være den som er synderen selv om den ikke "slipper" under pådrag uansett gir og belastning. Bilen har rullet 154000 og alle foringer er sjekket med null feil (i følge verkstedet). Duringen kommer og går under akselerasjonen og forsvinner helt ved 2500 rpm. Takker for all hjelp jeg kan få.
Otis Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Det der med clutchen kan høres ut som de der rykkutjevningsfjærene som er dårlige, og de kan vel i teorien være synderen. Min clutch er likedan, men dog er min utrimmet. Ellers så kan det høres ut som du har for mye moment i kombinasjon med defekt clutch, derfor vibrasjon. Momentet er nok på topp til rundt 2500 omdr.
uvjakt Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 Hei og takk for svar. Skal opp til en BMW guru over helgen og se om ikke han kan finne ut av det. Hadde håpet noen av de som hadde vært borti dette før hadde kommet med hva som var løsningen med deres biler. Så det hadde vært byttet clutch, girkasse osv.. Gir i allefall en tilbakemelding her når problemet er løst.
uvjakt Skrevet Januar 25, 2010 Forfatter Skrevet Januar 25, 2010 Hei! Oppdaterer her litt da det muligens er andre som lurer på samme problem. Etter flere runder rundt chipping av bilen er den nå satt tilbake til orginal stand og ingen durelyder lenger. Bilen var inne på nytt verksted i dag (Autoteam i Bergen), der defekt luftmassemåler ble konstatert, samt defekt gløderelè. Bilen drar dårlig og du kjenner den ikke drar rent i samme område som durelyden var. Etter ny LMM blir byttet tilbød chipperen og ta bilen "opp" igjen (god service). Mye tyder nå på at problemet her var at feile verdier fra LMM gjorde at motor ikke fikk rett diesel/luft blanding noe som resulterte i "duringen". Kommer tilbake med rapport når dette er gjort. Det kjedelige i denne saken er at autorisert BMW verksted ikke klarte å finne ut av dette, når bilen ble satt til kontroll der for akkurat LMM. Så til de som holder til i Bergen, kan jeg anbefale turen innom Autoteam for skikkelig diagnose.
Tore Diesel Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Helt topp at du holder oss oppdatert om dette Venter i spenning på om LMM kan spille en rolle i dette problemet.
uvjakt Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 Hei Da kommer en lite oppdatering. Ny LMM er på plass og EGR-ventil er renset. Bilen er kanskje litt friskere nå, men problemet er det fremdeles. (ingen during, da bilen er orginal igjen). Viser seg og at bilen langt fra går som den skal i lave turtall fremdeles. Skal inn på ny diagnose hos Jæger i Bergen 4 mars, og kommer da tilbake med mer. Men fant en side på nettet, der en med samme problem hadde fått det fikset. Problemet der var av alle ting glødepluggene. Noen som har vært borti det tidligere? Symptomene på den var dårlig drag i samme området som bilen duret i før. Han hadde ingen røyk eller andre symptomer heller. Kommer tilbake med mer senere.
uvjakt Skrevet Mars 5, 2010 Forfatter Skrevet Mars 5, 2010 Ny oppdatering. Vært på diagnose hos Jæger, der glødeplugger ble funnet defekt. De mente og at bilen gikk som den skulle, men ble litt mer usikker da jeg fortalte om 50-100 akslerasjon på tredje gir som gikk unna på 7 sek. Fant en tråd om en lignende sak med glødepluggene: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=382635 De ville og bytte gløderele, selv om det var byttet hos de for 3 uker siden... Ellers var det jo selvfølgelig ingen feil på diagnosen... De skal ringe meg i dag, så får vi se hva dette ender med. Skal i allefall holde dere oppdatert videre.
uvjakt Skrevet April 7, 2010 Forfatter Skrevet April 7, 2010 Hei Da ser det ut til at problemet er løst. LMM, glødeplugger og gløderele er byttet. Bilen er tunet opp igjen og problemet med duringen er vekk!. Problemet lå nok 99% sikkert på defekt LMM. Skal kjøre bilen litt mer i dag, men ser ut til at alt er i orden nå
Dirty Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 for meg virket det som deffekt kamakselsensor da mister man mye effekt på lavt turtall. hadde nemmelig samme problemet just på min m3
Mons1 Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Hvordan merker du duringen? Høres det ut som det kommer under bilen, under-bak eller framme-fra? Følte du vibrasjoner? Har samme symptomer på min 320dA 150hk. Når jeg ligger i f.eks 70km/h i en slakk oppoverbakke og ser at turtallet ligger på litt over 2000rpm. Så plutselig dropper turtallet med 300-400rpm og duringen oppstår. Trår jeg på med mer gass, blir duringen kraftigere. Men slipper jeg gassen med 1cm og inn igjen, så forsvinner duringen for en stund til den kommer tilbake. Virker også som at problemet er mindre med kald bil, for problemet oppstår kun etter å ha kjørt bilen varm og i oppoverbakker. For meg høres duringen mer at den kommer under bake på bilen, men mistenker selve automatkassen eller converteren. Biler virker også litt lat under 2500rpm og jeg synes den bruker litt mye drivstoff på bykjøring. Symptomene dine er jo veldig lik mine, men det kan jo være helt forskjellig ting. RS HeiDa ser det ut til at problemet er løst. LMM, glødeplugger og gløderele er byttet. Bilen er tunet opp igjen og problemet med duringen er vekk!. Problemet lå nok 99% sikkert på defekt LMM. Skal kjøre bilen litt mer i dag, men ser ut til at alt er i orden nå
Otis Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Har lest litt om slike spesielle feil på diesel biler og noen får faktisk fikset sine problemer ved å bytte glødeplugger!? Det kan jeg egentlig ikke forstå, men det er jo tydeligvis at den har en funksjon etter man har startet opp motoren.
uvjakt Skrevet April 7, 2010 Forfatter Skrevet April 7, 2010 Hei Vært ute og kjørt litt mer i dag. Ser ut til at problemet ikke er helt borte. Det er kommet litt igjen, noe som kan ha med at effekten at tuningen bruker litt tid på å "sette seg". Problemet er uansett mindre enn før. Det neste jeg kommer til å sjekke er dieseltrykket fra pumpen undet setet på bilen. Dette er visst nok en gjenganger, som stjeler effekt, og sammtidig ikke gir nok diesel når man drar fullt ut. Merker en liten drop i effekten, men det er ubetydelig nå duringen kommer. Slipper jeg gassen opp 1 cm forsvinner problemet. Mye tyder på at bilen ikke får nok diesel. Bilen har og vært på Jæger i Bergen for flere diagnoser, og de sier selvfølgelig at alt er i orden, men måle turbotrykk og dieseltrykk ville de ikke selv om jeg betalte.... Neste verksted blir Autoteam i Bergen:) Skal holde dere oppdatert:)
Otis Skrevet April 8, 2010 Skrevet April 8, 2010 Litt spesielt faktisk, da jeg også merker bittelitt during noen ganger når jeg gir gass. Trodde først det var clutchen, men den ble byttet i går, og fremdeles samme feil. (Clutchen ble ikke byttet pga det.) så jeg venter i spenning.
Fredrik Skrevet April 8, 2010 Skrevet April 8, 2010 Jeg har en 2003 E46 318d Touring med manuelt gear (M47D20 motor) og jeg har i lang tid vært plaget av ulike former for during og vibrasjoner i bilen. Bilen har nå kjørt ca. 241000 Km og vibrasjonene begynte ved ca. 200000 Km. Det hele startet med at motoren virket grov og ukultivert på tomgang. Jeg satset på at det var slitte motorfester og bestilte et bytte av disse samt en inspeksjon av den berømte svingningsdemperen (vibrasjonsdemperen). Motoren virket helt klart mer harmonisk med nye motorfester... spesielt på tomgang, men det var stadig relativt kraftige vibrasjoner ved pådrag/belastning... og det skulle bli værre... mye værre. Jeg kjørte bilen rett til BMW i Danmark og de konstaterte at svinghjulet var helt ødelagt. Dette ble byttet i kombinasjon med en ny clutch. Store deler av vibrasjonene var nå borte, men dessverre ikke helt. Ved kraftig akselerasjon og ved belastning av drivverket... typisk over 140 Km/t var det stadig vibrasjoner i bilen. Hele drivlinjen etter gearkassen ble derfor sjekket og et skifte av hardykoblingen ble gjennomført uten at vibrasjonene ble borte. Drivlinjen var forøvrig ellers OK. Gode råd var dyre, men ved et tilfelle oppdaget jeg at AC-kompressoren var én kilde til vibrasjoner. Den virket fint, men gikk tungt (trolig av mangel på nok gass) og dette påvirket motorens belastning. Når kompressoren ikke var aktivert gikk motoren lettere og det medførte mindre vibrasjoner. Tiden var kommet til at jeg selv forsket litt på problemet... nye felger/dekk ble testet, gearkassefestet ble sjekket, dysene ble sjekket, bakluken ble sjekket (kan skape vibrasjoner hvis den ikke lukker skikkelig), samtlige foringer i understelet ble sjekket og alle hjullagrene ble sjekket. Status Que er at bilen stadig har moderate vibrasjoner ved kraftig akselerasjon og ved moderat belastning over ca. 140 Km/t. Jeg mener at kilden til vibrasjonene enten er vibrasjonsdemperen på motoren, et hjullager, en av drivakslene eller en kombinasjon. Typisk er det at vibrasjonene tiltar når bilens mekaniske deler er varmet opp. Vibrasjonene er lavfrekvente og følger ikke motorens turtall, men bilens hastighet relatert til f.eks hjulenes rotasjon. Dette tyder på at det er et hjullager som er kilden til vibrasjonene, men det forklarer ikke hvorfor vibrasjonene tiltar ved belastning (det gjør derimot en utslitt vibrasjonsdemper). Kilden til vibrasjonene kan også være en av drivakslene. Disse koster ca. 2000 kroner stk. eksl. montering. Jeg har derfor valgt å kjøre videre i påvente av at duringen/vibrasjonene skal bli kratigere med tiden og ikke minst mer entydige, men dette trekker dessverre ut. Bilen kan fint kjøres og man merker ingen during eller vibrasjoner ved moderat akselerasjon og så lenge hastigheten er under ca. 140 Km/t (noe den er 98% av tiden bilen brukes). Jeg bør legge til at vår BMW kjøres voksent og at den aldri har vært på en bane. Den har blitt brukt til pendling (Danmark-Norge) og ca. 70-80000 Km er kjørt med cruisekontrollen aktivert. Hverken motor eller drivverket har med andre ord vært utsatt for mer belastning enn normalt. Bilen har også stort sett kun vært kjørt med 195/65-15 felger/dekk (alternativt 205/55-16) og dette forklarer ganske sikkert hvorfor det tar så lang tid før f.eks problemer med et hjullager utarter seg.
uvjakt Skrevet April 9, 2010 Forfatter Skrevet April 9, 2010 Hei og takk for flott innspill. Kan gjøre oppmerksom på at min lager durelydene sammtidig som effekten blir litt hemmet. duringen kommer og går under akslerasjonen. Derfor tror jeg at den får litt for lite diesel, og at den "justerer" seg inn før den kommer igjen. Så duringen kommer som pulser i turtallsområdet 1500-2500. Etter LMM ble byttet, durer den ikke like lenge og duringen kommer i kortere intervaller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå